2008-06-14

Van Stephenson - Righteous anger

 
En förmiddag för några år sedan stod jag lutad över min cykel på trottoaren. Jag höll på att fästa något på pakethållaren och jag förmodar att min tröja hade hade glidit upp, för plötsligt lutar sig en väldigt äldre herre in i mitt synfält, obekvämt nära mitt ansikte, och utbrister "SNYGG RYGG DU HAR - JAG SÅG DEN!" med egendomligt stark och tydlig röst. Sedan vände han och gick utan att jag hann kommentera det hela. En ovanligare komplimang får man leta efter.

Damen på dagens omslag hade behövt träffa den gamle mannen så hon får veta ett och annat. "Snygg rygg du har! Du har en kedjad, långhårig karl som sticker ut ur den, och han skriker så man knappt kan få någon ro här! Jag såg den!"

Det hade varit bra för henne att få veta sådär rakt upp och ner, det är ju annars en sådan känslig sak att berätta för någon. Som att säga till sin kollega att svettlukten börjar bli outhärdlig och skärpt deodiciplin är på sin plats. Bättre då att säga det rakt ut. "Therese, du har fått en skrikande man på ryggen. Det finns en receptfri salva på apoteket som hjälper på en vecka. Jag beklagar, men jag var tvungen att berätta det."

1984.

19 kommentarer:

RonnyBGode sa...

Onekligen ett nytt grepp när det gäller tatueringar.... Om du eller någon av besökarna till din blogg är intresserade av att vara med i min vinyltävling så titta gärna in på min blogg www.ronnybgoode.se Här kan du genom att besvara några enkla, musikrelaterade frågor vinna vinylskivor för 200, 300 eller 500 kr.
Trevlig sommar med många nya omslag till samlingen!

Anonym sa...

Och därmed har frågan om Hr Dryck är man eller kvinna avgjorts!
Det var som jag misstänkte...

Lennart Regebro sa...

OMGm det är sliskig 80-tals rockpop a la Hall and Oates.

http://www.youtube.com/watch?v=-xeZr5K9iCQ

[Kräks]

Barbro Binda sa...

Att herr Dryck är av kvinnokön har jag förstått sen länge. Frågan är bara om det är samma kvinna fortfarande...jag tror inte det.

Anonym sa...

Jag tror mig ha sett Herr Dryck någonstans i mellansverige för några år sedan på en spelning.
Jag tror att vi har gemensamma kompisar åtminstonde från förr i tiden fast på avlägset håll. Du är positiv vegetarian med många hårda år bakom arbetsförmedlingens mörka väggar. Vi är ganska lika du och jag framförallt på det mentala planet.
Att leva eller att tänka som en galning det är skillnad. Endast dom med rätt blick kan se in i själen och kittla sig själv med de allra mörkaste tankarna.

Herr dryck är en medelsvensson med lite lockigt halvblont hår, har penis och något säregna tänder.
Dock har du fördelen att kunna visualisera din livsglädje genom de poetiska texterna vi bjuds på här. Själv är jag fast i missförståndets land och stilla följer harven på åkern bakom den dödströtta oxen.

Västkustens pärla

Anonym sa...

Varför är det avgjort vilket kön Herr Dryck är av? Fattar inte hur det framgår av inlägget?

Anonym sa...

Det måste vara en ny Herr Dryck som skriver, det är ju ett helt annat språk och andra uttryck än tidigare.

Snowroller sa...

Synd på Van Stephenson. Läste in mej lite på killen. Hade en ganska fin karriär men tog sjukdomen melanom hans liv 2001.

Knasigt omslag i alla fall.

Buster sa...

Herr Dryck har en omisskänligt manlig humor av bästa slag, är med högsta sannolikhet man, gissningsvis runt de 40, har troligen ett arbete som kräver stort engagemang på ett eller flera plan (vänster hjärnhalva synnerligen aktiv) - en iofs inte så originell tanke att folk har, men som passar bra i detta sammanhang. Jag tror att han har mycket med människor att göra i sitt jobb. Obs, han är inte heller helt utan humor! Han kan med hjälp av sin förmåga få det att göra ont i kroppen på okända människor. Dvs de som har läst hans omslagskommentarer får ofta ont i magmusklerna av skratt; inte heller sällan fälls tårar av samma orsaker.

Anonym sa...

Buster: jag tror att du har fel.

till den anonym som undrade hur det kan avgöras av Hr Drycks inlägg: läs det igen. får du känslan av att det var en man gubben försökte spana innanför tröjan på? det tror inte jag.

Buster sa...

Kanske har jag fel men jag tror att Herr Dryck (måhanrecenseralängeän) är en lurifax, jomän! Jag tror att han LURAS ibland! Han är en jäkel på att uttrycka sig, för att formulera sig lite elegant och försiktigt. -Och i min bekantskapskrets har hänt, har jag låtit mig berättas, att en viss musiker vid olika framträdanden blev kommenterad och uppvaktad -liksom herr Dryck- av herrar vilkas intresse inte var riktad åt det kvinnliga hållet; snarare tvärtom. Det tror jag skulle kunna ha inträffat här också (förutsatt att det är samme Herr Dryck som innan). Om Herr Drycks formuleringskonst ändrats kanske det beror på att han efter ett års festligt bloggande nått En Högre Medvetandenivå i skivomslagsanalyserna? Han uttrycker sig på ett nytt sätt? Jag tycker ändå att det finns ett genomgående typiskt Herr Dryck-drag!
Men en dag skall sanningen uppenbaras för alla trogna Herr Dryck-läsare och -kommentatorer!
Gonatt!

Spinn-Olle sa...

Människan är inte en
utan två -
fången i den andres kropp,
skriker han att få komma ut.
Den andre är medveten,
men ändå inte om det hela.

Anonym sa...

Egentligen, vad spelar det för roll vem Herr Dryck är? Vare sig det är en man eller kvinna, en person eller flera, gammal eller ung, så är Herr Dryck författaren till den enda blogg i världen värd att läsa och följa.

Keep up the good work!

Herr Dryck sa...

Haha, det är alltid lika trevligt att läsa era spekulationer! Det finns blott en Herr Dryck och det är jag, det är min rygg som var snygg och ingen annan har skrivit i mitt namn! Om språk och stil har förändrats är det märkligt och intressant eftersom inget medvetet har ändrats, på vilket vis menar ni att det är annorlunda numera?

Barbro Binda sa...

Jag saknar den riktigt vassa pennan. Det överraskande och absurda, sjukt roliga, i texterna. Dessutom brukar Herr Dryck inte ha för vana att själv kommentera, utom i sällsynta fall, och då i rena faktafrågor. Oftast kort och koncist. Jag skrattar inte längre så tårarna sprutar. Tyvärr.

smurfremix sa...

Gills "Rawr! Snygga knäskålar! ;3" som en mer eller i alla fall lika udda komplimang? Den har jag fått höra några gånger när jag gått i trasiga jeans. Det har varit.. udda upplevelser, må jag säga.

goose sa...

Det spelar väl ingen roll med vilket kön "Hr Dryck" pekar på de förbisedda kulturella upplevelser som går att fylla med raspig vinyl?

Laika sa...

Herr Dryck: Du glömde nämna att mannen hade käpp och stort vitt skägg :)

BOB62 sa...

Y DONDE ESTAN LOS LINKS DE LOS DISCO O COMO SE BAJAN