2008-06-14

LRB - Playing to win

 
Grundidén är fullständigt realistisk och förståndig; en man utan underkropp spelar schack mot sig själv i rymden under två hängande pelare.

Istället för vanliga pjäser har han en alternativ uppsättning. Från höger ser vi det homosexuella paret som ser ut att vara 40 men som vill se ut som 25. (Det kan förresten bli jättepinsamt med sådana människor, som försöker intala sig själva och alla andra att de inte är äldre än de känner sig. Det är de visst. Det syns på deras sargade hy, att de har Fubu-byxor femton år för sent och försöker vara hippa genom att skryta med att de lyssnar på Meja och har en polare som träffat Eric Gadd. Och tänk på alla de berusade kvinnor på 45+ som upplevs som äldre än de är just för att de färgar håret i en Busig Färg och tvingar på sig tubtop och stilettklackar, samma magvändande fenomen igen.)

Till vänster om dem har vi den misshandlade hemmafrun som får däng av Rymden, direktör Hedenmark som promenerar in i den store mannens bröstkorg, en dam i säckig skär tröja som är fasthållen av en blind spanjor, en whiplashskadad dam och en naken femåring med obestämd könstillhörighet.

Men SEN blir det konstigt! Spegelbilden i den store skäggmannens glasögon är nämligen inte korrekt. Den misshandlade frun är plötsligt rödklädd, direktör Hedenmark är en ruta för nära revbenen och spanjoren har bytt plats med damen i rosa. Riktigt tarvliga missar av den okände målaren som ingen lyckades avråda tillräckligt inför satsningen på en konstkarriär.

1984.

15 kommentarer:

Sister Sludge sa...

Hahaha DÄR har vi Herr Dryck igen... :D Wunderbar!

Anonym sa...

Härligt, Herr Dryck är tillbaka!

buster sa...

Ha, jag visste väl det! Herr Dryck är ingen annan är Herr Dryck! :-)

Kalle Kobra sa...

"Riktigt tarvliga missar av den okände måraren". Vad är måraren?

Anonym sa...

Jag bytte dator för ett tag sedan och bokmärket försvann. Någon/några månader senare sökte jag rätt på den igen under en trist arbetsdag. Det slutade med att jag fick ta igen över 20 poster. Väl hemma var jag alldeles utmattad och nu är man tillbaka i gemet. Så jävla bra!
Herr Dryck for president...

Benito Lillebror Spice sa...

hur fan orkar ni?

Snowroller sa...

Inte konstigt att killen förlorar. Spelpjäserna är ju inte intresserade av att vara med. En del av dom t o m går sin väg. Människoschack är nog inte att rekommendera.

Anonym sa...

Jag har löst gåtan!!! Herr Dryck är en märklig svart man som varit polis en gång i tiden! Kolla bara! http://picasaweb.google.com/ola.holstad/MalaysiaSamtKohChang/photo#5056877947206057458

Anonym sa...

http://picasaweb.google.com/
ola.holstad/
MalaysiaSamtKohChang/
photo#5056877947206057458

Rimbloggen sa...

Jag tycker att hela den här omslagsestetiken luktar förbannat mycket E.L.O.
För visst är det väl Jeff Lynne som är skäggmannen med glasögon?

Tobias sa...

Herregud... Herr Dryck, dina beskrivningar är ju fullkomligt fantastiska! Jag trodde jag inte hade mer skratt kvar i kroppen, när jag kom till "Men SEN blir det konstigt!" =D

Anonym sa...

Bekant omslag... Som nån sa, så är det lite ELO om det hela. Mycket sent 70-tal/tidigt 80-tal... En stor del av Benny&Björns Chess finns där ju bannemej!

Allt är väldig bekant vad beträffar omslaget, men musiken kan jag inte erinra mig...
Är albumet post-chess... 1984..

AHA. Så tycks det vara! Ännu ett plaigat av svenska genier! Dvs en kopia av Björn-Bennys Chess, denna gång kopierat av skurkar från den gamla fängelsekolonin Australien!

Anonym sa...

Glömde helt säga att yngligen har sin stylingidé från Dave Stewart (Eurythmics). Smart drag, med tanke på att en spitting image av Björn/Benny inte varit en höjdare eftersom killen är tjugo år yngre :)

BeA sa...

Detta är ett fantastisk australiensiskt band som hette (heter) Little RIver Band.

Skivan är helt OK men omslaget...

Neurotica sa...

Åttiotalets fascination för "futuristisk" grafik...kitschigt värre.Schackmönstret var ju en favorit i åttiotalsdesign förresten.