2008-03-27

Lycksele Kvartetten - Tänk vilken sång...

 
Detta är alldeles, alldeles underbart. Det är alltid lika kul när jag hittar skivor som får mig att skratta rakt ut vid första anblick. (Jag tycker det är roligt att skratta.) Så mycket är mitt i prick på denna pjäsen, och tillsammans blir det tio poäng i Herr Drycks bok.

1. Lycksele Kvartetten, särskrivet som det skall vara och dessutom med inledande versal på "kvartetten".

2. Lycksele Kvartetten är en kvartett bestående av nio män. Ingenting förklarar detta mysterium som roar mig mycket, varken på baksidan eller direkt på skivan står någonting om gästande musiker eller om fyra originalmedlemmar.

3. Grådomen. Musiken, omslaget och medlemmarna är så väldigt grå.

4. Tänk vilken sång...

1982, men det kunde lika gärna ha varit 1940 eller 1882.

38 kommentarer:

Mårten sa...

Och så är Chuck Norris med i Lycksele Kvartetten. Inte dåligt.

Josef sa...

Tack för den! Sugg-klocke offret i kavaj av röd soffkudde ser ju totalt bisar och underbar ut.

Anonym sa...

Såg det omslaget för länge sedan:
http://www.resume.se/nyheter/2007/04/17/kanguru-saljer-bocker-med-/index.xml

Omslaget fångar verkligen Lycksele. Det är grått, det tråkigt, det är hemskt.

Jag jobbade med det här nya Teh Internets ("vad ska det va bra för? bara våld och porr och skit!")där den perioden då styckmordet skedde, så orten har så att säga etsat sig fast i minnet på ett icke-positivt sätt.

Pojken hade dock ingen anknytning till Kvartetten, eller hade lyssnat på dem innan.

Jan Jävulbock sa...

Omslaget fick mig genast att tänka på följande dikt av Fröding:

Stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå-å-å-å.
Så är gråbergs gråa sång
lå-å-å-å-å-å-å-å-å-ng.

Kanske vore något för den fem man för stora kvartetten i Lycksele att sjunga in. Då hade man nästan kunnat säga "Tänk, vilken sång".

De som är originalkvartetten är nog de som ser mest grå ut av dem. Det brukar liksom vara så.

Anonym sa...

Inte mindre än tre par K-märkta glasögon på en och samma bild. Och ett par av dem har köpt nya löständer för dagen! Fantastiskt fint.

Klas Keops sa...

Alla på omslaget har märkliga näsor!

Ser ut som en bild på styrelsen ur en årsredovisning.

buster sa...

Ja, det ser ut som Föreningen Auktoriserade Revisorers årsfest, före eller efter, det kvittar.
Mannen i velourkavajen är förresten Roy Orbison; tänk att han var revisor!
Vilket år kunde vi först njuta av denna skiva, Herr Dryck?

Anonym sa...

Jag tror att det är en dubbelkvartett (8 man) som utökats lite grand.

Anonym sa...

Varför är det alltid en viss typ av kristna tanter som gillar sådana här skivor?

Daniel sa...

Kvartetten borde väl vara de 4 längst fram?

Detta är som Lars vegas trio som var 5! Det var lars Vegas, hans trio, och så n' Anders som fick vara med på nåder, men som inte räknades.

Lappmögel sa...

Tänk vilket omslag!

9 gubbs som kallar sej kvartett, en av dom ser ut som Jesper Odenbergs pappa (no pun intended!), en ser att ha varit med då Jesus vandrade på jorden och de andra verkar bara ha blivit fotograferade mest för att de var där den dagen.

Lappmögel sa...

Men vad gör killen längst till vänster i bakre raden med sina händer? Är det en frimurarsignal eller?

l*eva sa...

Inger de här Herrarna något sorts förtroende?

Knappast!

Frifräsare...som jobbar som bilhandlare civilt!
Eller möjligen Hästhandlare!

*Ryser*

Bim H-D sa...

Hm, ja... inte skulle jag ens komma på tanken att inhandla bil av dessa män... än mindre begära hjälp med redovisningar/deklarationer, eller något av dessa män(?)...
Olika nyanser av brunt, ursäkta - grått var det visst... ... ...
Man satt bara och stirrade på det först innan ögonen började studera bilden och hela omslaget... tom omslaget är ju grått...
Må så grankott, ngn som undrar vad katten de tänkt på, eller... ehhh, de har inte tänkt alls, nej... Dock lär detta omslag lätt kvala in bland andra saker på särskrivningens sida... lovar... ;)

Anna-Lena Lodenius sa...

Har en singel med Falköpingstrion. Som är en kvintett. Inte heller detta förklaras på omslaget. Men kvinnorna har fina hövålmsfrisyrer. Det är från början av 60-talet och de sjunger bl a "mamma är det lång till himlen". Det svajar betänkligt, gitarristen hänger inte med utan ligger ständigt lite efter. Är det den förvuxna trion som spökar? De kanske inte hann repetera innan skivinspelningen? Man undrar.

Anonym sa...

Herr soffkudde-kavaj har en helt fantastisk toning i sina glas. Inte illa!

Rimbloggen sa...

Åh...tänk om man ändå hade fått vara 65 år gammal 1982. Vilken tid....fast då skulle man å andra sidan ha varit död idag. Hälsningar från en uppdaterad Rimblogg.

Anonym sa...

"Tänk vilken sång" Den titeln får mig osökt att tänka på Dan-Jakob...

Klas Keops sa...

Killen med röda plyschkavajen och pilotbrillor extraknäcker som bartender i The Shining.

Daniel sa...

Alltså - INGEN av dessa herrar kan ju NÅGONSIN ha fått ligga med en tjej!!!!!

m sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jan Jävulbock sa...

1982, 1940 eller 1882? Gnuggar man lite sandpapper på skivan, så lär den snart låta som något från tiden då August Strindberg levde.

Anonym sa...

Varför är det så mycket blå vägg med på omslagsfotot?

Jon sa...

Jag tycker fotografen verkligen valde lagom mycket luft över huvudena på "kvartetten".

Glamourbibliotekaren sa...

Ååååh, jeg ELSKER denne bloggen!!!! :-D

Jeg samler på gamle LPer med katastrofale omslag og har lenge hatt en plan om å legge ut noen av dem i min musikkblogg. Nå må jeg snart gjøre det!

Christer sa...

Jag är kär i dig.
Eller jag menar: haha.

Anonym sa...

HAHA! har föjt denna bloggen ett tag och tänkte vid första anblick på denna skiva natt den va grå å tråkig. men så kollar jag lite närmare på andikten å inser att jag känner man nummer två på nedre raden från vänster. HAHA! va gör han där undrar jag. numera jobbar han som pastor i borås trakten tror jag.
mer komiskt kan det inte bli!

Anonym sa...

Nu tycker jag att ni är elaka. dessa förvisso genomtrista herrar i medelåldern (genom sin tråkighet ser de äldre ut) är de första som inte försöker döda sin omgivning med hysteriska färger eller skrämma livet ur oss med brutala kostymer. Betänk att detta är från 1982! jag menar halvmeters axelvaddar och rosa-gul-lila färger på allting.
DE ÄR JU SMAKFULLA FÖR SIN TID

Andreas sa...

Jag tror att jag fick en hjärnblödning på grund av den bristande logiken i att 9 män kallar sig för kvartett... Som lärare kan jag bara surt konstatera att det var kanske här det började gå utför för svenska skolungdomar...

Tänk er själva, Bosse och Margit har precis fått veckopeng, de har sparat sina veckopengar i en månad. En månad utan att springa till Mickes livs och handla godis. Nu springer de till skivaffären, Sigberts grammofonbutik, och frågar efter den hipaste, häftigaste och grymmaste plattan. Sigbert plockar fram en skiva, fortfarande nedpackad i sin leveranskartong, och byter de surt ihopsparade slantarna mot Lycksele Kvartetten... En kvartett bestående av nio män.

I skolan på måndagen väntade riset eftersom Bosse och Margit envisas med att en kvartett visst består av nio personer...

Ja, en historia att njuta av om man kan tänka sig en viss anakronistisk läggning...

Sam T sa...

Ja, kan ju vara lite vänlig i alla fall. De har ju faktiskt gett oss ett gott skratt.

I körsammanhang är det inte helt ovanligt med kvartetter med fler än fyra deltagare av den enkla anledningen att man sjunger musik skriven för en kvartett men styrkt med fler sångare.
Fenomenet kommer från tiden innan mikrofoner då det enda sättet att få lite mer volym ur en stämma var att ta i mer eller vara fler.

Så...
Messerschmidt, out!

Philip sa...

min kompis pappa är med på bilden!

Marcus sa...

Jag är Philips kompis och min pappa är med där! Nån som vill köpa ett signerat ex.?

Anonym sa...

Chuck Norris.. trodde det var skurken i "Die Hard I".. :>

Eriq sa...

Mannen längst upp till höger kör ju en Ludgo-hållning utan dess like!

Anonym sa...

Måste också kommentera väggen: den omotiverade mängden blått höjed omslaget ytterligare några snäpp!

PigPillow sa...

En kommentar till "Anonym den 14 april 2008 12:21 ". Tror du har fått det hela lite fel ;) Han jobbar som konsult i Lycksele. Sjukt kul att läsa alla kommentarer här :P Spec. när man känner/vet vilka alla är :D
Btw, "kuddkavajsmannen" är råskön ^^ Och killen längst ner till vänster är typ 25 på bilden.

Nye Nalle Puh sa...

Omslaget till den här får mig genast att tänka på väntrum inne på akuten på ett överfullt lasarett. Inte blir man precis glad av det. Tur då att musiken är så mycket gladare. Här bjuds på medryckande visor om någon som heter Jesus - och lite här och var hörs ett och annat dragspel. Och man verkar visst ha jobbat hårt på det här för att få det att låta perfektare än perfekt. För det är just så det låter. Förresten "kvartettens" tredje platta. De andra två går i ungefär samma stil, men med omslag som inte riktigt når upp i samma katastrofklass med tillhörande tråkighetskaliber.

Bajs-Lasse sa...

Cementgrå herrar. Jag känner en bra psykolog i Linköping som kan få det här gänget på bättre tankar.