2008-03-27

INLÄGG NUMMER 100!

 
Ja gott folk, nu är det jubileum så in i Hälsingland! Jag lägger härmed upp det smått otroliga etthundrade katastrofala omslaget, och likt Emil som täljde sin hundrade träfigur fylls jag av ett märkligt vemod.

Jag kan tänka mig att han blickade tillbaka på alla de brott som han fått sona, vart och ett representerat av en lustig liten trägubbe. På ett liknande sätt är alla dessa underbart roliga omslag frukterna av hemska förbrytelser av varierande slag, modemissar av rent astronomiska mått och gruvliga brott mot allt vad vett och sans heter.

Idag firar vi alltså 100, och tänk så många små pärlor det har blivit! Vem minns inte The Gayes? Döden med cameltoe som kom gående över myren? Danny's i en tanthand, den numera officiella Ludgo-hållningen och det döda svinet av papier maché?

Kort sagt vill jag passa på att rikta ett stort tack till alla de tappra musikanter som figurerat på skivomslagen så här långt, och som i de flesta fall förstått det komiska i de gamla bilderna och bjudit på mer självdistans än väntat!

Så vad skall nu framtiden bringa? Ja, ännu är det inte över vill jag lova! Utan att avslöja allt för mycket kan jag meddela att det kommer bjudas på nya själadödande kombinationer av rött, lila och orange, fler inklippta orkestrar, illa tecknade omslag, dåliga kulisser, brunkräm, hästar, ljusblå siden och mycket, mycket mer!

Med detta tackar jag och Christers för den här tiden och välkomnar alla trogna besökare åter att beskåda nya katastrofala omslag!
/Herr Dryck

26 kommentarer:

Mem sa...

Det är så härligt att få följa med dig på en resa i de gräsliga skivomslagens värld! Att det redan blivit 100 omslag är ju helt knäppknasigt.

Per sa...

Kul blogg, men hade det inte varit ännu roligare att ta lite omslag från etablerade artister, under 80 talet gjorde många väldigt fula omslag.

Barbro Binda sa...

Herr Dryck, det är en ära att få inblick i din fantastiska skivsamling! Men vad vore alla dessa konvolut utan dina geniala texter! Bara 25% kul, skulle jag tro. Så, tack och tack en gång till för att jag får skratta så tårar och snor sprutar åt alla håll! Sluta ALDRIG med detta!!!

HÄRLIG sa...

G R A T T I S! Hurra, hurra, hurra för 100-åringen!

Vilken ljuvlig blogg du har.

petter sa...

Herr D, det är intressant att detta hände just idag med jubileum och allt: När jag skulle lägga på mer stålar i P-automaten, klev ut ur min port och började snedda över gatan nickade en man på andra sidan gatan mot mig som till hälsning. Jag såg mest förbryllad på honom för det var ingen jag kände. Lite konstig gubbe kanske, tänkte jag. Men jag kände igen honom... Efter ett par timmar gick det upp för mig: Ludgo-Pelle! Han lever...

M sa...

Jag måste läsa väldigt noggrant för att det inte ska bli "Christmas" när jag läser texten på det här omslaget. Ett ruskigt dåligt val av typsnitt.

Anonym sa...

Jag är ju en "Johnny Comes Lately" på den här underbara bloggen - Att du/vi firar 100 är helt Cirkuspajas spexigt! Jag har läst varenda bokstav från den första versalen till den sista gemena punkten - och förundrats av alla dessa fantastiska omslag. Det finns sååååå många fler - och dom dyker upp här i en mycket tillfredställande plågsamt behaglig fart! Snart måste det dyka upp ett där jag själv medverkar...

Ös på Herr Dryck! :-)


/Max

becker sa...

Grattis! Det har varit roligt att följa.

Anonym sa...

Hör musikerna av sig till dig med kommentarer om omslagen?! Skulle i så fall vara roligt att veta vad de tycker om omslagen så här 30 år senare.
Tack för en fantastisk blogg!

Anonym sa...

Hurra och tack!
Kollaget var också härligt.

Ang. Christers: det är någonting allvarligt fel med killarnas näsor. Jag anar lösnäsor. Men varför?

Anonym sa...

Efter en ny titt på bilden svarar jag på min egen fråga: de ville alla ha näsor som ser verkligt perversa ut. Fortfarande: varför?

Pseudonaja sa...

Hej!
Ja, vi vill ta del av artisternas respons; både ris och ros.

Ms. Phalangie sa...

Grym blogg. Länkat till dig nu så att mina vänner också får njuta av allt detta =)

buster sa...

Gratulerar till de första 100, Herr Dryck! Tack för privilegiet att få följa med på resan bakåt med dålig smak och alltid träffande analyser!
Må skivbranschen fortsätta producera även visuell smörja -inte bara ljudande- så att denna sida kan bestå, som en varning inför framtiden!

Daniel sa...

varför utropstecken efter bandnamnet?

Ska kläderna föreställa att vara folkdräkt-inspirerade på något sätt?

Lappmögel sa...

Tack själv för alla djuplodande analyser i omslagsmakarnas psyke.

Detta sista omslag är nåt i hästväg, fem killar i obeskrivbara kläder, (Bayern?) med ett utropstecken i slutet av namnet och de har dessutom mage att copyrightmärka det också!

The Raz sa...

Herr Dryck, har du ännu blivit kontacktad av någon av artisterna på skivorna, eller håller de sig undan?

Herr Dryck sa...

Ja då, det har hört av sig en hel massa! En del har skrivit kommentarer direkt på sidan, som Rolf Samuelsson i Samuelssons, en som spelade med Urban och Malte, en ur Ludgogänget mfl.

Anonym sa...

hip hip
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra
hurra hurra hurra hurra hurra

för Herr Dryck!

(jo, det är 100 st)

Fredrik W sa...

Toppensida still going strong, grattis!

Christers (C) omslag är iofs ganska proffsigt, lägg t.ex. märke till de genomtänkta handpositionerna (den s.k. "skottkärran" som undermedvetet markerar working class) liksom perspektivet från verklig gräsrotsnivå (nästan *under* gräsrötterna faktiskt).

Få känner till att Sv. Kennelklubben sponsrade skivan genom gratis Cocker-Spaniel-klippning inför fotosessionen.

Anonym sa...

Som en liten hyllning har jag valt ut min egen topp-5 lista med personliga favoriter. Det var otroligt svårt, förutom den självskrivna vinnaren...

Som nr 5 har jag valt trollmor med skyddsglasögon och hennes gäng:
http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2007/05/mia-westers-sknk-mig-en-dans.html

Trollmor är verkligen så hysteriskt ful att hon enbart är orsak till att universum expanderar...

4:an är hääär:

http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2008/01/trivs-m-brogrens-10an-r-hr.html

Herr Brogren är en ond alien som kommit hit på en flygande skottkärra...

Förlåt mig men som nr 3 har jag den här pärlan som borde ha nån sorts rekord i udda kändiskonstellationer, Ulf Elving, Svullo, Björn Borg, Tjorven och Andre Pops... Otroligt..:
http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2007/12/tonix-frlt-mej-lskling.html

Som nr 2 har jag valt den här fantastiska kvartetten ( Jag tror att de övriga medverkande på skivan vägrade vara med med bild på samma skivomslag som dom där fyra fånarna)

http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2007/10/det-sker-igen.html

Med den handhållna cymbalen som pricken över i:et...

Fast nr 1 är ju som sagt ganska självskriven:

http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2007/05/gammalt-och-modernt-i-mogen-stil-med.html

Ludgo-Roland är ju bara helt obetalbar...

Annelie sa...

Jag gillar att Christers betonar sin copyright också. Är det namnet eller loggan man är rädd att någon ska stjäla och utnyttja?

Anonym sa...

Jag tror att det är frisyrerna som är copyrightade. Lite onödigt kan tyckas... Notera skogsmulle till vänster och Kajsa Bergqvist tvåa från höger...

CVLPA sa...

Supergrattis!

Safka sa...

Din humor och ditt sätt att skriva är värda guldmedaljer i alla kategorier! Hurra hurra hurra!

Sofia sa...

Frågan jag inte kan låta bli att ställa mig mig är, varför platsade inte Döden med cameltoe i ditt i övrigt superba kollage? Jag saknar en utklippt ruta med denna styggelse.