2008-04-23

Scotch - Evolution

 
Detta ser ut som en reklam för några trista kex som man kunde hitta på baksidan av en Kalle Anka-tidning kring 1985. Eller för någon trött isglass som bara smakade saft. Men det är det inte, det är en bild som skall försöka sälja någons musik.

Någon har lagt sina framtida framgångar i händerna på en omslagsdesigner. Denne har helgat förtroendet genom att airbrush-måla en sjukt ful bild av en färgad man med kvinnohöfter och glittertangas. Hans högra fot är mycket större än den vänstra, även om man väger in perspektiv, armen är helt konstig, tänderna är under all kritik, djuren i bakgrunden ser inte kloka ut och hela konceptet suger så himla stort.

1985.

36 kommentarer:

ingy sa...

haha nostalgi! gillar skivan, musiken då men omslaget är verkligen hemskt! *asg*

Anonym sa...

Det här var spännande, är det någon annan som någonsin sett en trädgren växa ut från en transistor....???? Meddela National Geographic!!

Anonym sa...

Sinnet för proportioner är inte bara begränsat till fötterna... Hur vanligt är det att någon har synliga revben som en anorixdrabbad, å samtidigt begåvats med höfter i XXL-storlek! Burrrrr

Snowroller sa...

En kompis gillade det här bandet när vi var små och han tvingade oss andra att lyssna på skräpet. Vi ville inte vara ohövliga eftersom vi var hos honom så vi höll god min.

Jag hade faktiskt lyckats glömma denna skiva som jag nästan höll på att skratta ihjäl mej på då för över 20 år sen. Inte bara omslaget utan musiken är skrattretande.

Anonym sa...

Fick några Flashbacks nu...
Brukar läsa bloggen men detta är 1:a gången jag känner igen ett omslag. ( F(ålder, smak, stil) )

Musiken är bra men omslaget suger get-pung!

Anonym sa...

Hos vissa stannade visst utvecklingen här...

Jens sa...

Åhh, Scotch! Ljuva 80-tal! Italo Disco! Vem minns inte "host-låten"?...

Kai sa...

Klart man minns host-låten och la la la, la la la la la laaa - låten.

Men musiken har åldrats och omslaget sög hårt redan då.

Bim H-D sa...

Hm... jag minns inte ens denna... Eller är den förträngd bara?
Hm, och... Nä, jag hittar inte ord för det hela... främre fot större än resten av alla delar av kroppen... Ja, om man mäter som det ska mätas... underben, överben, höft-midja, midja-axel, huvud osv... allt är delbart... lika... på något sätt, normalt... öhhh... här är inte ens...
Må så grankott...

SonicBoomBoy sa...

Jag vill minnas det det här omslaget var muy cool på den tiden då det begav sig iofs. Sen kan man ju alltid dissekera vadsomhelst och kritisera det med våra ögon idag...

Joun sa...

Fan, jag har väntat på det där omslaget! Har iofs för mig att musiken var ganska konstig också, är det inte den skivan som innehåller nån dusch-sång som blev en hit? Öht var 80-talet ganska konstigt...
Och f.ö. är väl den här sidan till för att dissekera företeelser (skivomslag) som fröfattaren tycker är sjukt fula?

Anonym sa...

Men skivan är jävligt bra!

Anonym sa...

För alla er omslagsintresserade så kan jag härmed lämna en länk till ett mycket uppseendeväckande och unikt omslag...

http://claudiofranciscovargas.blogg.se/images/los_c_1192189468.jpg



/Nicklas

Anonym sa...

herrejävlar!!!!

Konstnären/patienten
har tom fått ödlorna
att se utvecklingsstörda ut.
Det måste vara något sorts rekord.

Jan Jävulbock sa...

Killen med bandspelaren ser verkligen CP ut. Fick en chock när jag såg den. Trodde aldrig att jag skulle få se denna igen och att alla spår efter denna vidriga skapelse var utplånade. Kanske rent av är det ex som brorsan hade på 80-talet och som han gallrade väck ur skivstället nån gång under 19hundrafrösihjäl när CD:n tog över. Minns särskilt en låt med en massa hostande i. Nästan lika hemsk som Kokobombombom.

För övrigt får den här plattan mig att tänka på äckligt skrikiga läskedrycker som smakade konstgjort och hetta Gulp, Flämt och Vira Blåtira; och på nån knäpp reklam från Super Channel eller va fan alla kabelkanaler hette på den tiden.

Anonym sa...

Tänka sig att jag ägde denna skiva ett kort tag. Vet inte var den tog vägen, kanske nån gammal kompis som gillade omslaget så pass och snodde fanskapet. Nåväl...

kajsa sa...

Jag tänker inte på musik när jag ser denna bild=)

Anonym sa...

Höfterna - he-he - Vilken sopa till illustratör. Och foten är ju helt vanskapt för att inte tala om underläppen. Helt j-a otroligt!
Och så prickarna över i:na, apan med vampyrgaddar och, som någon påpekade, en gren växer ut ur en bandare gjord av cement!!!
Jag klarar inte mer!!!

Jan Jävulbock sa...

Kom att tänka på ytterligare ett omslag i samma anda . och minst lika katastrofalt:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/09/Mystery_to_Me_cover.jpg

Ytterligare en hemsking från samma band:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d5/Fleetwood_Mac_-_Heroes_Are_Hard_to_Find.jpg

Jan J sa...

Länken på mitt förra inlägg blev visst fel. Så här ska den vara:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mystery_to_Me_cover.jpg

Anonym sa...

Jag vill se nåt nytt omslag snart =)

Eme sa...

Och vad tänkte de med?

buster sa...

Kanske herrn i glittertangas ville visa sitt släktskap med de andra varelserna på bilden? Och visa att han leder utvecklingen? Inte med så mycket kanske men dock...

Sars sa...

Hostlåten är fetast!

Anonym sa...

Ähhh vaddå? Evolution heter ju plattan, därav omslaget...och det var ju ungefär så där man kånkade runt på sina bergsprängare på den tiden o lirade Disco-Band så det ekade...:-)

Roberth sa...

Har ni ingen humor ? Jag tycker omslaget är humoristiskt, kanske inte vackrast, men varför ska det vara det ?

När jag köpte skivan på 80-talet så var designen i bra samklang med den nutiden som existerade på 80-talet, men visst idag är den lite låg för eett skivomslag trots ironin i bilden.

Musiken var också bra, tycker idag bara delvis om dem pga nostalgin.

Route sa...

Du är helt fel ute nu. Omslaget och skivan är lysande.

Totto sa...

Hemskt omslag men jag gillar handen som kommer upp ur jorden.

Nye Nalle Puh sa...

Även jag börjar tänka på Kalle Anka, kex - och kanske något som smakar en blandning av choklad och banan. Motivet ser festligt ut - och något som ska locka ungarna att köpa den där skivan inspelad på Beat Box och som då består av fantasilös trallvänlig danspop med löjliga specilaeffekter som hostningar och badrumssång. Italienska Scotch ska visst enligt reklamen vara så mycket coolare än Smurfarna, Electric Banana Band och Mora Träsk.

nitro2k01 sa...

Notera hur de har designat V'et så att det ska se ut som ett rot-tecken, troligen för att verka lite extra vetenskapliga.

Anonym sa...

Jag älskade denna skiva när det begav sig. Tycker även omslaget är glatt och trevligt... Måste genast leta rätt på den och spela :D

Måns sa...

Det finns en skillnad på det här omslaget och på många andra omslag och det är att det här är ju hundra procent humor!
Att Scotch sedan är grymt bra italo-disco och att det svenska skivbolaget Beat-Box gav ut säkert en tredjedel av all italodisco är extra bonus!

Anonym sa...

En apa...med HUGGTÄNDER????

Claes sa...

Det här omslaget platsar ju inte alls. Det är bra tecknat med humor! Tillhör inte ens de 100 000 sämsta omslagen. Skärpning!

Anonym sa...

Nån som vet va la la la låten heter ? :-P

Anonym sa...

La la la -låten hette Delirio Mind. Världsklass......