2008-07-14

Hey kids, do you love Jesus?

 
Hej och välkomna till ett rykande färskt avsnitt av Hjärntvätt För Förpubertala!

 - Dagens första fråga ställer jag till Lennark, nio år: Älskar du Jesus?
 - Jesus? Menar Jesus Gonzales-Ivarsson i fyran? Han har skitmycket Pokémonkort och kan stegra med sin cykel, men jag är inte bög vad jag vet.
 - Nej, jag talar om Jesus från Nazaret.
 - Jaså han. Nej jag vet inte, vi har inte haft så värst mycket kontakt eftersom jag är ett barn och han dog för typ 2000 år sen. Men han fixade ju en massa fisk åt några gubbar en gång och sådär, så jag antar att han var snäll.
 - Jag tror att du missförstod frågan, jag undrar om du ÄLSKAR honom. Som du ser är vi ett sammansvetsat gäng som sitter här i trappan, vi har ballonger och percussioninstrument och en hund. Du kan få vara med om du bekänner din kärlek till en historisk karaktär. Nå?
 - Jo ok, då älskar jag väl honom då.
 - Bra, du kan sätta dig där längst bort bakom hunden.

Där ser vi hur det kan ha gått till när detta omslaget skapades. Nio barn som är glada, en kvinna med uppenbara problem att hitta vänner i sin egen ålder, en hund som heter Barabbas och en nioårig Lennark i orange som just börjar ana att han hamnat mitt i en religion som rekryterar barn som inte alls kan greppa vad det är de sjunger om. De ramade in allt i jeanstyg och skrev titeln i skräckfilmstypsnitt, sådär som om mördaren ristat in en text i väggen.

Jag anar att detta kommer bli ett av de från vissa håll mer kritiserade inläggen, men jag kan inte låta bli att uttrycka min avsky för detta. Vi skräms av extremism från alla andra religioner men accepterar utan omsvep söndagsskola för småbarn. Vuxna människor som bekänner tro åt det ena eller andra hållet är en rättighet och ett fritt val, men barn som sjunger texter som vuxna har skrivit åt dem och där varje strof börjar med "jag tror på" kan inte ses som annat än gammal hederlig hjärntvätt.

1972.

35 kommentarer:

tredje sa...

Som vanligt riktigt bra! Instämmer till 100% i din analys.

Michis sa...

Jag tror, jag tror på sommaren...

Härligt inlägg... :D

buster sa...

En ny, budgetversion, av Sound of music. Det enda man har mer av är barn och dålig smak... ryyys!

Jonas sa...

Applåder för din analys. Religionsfrihet som är deklarerad i FNs barnkonvention är ganska luddigt, de flesta gömmer sig nog bakom föräldrarnas möjlighet att "leda" barnen i utövandet..

http://www.rb.se/www/Templates/1600/1620.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fsv%2fBarnkonventionen%2fLangaVersionen%2f&NRNODEGUID=%7b65635E87-E79C-467E-8A0A-E6B93B255175%7d&NRCACHEHINT=Guest#Artikel14

Kalle sa...

"Kom så går vi ut i solen och sjunger i stället för att sitta inne i klassrummet!" sa Engelska-fröken en dag.
"Om ni tar med lite instrument så tar jag med min hund Jesus, vi sätter oss i trappen vettja!".

Denna bild är det sista spåret efter klass 3B, den goda iden var inte så bra...

Isidor sa...

Word dude!

Anonym sa...

kan va svårt att motivera söndagsskolans varande i ett land med religionsfrihet, absolut. har funderat mycket kring detta, men kommit fram till att barn påverkas så mycket ändå från alla olika håll, så varför inte (som kristen förälder) välja något som man tycker är bra som barnen ska få påverkas av?

David Lindqvist sa...

Kalle, det där vara inte ett dugg roligt.

Kanske låta Herr Dryck stå för lustigheterna i fortsättningen.

Anonym sa...

//David Lindqvist

Äsch, det är ju nästan halva nöjet att läsa kommentarerna här! Herr Dryck borde starta en sidoblogg där han analyserar människorna bakom kommentarerna här. Det är oftast mer pinsamt att läsa här än att kolla på omslagen.

Anonym sa...

Undrar om skivan amerikansk? Vet du vilket årtal den är från?

Anonym sa...

Herr Dryck: du har så rätt.

Herr Dryck sa...

Givetvis är det amerikanskt. Närmare bestämt Church of the Redeemer, Houston, Texas 1972.

Martin sa...

Jag har också svårt för när man lägger ord i andras munnar, särskilt barns. Men jag tycker inte det kan klassas som hjärntvätt när föräldrar väljer att uppfostra sina barn efter samma tro och övertygelse som de själva har.

Majoriteten av alla världens föräldrar vill ju bara det bästa för sina barn. Och det är inte intellektuellt försvarbart att tro att alla troende är resultatet av någon sorts hjärntvätt.

Avslutningsvis en liten hypotes: http://www.magasinetneo.se/blog/archive/2008/01/30/gert-jonnys-och-hogskattestaten

Kommentar?

Martin sa...

http://www.magasinetneo.se/blog/archive/2008/01/30
/gert-jonnys-och-hogskattestaten

Skall det vara.

Snowroller sa...

1972? Jag undrar vad det har blivit av ungarna nu när de är ungefär 45-50 år gamla.

Kalle sa...

Käre David Lindqvist.
Trevligt att du uppskattar att jag skriver vad jag tänker, det gör ju du &-så.
Häpp!

(blanda inte Vodka och Baileys, det är äckligt!)

Lage R Blad sa...

Med trombon och basfiol bekänner jag min skuld
trattkantarell och husvagnssemester
i en samlad sallad
det du, är mer än du tror
vad ska det vara bra för?

Knapphudad bäver i smådjursbo
limmad butelj hos konstapeln
är det Jesus? är det jag?
är det bongotrumman i mitt knä?

mer poesi hittar du på:
http://www.lagerbladpoesi.blogspot.com/

Välkommen!

Anonym sa...

Jag minns med rysningar söndagsskolan under sent 70-tal. Indoktrinering som jag tafatt försökte värja mig mot.

Laika sa...

Det är dessa barnen som numera har sidor som "godhatessweden.com" och liknande...

nuros sa...

...eller så sitter de som president.

Anonym sa...

Fast det här omslaget var väl inte så hemskt? Rent estetiskt alltså.

Heja Gnekuz! sa...

Redan som 8-åring fattade jag att en vuxen man omöjligt kan komma både in och ut genom svaljet på en val. In kommer man alltid - men ut; och dessutom lika levande som när man kom in? Och om det är fullständigt lögn, så är ju resten av den däringa bibelboken oxå det. Jesus har alltså inte fuunits. Och hur ska man då kunna älska nån som aldrig existerat? Det sa jag till killen från Hjärnskrynklarsekten som fråga mig om jag var gay i den där skägglurken från Nazareth. Däremot så tror jag att det funnits dinosaurier. Skelettet efter T-Rex på naturhistoriskan i Stockholm skrämde nämligen skiten ur både mig och syrran. Och om denna best skrev varken Noak, Abraham eller Moses - lika lite som de skrev om flintyxor och Karl den Tolfte.

Olle sa...

"Heja Gnekuz!" har helt rätt!
Bibeln är fiction och det finns inga bevis för, eller anledningar till att tro på, att gud och jesus existerar/existerat.

Denna blogg är klockren!! Älskar gamla fula skivomslag!!!
Älskar däremot inte jesus...stackars barn... :D

Lucky sa...

Håller fullständigt med, lämna barnen ifred så att de kan leka med vad de vill utan att bli indoktrinerade. En kanonblogg för övrigt, klockrena analyser!!

Raggoparden sa...

Men vaddå, klart man ställer upp på ett älska-jesus-skivomslag om man får spela triangel, hålla i en polisbatong eller ha Obelix-byxor!

Farsan sa...

Jeeeesus! Förgrömmade onge! Det blir snickerboa för tid å evighet. Se bare va du ställt te' mä. En masse ongjävlar som du luret i å bli rellisjöse.

Anonym sa...

Herr Dryck, vill du gifta dig med mig?

Kvittermaskin sa...

Jag grät när jag var i kyrkan som liten och mådde illa när jag var äldre. "Låt barnen komma till mig" borde väl betyda att de gör det av frivillighet. :-)

E sa...

Herra gud vilken rolig sida detta vad=)

SovjetB sa...

"Hjärntvätt", då menar ni väl all påverkan, ni som använder det här ordet så fort? Om man prövar att se det i ett lite grand objektivt perspektiv så är den mesta påverkan (i minuter, timmar, antal ord, antal påståenden, antal idéer) som varje barn som växer upp i Sverige utsätts för "hjärntvätt". Och det mesta är ju inte av ett slag som försöker att dra barnen in i någon speciell form för religion, utan snarare i en eller annan politiskt korrekt mainstreamtankegång. Jag "hjärntvättar" mina barn med budskapet om Jesus som Bibeln beskriver det. Men jag är inte orolig för att de skall bli enkelspåriga. Jag "hjärntvättar" dem också med fysiken jag läste på universitetet (som jag i likkhet met tron inte har hittat på själv), med min förståelse av samhället vi lever i och så vidare och vidare. Men mest byter jag blöjor, diskar tallrikar och så vidare. Jag tror det är mycket, mycket naturligt att man delar sina synpunkter, övertygelser och sin tro med sina barn oavsett vad dessa mestår av, och barnen kommer i sinom tid att klara att göra ett eget val. Var och en som är snabb att ta till ord som "hjärntvätt", well, sorry dude, du är antagligen också "hjärntvättad" på ett eller annat sätt och det är inte säkert att det är dumt för dig.

För övrigt var Dryckens blog - som vanligt - mycket underhållande. Jag känner mig lite hjärntvättad av den, men det får jag väl bara tåla...

vänlig hälsning
SovjetB

Lilla Blunde sa...

Heja Irak!

Bajs-Lasse sa...

Jag älskar min psykolog, en tjejkompis som bor i Norge och en annan som bor i Hässleholm. Det är männsikor som gör något bra - och som aldrig nånsin skulle få för sig att skada den som är annorlunda. Däremot kan jag omöjligt älska någon som förbjuder mig att läsa Pelle Svanslös, bara för att hans farsa i himlen samt Jehovas Vittnen inte gillar att det finns vissa kapitel som handlar om julen. Jag anser att även Jesus samt alla änglarna bör uppsöka den där psykologen i Linköping. Hon är väldigt bra.

ratexla sa...

Jag rekommenderar "Illusionen om Gud" av Dawkins. That is all. <3
PS. Mjo, jag har läst Bibeln. :|

Anonym sa...

Väljer jag att inte sätta mitt barn i söndagsskola så är det lika mycket ett val som om jag skulle göra det.
Dummaste jag hört, en vettig söndagsskola har inget med hjärntvätt att göra och problemet med kidsen idag har inget och göra med att de skulle ha fördärvats av för mycket söndagsskola precis.
Snarare tvärtom.

Anonym sa...

Det är klart att du får kritik om du tror att söndagsskolor är negativ indoktrinering :-) Oj, vilka fördomar! Vi har faktiskt religionsfrihet i Sverige, och de allra flesta kyrkors barnundervisning är så långt från indoktrinering som man kan komma. Vad som händer i slutna sekter är däremot något helt annat och betydligt mer olycksbådande.