2008-07-30

Hasse Lewins - Goa sköna låtar

 
Det är lite oklart vad som har hänt här, det beror på vems historia man väljer att tro på. Oavsett så är det en ganska tragisk historia.

Vad jag vet säkert är att det var när blåa gruppen från dagcentret "Fisken" var på en utflykt till landsbygden, som några av de busigaste männen sprang bort och tog denna bild. Antingen så hittade de ett svan-bo, körde bort svanarna med skrik och rop, åt upp äggen och sedan tog en triumferande bild av sig själva mitt i det övergivna boet. Eller så rusade de blint ut i ett sädesfält där de sedan lade sig och gjorde säd-änglar på marken, för att sedan ta en mallig bild mitt i den nermejade plätten.

Oavsett scenario så fick tydligen musikgruppen Hasse Lewins tag på bilden och valde att använda den till ett skivomslag. De skrev titlarna i vitt för minsta möjliga kontrast och läslighet, och vad jag vet så tillföll inga royaltypengar de psykiskt handikappade på Fisken.

1974.

21 kommentarer:

peppelorum sa...

Det där är vass och inte något sädeslag man odlar, så jag sätter en slant på svanhistorien.

CVLPA sa...

Det är en crop circle och de är uppenbart utomjordingar. Ta dem till vår ledare!

Oliver sa...

Okej...då var det dags för ännu ett omslag och den här gången förekommer Herr Dryck sina trogna, fördomsfulla anhängare och gör själv narr av människor med förståndshandikapp. Starkt jobbat Herr Dryck! Och inom kort kommer säkert någon anonym skribent föreslå att grabbarna på omslaget är mina cp-skadade halvbröder som jag bara måste försvara.

isabelle ståhl sa...

en riktig goodie!

Bertram sa...

Fel, fel, fel.
Den trevlige Herr har fel igen, gruppen heter "Sköna låtar" och kommer från Goa i västra Indien.
Uppe till vänster syns varningstexten "mår illa" vilket man gör av att bara se vilka kräkpulver till låtval. Vad de ystra herrarna på bilden har gjort i den nerliggna vassen noterar man genom Harry Limes från vänster vita fläck på byxan. Så det så.

Barbro Binda sa...

Dysterkvistarna kan knappast höra ihop med dessa hysteriskt spralliga skjortorna. Huvudena är ditklistrade i ett senare skede, syns ju klart och tydligt.

Anonym sa...

Det var jag som åt upp svanarna och deras ägg. Det var en missbedömning från min sida och jag tar på mig hela ansvaret för denna fruktansvärda svartmålning som drabbat Hasse Lewin och hans bröder. Förlåt mig.

Om det är till någon tröst blev jag ordentligt dålig i magen av de förbannade djuren. Svanar är inga renliga djur och inte blev jag mätt heller.
Tacka vet jag de änder och gäss som jag föder upp hemma! De är bara att plocka och äta som de är. Här finns ingen skit eller dansband att ta hänsyn till.

/ Göran Persson

Cathis sa...

Underbart, var får du allt ifrån? Jag skrattar varje gång jag läser dina bloggar och flera av skivorna har jag haft i min ägo.
Fortsätt att göra det du gör för det är UNDERBART

Kenneth sa...

Killen till vänster noterar just i fotoögonblicket att pappa svan är på ingång med sina polare. Fotografen flydde och ingen har sett till den blåa gruppen från "Fisken" sen dess...

buster sa...

Det sägs att pappa svan med polare blev vimsiga av grabbarnas psykedeliska skjortor och i stället fick vackla hem och vila ut litet, efter att ha tagit något lugnande.

Anonym sa...

Det ser ut som en långhårig erik Blix i mitten.

Barbro Binda sa...

LAGE!!! Var är du?

Masse sa...

oliver: lipa...

Lage R Blad sa...

Oklarhet i säden
vad hände...kvidevitt
blåskjorta på
svanens klarhet.

Manliga änglar
tokerier i nedan
struten var tom
nu gapar fjädern öde.

Ett ytligt skrap
kvalster i skjortmuskel
Stan Getz...mådä
nu tar vi en omelett.

fler dikter: http://lagerbladpoesi.blogspot.com
välkommen!

Barbro Binda sa...

Doktor Lages diagnoser är ALLTID pålitliga! Hahaha!!!

Maja sa...

HAHA! Jag skrattar ihjäl mig varje gång jag är inne här! Det är ju helt otroligt vilka omslag som gjorts en gång i tiden!

Jan Jävulbock sa...

Tycker att skjortorna ser ut som gjorda av ett påslakan-set köpt hos IKEA någon gång runt 1973.

Anonym sa...

Det är något med ordet "sädängel" som är djupt obehagligt.

Kalle sa...

fullträff igen Herr Dryck, tack

Anonym sa...

"vi ställer oss lite 'tokroligt' i längdmässig zick-zack..." - "OCH tar av oss våra bälten!"

från vänster:

1 tappar byxorna samtidigt som han skäms över att ha släppt en fis-flytning

2 pojke som snott syrrans frisyr med puffärm

3 he-man finne med kebabsås på byxan

4 pojkflicka/flickpojke som gör ett klassiskt fingertrolleritrick med löstagbart finger

5-6 en kines-wanna-be med härlig hållning och christer peterson har en gemensam arm tillsammans

som dödens självklarhet har de olika skor...

Micha sa...

Mannen till vänster i bild är så inavlad att han är sin egen bror. Tio år senare skall han komma att avlida i en arbetsplatsolycka i en skivomslagsfabrik i Smolensk, men det vet han inte om när denna bild tas.