2008-07-16

Max Rogers - Peking Partaj '88

 
Dags för Peking-Partaj! Gruppmedlemmarnas ålder verkar sträcka sig över generationer, från den elvaårige i vänsterhörnet till bestefar nere i mitten. Jag vågar inte gissa på någon ålder eftersom det anses mycket ofint att göra det, men jag råkar veta att han betalade pensionärsrabatt på spårvagnarna innan vi övergick till högertrafik, vilket kan ge oss en uppfattning.

Blått och mörkgrönt passar sådär ihop, en uppfattning som ni säkert kan dela med mig när ni spanat in kombinationen kavaj/fluga som figurerar i sju exemplar i bilden. Bestäm er, det är ett tips jag skulle vilja ge till Max, Roger och alla de andra. Mycket opium ser ut att ha intagits på sina håll, vissa kunde inte riktigt stå still då kortet togs och de omgivande dekorationerna är helt knas.

Jag antar att själva grundidén med bilden var att de sju skulle befinna sig i en kinesisk trädgård av något slag, men studion hade tyvärr inte så mycket att bjuda på. Så det fick bli svenska utemöbler i järn, ett blommande körsbärsträd (vilket japanerna firar, inte kineserna), ett par vikväggar och de där spetsparaplyerna som faktiskt inte påminner alls om de kinesiska förlagorna.

Men så räddar de upp alltihop på mållinjen, genom att smälla på den där vita pluppen med skickligt ocentrerad text som säger att ÄNTLIGEN FREDAG finns med. Puh, det där kunde ha gått illa.

1988.

32 kommentarer:

Lage R Blad sa...

Peking Partaj aj aj
Max Rogers heter jag
med svingande skuta
jag reser under en blomkruka

Klagande mässande honungsmelon
ingen oro här
med tappad falk
oreganon är nu slut

Kan det vara så
att 88 kommer främst
har jag så förstått
98 oktan + en tidning

Flera dikter hittar du på:
http://www.lagerbladpoesi.blogspot.com/

Välkommen

Mårten sa...

Det finns förvånansvärt många musiker som nästan heter Max Roger:

http://www.jazzprofessional.com/big_band_profiles/greger_profile.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Max_Reger

Sture sa...

Lage snälla sluta.

Henrik sa...

Herregud, är kavajerna mörkgröna? Innan jag läste Herr Drycks text var jag helt övertygad om att det var något knas med färgkalibreringen på min skärm och att de egentligen skulle vara svart.

Michis sa...

Som ren kuriosa kan nämnas att mannen längst upp till höger var vår musiklärare under delar av mellanstadiet. Han undervisade även i keyboard om man läste det instrumentet...

Kalle sa...

Undra vad dom vanliga bonuslåtarna heter?
'Lill-Lördag' och 'Fredag' kanske?

oj, jag höll på att glömma:
LÄGG AV LAGE, STOPP!

Anonym sa...

Att texten inte är centrerad är ju för att det är en billig produktion. Olles tryckeri grejade säkert klisterlapparna för en spottstyver och då blev det ju lite sisådär med hur tryck och etikettklippning anpassades...

Snowroller sa...

Killen med mustasch i övre raden, är inte det UNA-bombaren?

Örjan Sniis sa...

Två observationer:

1. Den tidstypiska trenden med tonade glasögon á la snubben i Ritz (de som sjöng "Marionett" i melodifestivalen 1985) hänger kvar på detta album.

2. Tokroligt med bokstäverna i titeln som sitter lite hipp som happ. Det ger intrycket av att de i bandet är lite stolliga och fulla av spex. Knasigt!

Lotta sa...

Om ni läser Lages kommentarer så är de reflektioner på omslagen som tas upp i denna blogg. Har man inte rätt att uttrycka sig i den form man vill? Lages dikter är ju inte på något sätt stötande. Vissa kommentarer på denna blogg är ju rent kränkande. Men absolut inte Lages skriverier. Det är ju kort sagt reflektioner på Herr Drycks omslag och tillhörande kommentarer. Jag tycker det är ganska kul med lite nya tag. Någonting som bryter av. Varför är vissa så hatiskt inställda?! Obegripligt! Men det är väl så att det man inte förstår förkastar man. Vad anser du Herr Dryck? Hade du retat dig på hans kommentarer. hade du säkert tagit bort dem. Jag hoppas att denna blogg fortsätter länge än. Med kommentarer från ALLA så länge de inte är kränkande.

Herr Dryck sa...

Jag plockar bara bort kommentarer som är direkt opassande, rena upprepningar eller kommentarer som hamnat på fel ställe eller liknande. Ibland plockar jag bort kommentarer som bara är rena hänvisningar till andra sidor, folk som skriver några få ord och sedan försöker få besökare till sin egen blogg. Lage har jag inte brytt mig om att plocka bort någon gång.

Anonym sa...

till Örjan Sniis:
Underbart att du kommer ihåg en sådan sak som en dålig (subjekiv åsikt) låt från ett dåligt (subjektiv åsikt) band i en dålig (objektiv åsikt) show från 1985!

Angående Lagerblads "diktkonst":
Det är väl självklart upp till var och en att uttrycka sig hur den vill. Läs inte hans spalt om du retar dig på den. Personligen tycker jag den är ointresant, men inget att hetsa upp sig för. Jag läser den helt enkelt inte längre. Lägg er energi på något viktigare, gnällspikar!

Keffo sa...

Jag antar att det var Gudfadern i mitten som tog beslutet att göra kostymer av gillestugeplädar och sedan toppa verket med blåa origamiflugor.

Här är en annan intressant bild av det enigma som utgör Max Rogers:
http://www.svenskadansband.se/data/media/152/xD0479-Max-Rogers.jpg

Keffo sa...

Verkar inte funka så bra med långa URL:er? Här är slutklämmen på länken:
.../152/xD0479-Max-Rogers.jpg

David sa...

lotta: Varför i helvete skulle vi vilja läsa lages kommentarer? Det är SPAM. Smörja. Ren skit. Menlöst upptagande av utrymme. Ett irritationsmoment man inte kan scrolla förbi fort nog. Ja, kalla det vad du vill.

Enda förklaringen jag kan komma på till varför du författade ditt förvirrade och skitnödigt snällistiska inlägg är att nollan ifråga är din utvecklingsstörde bror som du känner dig nödd och tvungen att försvara. Men det faktum att du insinuerar att lages ordbajsande är någon slags högre stående konstform som vi inte riktigt förstår är så skrattretande att du är svår - nej, stört omöjlig - att ta på allvar.

herr dryck: "folk som skriver några få ord och sedan försöker få besökare till sin egen blogg." - Ja, det är ju just vad denna pajas gör! Det, och ENBART det. Så, jag fattar inte varför du inte raderar fanskapet. Att hålla kommentarerna fria från spam-inlägg gör mycket till för att höja helhetsintrycket.

Leo Fallander sa...

Bäste David!
Dra in hakan och kväv dig!
Puss på dig stumpan!

Barbro Binda sa...

MERA LAGE! ÄNNU MERA LAGE! Hahahahaha!!!

Kalle sa...

... nu är nog lage ganska nöjd vid det här lage(t)

RonnyBGoode sa...

OK, mera spam: stoppdatum för vinyltävlingen hos RonnyBGoode är den 25 juli. Ta chansen att vinna vinylskivor för 500 kr, med fula eller vackra omslag, allt efter behag.... Bara att svara på ett par enkla frågor.
Max Rogers kommer jag inte ihåg att jag har stött på. Men Max Fenders var flitigt förekommande på logdanserna i mina hemtrakter....

Anonym sa...

David: Det finns ingenting i din kommentar som visar att du faktiskt läst Lottas kommentar! Du pladdrar på om allt möjligt och insinuerar att hon skrivit saker som hon inte skrivit. Kan det vara så att du i din ilska inte haft på dig läsglasögonen på rätt håll?

David sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Herr Dryck sa...

"Att hålla kommentarerna fria från gnäll-inlägg gör mycket till för att höja helhetsintrycket."

Swedeheart sa...

Ha ha skrattar altid lika mycket åt dina kommentarer herr Dryck!!!

Arvid sa...

Han i mitten där nere?.... Är det inte en uppsnoffsad Robinson-Kent?

Herr Dryck: omslagen är vansinnigt roliga, dina kommentarer vansinnigt roliga och i kombination blir det något av det bästa internet har att erbjuda. Hoppas du fortsätter länge.

Anonym sa...

snubben i mitten är ju karl marx. det syns lång väg.

buster sa...

Vad menas med EXTRA bonuslåt? Är det flera bonuslåtar? Är hela skivan bonus, typ "Om du tar emot denna (gratis) bonus-CD, får du en extra bonuslåt!"

Sofia sa...

haha, jag tycker att inredningen påminner om någonting man kunde se i Café Norrköping förr om åren!

goose sa...

Jag gissar att de blå halsprydnaderna kom från en rulle presentsnöre. Den gröna utfyllnadsbiten upptill är inte heller någon estetisk höjdare...

Anonym sa...

Oj. Det är >nästan< att de får till en särskrivning också med Peking Partaj '88. Beror på hur de menade att syfta... Hoppas att de syftar rätt.

Jonas Ryberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas Ryberg sa...

Det är ju Karl Marx som sitter där i mitten och ler!

Åsk Dabitch sa...

Mina ögon letade desperat efter något annat att titta på än de där hemska kavajerna och så hamnade de på Una-bombarens/Keyboard-musiklärarens händer.... Fascinerande jättehänder han har, jämför med killen till vänster om honom. Antar att detta är en fördel när man skall dansa med fingrarna runt tangenter, han lär ju nå långt.