2008-06-14

John Ballard - Rendez-vous

 
Nu järvar är det dags för nya tag! Idag bjuds det gräddvit gubbe från 1984. John Ballard sitter med otäckt dålig hållning på något som ser ut som ett minikylskåp instoppat i ett tältfodral. Hans blick säger "jag ber er förlåta mig för detta, jag vet inte vad jag gör", byxorna är uppdragna över naveln och skuggan på väggen avslöjar att John sitter i ett rum där fönstrena har galler.

Detaljerna är många och fina för den som orkar se mer; den lilla guldtackan på hans nakna bröst, hårets skoningslösa fluff, De Coola Strecken och tanken på att han med största sannolikhet även saknar underkläder om han nu struntat i skjorta, strumpor och skor.

1984.

19 kommentarer:

Mirko sa...

Är det hon som sjunger?

Anonym sa...

Den andra låten på skivan heter
"Fyll mitt segel igen"
Igen?Är det någon som har fyllt
Hans segel förut?
Är ordet segel en metafor för Något annat?
Hmmm..segel kan ju betyda segel Enbart eller också...

Mårten sa...

Okej, så de har satt hon i ett rum utan möbler, med galler för fönstren och tagit ifrån honom hans skor. Varför inte gå hela vägen och sätta på honom den tvångströja vi alla vet att han behöver?

Lage R Blad sa...

John sitter så still på sin kub
björnen äter ur korg och mule
utan en sko i sikte
klädnypan vaskas i Hässleholm

Skadeglad framgång i kubik
sittandes åter på huk
måne, måne var är flam?
jaa, jaa...

Fler dikter av Lage R Blad finnes:
http://lagerbladpoesi.blogspot.com/

Välkommen!

isabelle ståhl sa...

m, barfota är alltid lika smakfullt.

Anonym sa...

Killen är onekligen ute och seglar på sju famnars vatten...

Anonym sa...

Vad betyder rendez-vous?

Anders sa...

Intressant att dom lät honom behålla skärpet på, men skötarna står väl bakom kameran beredda att rycka in...

Snowroller sa...

När jag såg Ballard tänkte jag först Russ Ballard och tänkte vidare att nu blir det kul för det är en bra musiker men så såg jag John och då sjönk mina förhoppningar direkt. Omslaget gör inte saken bättre.

Carina sa...

Nåja...lite fjun på bröstet har han allt...

RonnyBGoode sa...

Ja, nog är det en himmelsvid skillnad mellan Russ och John Ballard. Undrar just varför de satt honom i ett rum med galler för fönstren, förresten....

Anonym sa...

Rendez-vous = träff/möte. Franskt ord som också andvänds i engelskan.

Mi sa...

Äkta Miami Vice-kopia!

Kai sa...

Det är mycket osäkerhet och ånger i den blicken eller så är det bara en djupt störd människas helt normala uppsyn?

Anonym sa...

Tack för översättningen, nu blev det hela ännu bättre. :) (eftersom killen uppenbarligen träffar mycket folk där i sin cell) Tack för en rolig sida!

marihelene69 sa...

Åh, min barndoms stora idol (jag har tillfrisknat sen dess, helt utan att dela cell med John)! Har f ö just kommit hem från en ofrivillig och plågsam kväll med EMD på Liseberg. Paralleller, någon?

Anonym sa...

Tusen spänn till den som kan hitta ett omslag som är mer 80-tal än detta! Det går verkligen inte, precis ALLT finns där!

JackboxTindra sa...

Ja, herregud det där minns man ju. Så honom på Grand Canaria i början av 1990-talet och han var inte fullt lika fräsch....

Orvarhenry sa...

Det är en han o han bodde en gång i tiden på samma område som jag i Partille. Gick i parallellklassen med hans mycket söta dotter.