2008-06-14

En riktig gammeldans

 
Detta omslag är en motsägelse i sig. De hävdar att detta är en RIKTIG gammeldans, men som vi tydligt kan se så är det ju inte det. Där dansar de unga glada i hågen och tror att det är på riktigt, men i själva verket är de inte på någon riktig dansbana utan den har någon ritat dit. Hasse blev rent ut sagt skitförbannad när han fick veta att det varit på skoj alltihop. Han som hade varit så glad åt dekorationerna, enar med vispgrädde på, och så visade det sig att det bara hade varit hittepå.

Om vi återgår till själva omslaget istället för historien bakom det så ser vi (som så många gånger förr) att den som klippt in människorna i bilden troligen föddes utan ögon eller var väldigt berusad när det var dags att gå lös med saxen. Som exempel på detta kan vi se Beaktrice (det är hon längst bort) som har fått en rejäl skallböld i bakhuvudet, och Rommy (det är killen bredvid henne) som ofrivilligt fått en hästsvans.

Som sig bör på sådana här omslag så valde de att sätta den person i centrum som både blundar och sticker ut tungan. Stort grattis till Jollywood Studios som stod för designen, det måste ha blivit ett riktigt lyft.

1980.

29 kommentarer:

Siquidem sa...

Hade det inte varit lättare att fotografera på en riktig dansloge än att rita och klippa in? Herregud.

isabelle sa...

Utsökt kollageteknik. Very po-mo.

Snowroller sa...

Killen längst fram sticker ut tungan på samma sätt som Janne Schaffer. Han ser dessutom ut att vilja göra mer än bara dansa med tjejen.

De längst bak verkar vara uppdelat i hon: vill verkligen vara med men vågar inte, han: vill inte men vill stå där bredvid henne. Varför hon låter honom göra det fattar jag inte.

Bim hd sa...

Ehhh... totalt - intetsägande? Ja, nog för att jag i en massa år - håll i er nu!!! - faktiskt har dansat tom folkdans och varit ledare för ett barnlag... spelat med i Värmlänningarne och dansat utomlands mm... Men, även om jag inte direkt lyssnar på den slags musiken, annat än för en dans då... Inte katten skulle jag inhandla den där skivan, nej... Betalade de folk för att köpa den eller? Hm... det var nog ingen som köpte den, nej... därav har du lyckats hitta ett av de fåtalet ex, japp... ;)
Må så grankott...

Lage R Blad sa...

Skomakarlåda mumma mumma
dansen är gammal
gardinerna grå
solen har inte vakat

Dansa två och två
halka ner i en påse
Gunvor bor i Gävle
Se där, enar

Rommy hoppar bock
Fabror Siv gömma lock
ko koda
tackar som frågar!

Fler dikter av Lage R Blad:
http://lagerbladpoesi.blogspot.com/

Välkommen.

Anonym sa...

...och mellan polkagrisklänningstjejen och hennes danspartner samt mellan hennes och den gula klänningen är det två områden som omslagsdesignern inte ens orkade måla med röd hittepåbrädfärg. Det är helt vitt! Sen vill man ju veta hur volym 1 såg ut... /Janne

Anonym sa...

Eftersom jag känner bandet så kan jag berätta den fruktansvärda sanningen bakom detta omslag.

Flickan i blå klänningen, Solvej, har just attackerats av aggresivt mögel. Det äter síg just in i hennes ryggrad. Bilden tog sekunden innan hon avled. Fotograferingen gjordes först på stora dansgolvet i Kräksmåla folkets park men fick avbrytas efter den tragiska händelsen. Efter överläggningar valde man sedan kollage-varianten istället.

Anonym sa...

Snälla LageRblad kan du göra oss en tjänst och bara helt enkelt vissna bort?

Mi sa...

Hahahaa ser nog ut som om damen i blått har rumlat runt lite på rygg ute på gräset ;)

Pernilla sa...

Inte nog med detta! Ser ni tjejen i rödrandig klänning? Hennes skor ser inte ut att passa då hälen sticker ut en bit utanför själva klacken. Måste vara sjukt obekvämt eller så är hon bara fåfäng och vill pressa in sina klunsiga fötter i alltför små skor...

Sol och skugga sa...

Herr Dryck

Jag är obeskrivligt nyfiken på ditt namnval. Framför mig ser jag en mogen professor i praktisk filosofi med skinnlappar på kavajens armbågar. Rätta mig om jag har fel...

Behåller du alla skivomslag? Hur ser det i så fall ut i ditt hem?

Kanske närgångna frågor men lite får du allt tåla som bloggare, tycker jag.

Loa

Herr Dryck sa...

Allt för mycket vill jag inte avslöja, då förlorar ju pseudonymen sitt syfte. Men professor, filosofi och skinnlappar är fel. Ja, alla skivor är ur min privata samling vilken upptar en löjligt stor del av mitt vardagsrum. Ett fåtal av de värsta är dessutom inramade och sitter bakom glas på väggarna. Det är rikigt kul att läsa spekulationer om min identitet, jag har fått höra att jag är en homosexuell man, ett företag med olika skribenter, Metro påstod att jag var författarinna och Mats Rådberg påstod att jag var en tragisk figur! Tills vidare låter jag er spekulera vidare.

Bärbel Pålsson sa...

Rise and shine Lage! Även Strindberg var missförstådd.

Anonym sa...

Nån annan som tänkt på att B-Aktris är ett rätt kul namn? :D

Anonym sa...

lagerblad: Spamma någon annanstans, din jävla nolla. Vi skiter högaktningsfullt i dina "dikter".

Jan i Arlöv sa...

Sabadillättika, sabeism och bråckpung
Sanocrysin - sans doute!
Sat sapienti...

Satis super que?
Sauroktonos kommer!

Jan i Arlöv sa...

Mandelformad strålkrans kring heliga personer

Uppblöta, upplösa organisk vävnad,
plåga, späka köttet,
Svårgenomtränglig buskskog,
Magna mater,
Målning som är längre på bredden än höjden,
Fin egyptisk bomull,
Långa vita flickkalsonger,
Den hemlighetsfulla makt som behärskar världen!

Anonym sa...

Kransbakad gös med lingongrova
Tyskungen i vinet
Gagagaga
Hål i rutan eller huven kan kvitta

Barska pojkar truga
Hej vilken ost
Hasse från flen
Men icke!

Puppa med en säl i
Ängel av hår
Sexhundrafyrtiofem
Svinxen i boden

Fler dikter av D. Ryg Spammare:
http://www.lunarstormdiktare.stick/

Välkommen.

Jan i Arlöv sa...

Jag ser verkligen fram emot fler välformulerade lyrikstycken från dig, min allra käraste D. Ryg Spammare!

Masse sa...

D. Ryg Spammare: Hehe, den där var ju nästan lika klockren som Herr Drycks formuleringar!

Unn Drande sa...

Vill du följa med i min blommiga ballong?

Spinn-Olle sa...

Äkta! Naturligt! Äkta!
På något sätt mer än vanligt.
Från det verkliga till det overkliga;
ungdomen dansar in.
Kjolarna svänger.
Vispar upp det kvava.

Annika och Magnus.
Blygsel och åter blygsel.
Vem tar första steget?
Kanske en annan dag.
Verkligheten är en annan än den här.

Christer B. sa...

Imorgon är en annan dag.

MotjucksJukka sa...

Så fan helller att ni skiter högaktningsfullt i Lages dikter. Han har ju retat upp er ordentligt. Och det är ju så god kultur ska fungera. Kör in ett skitigt finger i ögat på idioterna bara!

Gladys sa...

Ett enda långt förspel...

grandsisterb sa...

Jag tror verkligen inte att hästsvansen var ofrivillig om man tittar på resten av honom....jag tror det var ett beställningsjobb!:D:D:D:D

goose sa...

Snyggt med den TVformade inramningen också. Man får inte samma designfeeling med plattTV.

Uejweg Koieoue Jr sa...

Det finns egentligen bara en sak att tillägga.

Anonym sa...

Trevlig färgskala och ett bevis på hur exakt man kan klippa ut och frilägga med en rejäl plåtsax.