2008-03-27

Ingmar Nordströms Saxparty 2

 
Ingmar Nordströms Saxparty är likt Polisskolan, Star Trek och Idol en produktionsserie som aldrig någonsin tar slut hur gärna man än vill. Dessa skivor är ett riktigt gissel för mig i min eviga jakt på fula omslag. De har släppt omkring 20 saxparty-skivor, och varenda skivback med potentiellt skitfult dansbandsinnehåll innehåller åtminstone två av dem, gärna flera dubbletter av varje.

Det tradiga är att om man endast ser till skivomslagen så har de lyckats hålla det hyfsat smakfullt, särskilt de senare årgångarna. De verkar le på riktigt, poserar inte på sexanspelande vis och håller sig till enkla färger. Med andra ord så platsar de inte i min samling, men de fyller ändå upp dansbands-backarna i varenda second-handbutik och på varenda obskyr bondloppis i landet.

Jag tänkte ändå slänga upp en av de första skivorna (1975), för här kommer de faktiskt inte undan med hedern i behåll. Här har de nämligen klätt upp sig i kostymer som är riktigt unika. De är helbruna, fast med ärmar och slag i ett annat tyg som kombinerar mönsterna prickigt, blommigt, randigt och popcorn. Vidare har en av grabbarna fastnat i ett grovt brunkrämsmissbruk.

21 kommentarer:

Marcus sa...

Jag har ettan hemma. Tillsammans med några liknande, vansinnigt fula och frånstötande omslag pryder den en av mina väggar.

petter sa...

Heter ettan "Saxparty" eller "Saxparty 1"? Fanns det en plan bakom eller hände alla 27 bara?

Mårthen sa...

De där kostymerna skulle nog vara riktigt dyra idag. Helt outstanding!

Lappmögel sa...

Lite så där härligt Kanarieöarna över skjortorna. Härligt, har själv sett fyran i en back för inte så länge sen. Lika hidös den.

Torrance sa...

Johannes Brost och en massa tänder

Anonym sa...

Wow, vilken källa till skräckblandad glädje!
Man förundras verkligen över hur dessa band ändå kunde tycka att de var hippa. Hur man än betraktar bilderna är det svårt att liksom sätta fingret på exakt vad det är som gör att de ser så jädra skönt naffa ut. Kläderna är ju en grej - färgerna likaså, men en rejäl kod måste vara frisyrerna - och det finns en stöddig frisyrfaktor i det att man kammade håret ner över hela eller halva öronen - det är liksom där det sker. Den ende som någonstans klarar sig på denna bilden är ju brunkrämsmannen - fast med snäv marginal dock.
En riktigt präktig Harry Reemesmustasch i sann porranda, eller ett Bröderna Linquistskägg som en extra pälschock mitt i nyllet accentuerar det tokroliga intrycket!

Återigen, Tack! Herr Dryck!

/Max

Jan Jävulbock sa...

Undrar om det är fler än jag som inte kan se någon större skillnad på denna saxspelande grupps skivomslag? Där jag bor trängs just nu en grön, en blå, en röd och en skitbrun variant på deras i mitt tycke helt fantasilösa och redigt fula omslag. Fråga inte mig vilket nummer exempelvis den bruna har. Men jag tror säkert att de riktiga dansbandsdiggarna vet.

Anonym sa...

Den heter "Saxparty 1" enligt bildbevis på tradera.

l*eva sa...

Inte utan att omslaget, ger *Bonnläpparna* ett ansikte.

Ger mig en flash-back på danserna i Eringsboda...med doft av koskit, nån sötslipprig after shave,-köpt hos handelsmannen i byn...samt färdigblandad gin o tonic.
NU vet jag, varför jag bara gjorde ett gästspel i de där trakterna!
Då var det nästan exotiskt ...(kanske det är i dag med ?)

gymråttan sa...

OMFG!! Obeskrivligt kul, höll på att garva käken ur led. Synd att jag satt på jobbet bara.
Kommer drömma mardrömmar i veckor, jeezus!
Gymråttan i Fitnessfabriken.blogspot

Mikael sa...

Ingmar Nordströms Saxparty nämndes ju i Sällskapsresan 2 så det är äntligen skönt att se hur dessa snubbar ser ut. Riktigt sköna gubbar.

Buster sa...

Det var inne med långt hår, även om det var tunt och nästan obefintligt...det blev liksom lite fräckare då.

Anonym sa...

Ingmar Nordström spelar Dr. Bob Kelso i Scrubs

Anonym sa...

dEN ENDA LILLA BOKSTAVEN SOM JAG HITTAR ÄR I I iNGMAR...

irriterande

Emil sa...

Jo, denna ligger ju och skräpar i ett par exemplar i några av de gamla ärvda backarna..
Och det där med dr. Kelso i Scrubs, det tänkte jag inte på förrän det kom på tal. Läskigt!

Adde sa...

ag är stolt ägare av Ingmar Nordströms Saxparty 1, 4, 7, 8, 9 och 10.
Samt även Ingmar Nordstöms Saxparty Juletid. Dessa har jag inhandlat av samma anledning som Herr Dryck, för något år sedan. Jag skänker dem glädligen till honom, om deras fula anlete kan vissa på da inter-nät.

'amo sa...

Killen med mustash är ju Lemmy i Motörhead innan han började kröka.

Jonas sa...

Finns ju annars en alldeles förträfflig musikvideo med Ingvar Nordström(s) i nån av dom tidigare "100 höjdare" säsongerna. Ett klart guldkorn

Anonym sa...

jag hade något av dessa album, men som tur vara försvann den med mina andra halvkassa lp-skivor, t.ex. lettisk folkmusik!

Ida sa...

Hahaha det är min farfar längst till höger..
Jag kan inte klaga, de hade alltid lika fantastiska dräkter. Tyvärr har jag inte sett ifall de har några kvar. Måste ringa och fråga.

ddscorny sa...

Är det månne Johannes Brosts dystra nuna längst fram?