2008-02-16

Tonix - Vindens melodi

 
Tonix är tillbaka på bloggen ännu en gång, nu med en pärla från 1975. Typsnittet är fulare än vanligt, inramningen är fulare än vanligt och kläderna med sina ärmar är helt otroliga. Kombinationen finner jag dock allra värst.

En gång för många år sedan hittade jag en överkörd råtta mitt i sommaren som precis hade börjat ruttna. Den var säkert 25 cm lång med lika lång svans och den var så fet att det måste ha skumpat till rejält i bilen när de körde över stackaren. Huvudet var alldeles mosat och innehållet hade runnit ut mot trottoarkanten. Det tyckte jag var äckligt och obehagligt att titta på.

För inte så länge sedan hittade jag en skiva med Tonix. Omslaget var rött, kombinerat med mörkt skära, nästan röda kläder.
Sedan den dagen ser jag på livets obehagliga bilder med helt nya ögon.

21 kommentarer:

Lina sa...

Killen i mitten längst ner..Skulle inte det kunna vara Ulf Elwings väldigt mkt smalare (men "retarderade"..) bror?

Barbro Binda sa...

Om dom nu nödvändigtvis anser sig behöva BH, varför uppochner?

IBRA sa...

Som vanligt ett praktexemplar! Tack Herr Dryck, du förgyller alltid min dag. Kanske har du också svar på mysteriet:
Varför saknar en av grabbarna det obligatoriska guldhalsbandet i bröstlurvet? Har den hamnat på sniskan och gömt sig i polisongen månne? Han kan väl inte ha glömt att ta på den, och någon klåpare godkänt bilden i alla fall?

TeachGirl sa...

De där polisongerna, de där puffärmarna... Det här var inte ens kulfult, bara otroligt fult!

Anonym sa...

Haha Ulf Elwing klockren.
Glöm inte den yngre retarderade brodern till Benny Hill.

Ozjeppe sa...

Åh herregud, liknelsen med den ruttnande, överkörda råttan kan vara det roligaste hr Dryck skrivit hittills. Skrattar så jag får hostanfall!

Mikey-Mike sa...

Den där killen med det kristna utseendet längst ner till vänster. Är inte han lite lik... Gwyneth Paltrow?
Märklig placering av citationstecknen. Det förefaller stå: Vindens "melodi".

Carl sa...

Snacka om legofrisyrer!

Torrance sa...

Killen längst ner till vänster är Ebba Von Sydows farsa, och killen som är fyra från vänster är Björn Borgs lillebrorsa...

Lussan sa...

Haha, det var verkligen helt katastrofalt roligt!
Jag har aldrig sett en överkörd råtta, men min fantasi är det inget större fel på...tyvärr?

Jonatan sa...

Katastrofala omslag är den enda bloggen jag besöker så gott som dagligen och det är alltid lika roligt! Tack för det!

Anonym sa...

Tjena.
Brorsan spelade i Profilerna och han har en heltäckande Scrap-book (25 år av karriär).
Vi garvar båda lika gott då vi kikar i den...
Kostymerna borde få en egen blogg.
Concrete Kid
(Proggare då det begav sig - inte heller alltid så välklädd på scen..).

buster sa...

Kläderna herrarna bär är knappast av siden utan av det mest utpräglade spraflontyg som de inte bara måste ha svettats gruvligt i på scen, utan som säkert också sprakade av gnistor när de rörde på sig. Här behövdes ingen scenbelysning!

Disponent Kastanjefors sa...

Ingen mer än jag som vid-sidan-av-roas av herr Drycks syftningsfel i meningen "En gång för många år sedan hittade jag en överkörd råtta mitt i sommaren som precis hade börjat ruttna."

Mikey Mike sa...

Jag tror, disponenten, att det inte rör sig om ett syftningsfel, utan att herr Dryck på ett poetiskt sätt beskriver att det hela tilldrog sig precis i början av rötmånaden. Ja, så måste det vara.

Fredrik sa...

En fråga om frisyrer på 70-talet. Kan någon som var nog gammal för att "göra sig snygg" i håret under denna period förklara hur alla frisyrer kunde vara så stela och perfekta, UTAN att det verkar vara freon-sprayat med hår spray?

ibra sa...

fredrik: Koka upp en slatt vatten och en skäppa socker. Låt svalna (helst, annars blir det fula sår i hårbotten)
Gnid in rikliga av ditt nylagade hårvatten i det handdukstorra burret. Föna, föna och FÖNA i trekvart och forma hjälmen med hjälp av en rundborste. Klart! Lycka till :-)

Darius sa...

Detta var min första skiva. Såg Tonix live på sporthotellet i Åre påsken 1975 och fick sedan skivan av min far i present. Kan tilläggas att jag var 4 år och oerhört lättimponerad.

Swennis sa...

Lp- skivorna från 70-talet såg ut så här , inget att göra sig lustig över. vi skall vara rädda om våra underbara dansband. kostymerna är ju härliga. när dansband såg ut som dansband ska.

Anonym sa...

Kommer av någon anledning att tänka på när Jonas Gardell sa, typ: Gud, varför gav Du Lena Philipson en symaskin!?

Anonym sa...

Men vad är det med dansband och alla dessa märkliga och fula kostymer??