2008-06-14

Nya go'bitar 1 - Sten Carlsson och salta mandlar

 
Jag har språkliga eller kanske snarare filosofiska funderingar angående detta omslag. För att något ska vara nytt förutsätts det väl att det finns något sedan tidigare som är äldre? Ingen sa väl ändå "Måns Zelmerlövs nya skiva" innan han hade släppt någon, och följaktligen får jag inte ihop hur man kan kalla en skiva "Nya go'bitar ETT".

Fotografiet (där de står framför en gul staty mitt i en brun, livlös miljö av ris, smuts och sly) är hemskt oskarpt, och det var förstås inte Sten nöjd med. Därför fick han vara med en gång till på omslaget, denna gång i en stjärna för att riktigt synas över de andra. På baksidan förekommer han ytterligare två gånger, en gång med hela bandet och ännu en gång på egen porträttbild. Här ska ingen komma och tro att det är de där jävla salta mandlarna som sjunger! Nähä serru, här gäller det att sticka fram hakan.

Här ser vi också ännu ett exempel på illa vald typsnittsfärg. Att de aldrig lärde sig det här med kontrast? Den gröna färgen mot det grå berget gör att vi nästan missar att "Eva (strippan från trosa)" finns med på skivan, tänk vad de hade förlorat i försäljning om inte det hade gått fram! Lägg märke till hur texten har böjts och knycklats sådär som det gör när någon i en australisk ungdomsserie drömmer eller minns något som hände för länge sedan. (Varför kom de alltid från down under förresten, de där risiga serierna "för de lite äldre barnen" som var ett obligatoriskt inslag i alla sommarmorgon-program under nittiotalet?)

Jag ser fram emot att hitta Sten Carlssons förra platta, Nya go'bitar Noll.

1974.

21 kommentarer:

Snowroller sa...

De verkar ha snott artistkläderna från nåt av de andra dansbanden. Tycker mej känna igen dom från tidigare omslag här. Den där skulpturen de står framför, är det nåt som man fortfarande kan se i verkligheten? Om så är borde man gå dit och lägga en krans på de tokiga omslagens altare.

Anonym sa...

Camel toes gone wild!!! =-0

buster sa...

Underbart omslag! Underbar analys!
Vilket år välsignades vi med denna avsigkomna produkt, Herr Dryck?

Anonym sa...

Underbara kommentarer på alla bilder, nästan. Dom är så gott som hela underhållningen.

Buster sa...

En av mandlarna glömde ta på sig vita platådojor så han fick gå i svart strumpläst. Om han nu inte är barfota.

Tobias sa...

"Eva (strippan från Trosa)" är f.ö. en höjdarlåt! En hyllning till gubbsjukan, skulle man kunna säga. Jag var bara tvungen att lyssna på den medan jag läste detta inlägg!

mina100apor sa...

Tjena hjälten! Har följt din blogg i över ett år, och garvat hjärtligt många gånger. Kom på att det vore kul att se dig lägga upp ett omslag som du faktiskt tycker är grymt bra! Samt att höra dig lägga ut texten om Michael Jacksons Dangerous...
All cred till dig!
/B

Anonym sa...

Denna plattan hade jag när jag var liten! Fick nästan en nostalgichock! Jag minns att jag tyckte att omslaget var lite obehagligt. Och på den vägen är det...

Emil Apa sa...

Undrar egentligen var den där gräsliga statyn finns belägen någonstans? I alla fall verkar det röra sig om en redig bjässe. Farsan hade en gång en platta med detta gäng. Tror att den hette "Schlagerparaden vol.5". I alla fall var Sten även där med på ett ensamt foto, samt på ett tillsammans med de salta mandlarna.

Kvinnan bakom... sa...

Men, det är ju Earl (my name is Earl ni vet) inramad i stjärnan...
Älskar dina bilder och kommentarer!

Åsa sa...

men är det inte en av de där statyerna som finns i närheten av moderna museet på Skeppsholmen i Stockholm? Eller är jag helt ute och cyklar? Underbart obehagligt är det i alla fall...

Kalle sa...

Statyn föreställer ju ett nyutopererat obestämt organ där man tydligt ser de blodiga (och salta) mandlarna i toppen.
En riktig bullemi-staty!

Anonym sa...

...och ännu ett dansband där en av medlemmarna har en avvikande färg på skorna. Är det nån slags hemlig kod? Det kanske betyder att de är medlemmar i en hemlig sekt?

Hills. sa...

Sant det där med ungdomsserierna. Minns en jag följde slaviskt kanske 1999: "Mirror, mirror...". Jäkligt spännande faktiskt, och ett gott minne. Ända tills de sände den förbannade serien igen några år senare, och jag fick lite frireligiösa vibes över vinjetten där man i cirkus 30 sekunder "svävar" genom en härligt sommarmolnig himmel.
Sedan hade vi typ "Skattkammarön". Den innehöll bland annat en skojig tysk vid namn Hans-Peter. Samt en hoper australiensiska/nya zeeländska barn.
I tre års tid har SVT envisats med att köpa in lika många säsongen av "Blue Water High", genom vilken Sveriges unga ungdomar tidigt får chansen att invigas i vårt sexualiserade och utseendefixerade samhälle när härligt spontana australiensiska kids gymnastiserar sina vältränade, solbrända kroppar på flashiga surfingbrädor i små bikinis och dyra badbyxor.
Kidsen alltså, inte surfingbrädorna, har badkläder.
Fast det är klart, varför klaga på australiensarna, när Sverige har groteska produktioner som "Rädda Joppe" och "Högaffla Hage" på sitt samvete?
Tack för mig.

Andreas Lindholm sa...

Hela layouten ser ut som om en datalärare på gymnasiet fått fria händer...

Buster sa...

Fyndigt, Andreas, hehe; undertecknad var datalärare på gymnasiet...
F.ö. är det en ståtlig parad med bratwurstar som spänner ordentligt i rosa skinn...Kastratbyxor modell dansband.

Molly sa...

Buster sa: En av mandlarna glömde ta på sig vita platådojor så han fick gå i svart strumpläst. Om han nu inte är barfota.

Du kan vara lugn, jag vet att han har skor på sig och 100% säker på att han INTE är barfota. Jag vet de säkert efter lite efterforskningar. Han hade inte inte hunnit måla skorna. Och däför hade han svarta skor på sig. Denna informationen har jag inte hittat på, jag har frågat honnom själv, för att han är nämligen min morfar!:)

Totto sa...

Molly: kul med lite insider-information!

Fru Sylt sa...

Statyn är gjord av Niki de Saint Phalle som även gjorde den jättelika "Hon"-skulpturen och de feta "Nana"-kvinnorna. Den här ingår i skulpturgruppen "Paradiset" och japp, den står utanför Moderna Muséet tillsammans med en massa rörliga skulpturer av Nikis man Tinguely.
Jahapp, nu kan ni komma med era "messerschmidt"-kommentarer...

Neurotica sa...

Vill minnas att jag sett en gammal Flamingo-kvintettenskiva där medlemmarna hade liknande jumpsuits på sig.Trodde det var den skivan först...har banden månne bytt paltor med varandra för en dag?

Det där med serierna ja,är inte den där kassa Tribes australiensisk?Sådant plågas man ju med när man har "tweens",alltså stora barn som är nästan tonåringar...
@ Hills:Kroppsfixering och surfkultur är nog en rätt typisk australisk företeelse-det är liksom inget land som är känt för sina intellektuella landvinningar utan snarare sport.

Computress sa...

MEST KNASIGA FÄRGER VINNER!!
xO - iiiiiihh!