2008-02-21

Sven-Erics - Låt oss vara tillsammans

 
Detta är en av ganska få färgkombinationer som framkallar en intensiv hetta inne i ögonen som får dem att hastigt smälta och rinna ut ur sina hålor (den medicinska termen för detta är ögonkräkelse). Åtminstone känns det så. Därför är det ganska otroligt att Sven-Erics valde att ha just dessa färger på sitt omslag, dessutom tillsammans med en massa gula stjärnor på svart. Denna märkliga dubbel-inramning leder oss in till den riktiga bilden.

Där finner vi ett brunaktigt mormors-soffkuddar-mönster, sex vackra män, massor av glansigt vitt tyg, halsband och bruna sammetsbyxor. På baksidan garanterar de att endast medlemmar ur Sven-Erics medverkar på skivan, följt av deras valspråk; VI skryt int' om dansmusik -vi spel' den.

Musiken på skivan vet jag inget om, den klagar jag som vanligt inte på. Omslaget däremot, skrämmer mig mer än tankarna på döden.

Ännu ett barn av skammens år 1977.

22 kommentarer:

Buster sa...

Härligt att Herr Dryck är tillbaka med flera analyser per vecka. Det gör gott i själen men ont i skrattmusklerna!

Rimbloggen sa...

Två saker. Mannen näst längst ut i högerkanten är Robert Shaw, mer känd som Jaws i två gamla Bondfilmer. En annan sak. Typsnittet som "Låt oss vara tillsammans" är skrivet med känns verkligen klassiskt. Så såg nästan alla programvinjetter ut i svensk tv under sent 70-tal och tidigt 80-tal. När bokstäverna var sådana, då visste man att det stundade bred familjeunderhållning.

anders sa...

Richard Kiel hette skådisen i bondfilmerna.

Mikey Mike sa...

Så här ser det alltså ut när de tillåts vara tillsammans...

De har knäppt upp översta skjortknappen och nu är det dags för gylfen! Mustaschmannen med den kåta blicken är på god väg (Ted Åström längst till vänster fnissar förväntansfullt). I virrvarret av utsvängda skjortärmar ser det ut som att Rufus Wainwright ängsligt trevar efter skrevet på en nöjd Owen Wilson.

Vad Jaws håller på med där i bakgrunden vill vi nog inte veta.

RonnyBGoode sa...

Underbar sida! Jag har förresten en vinyltävling på min blogg just nu där man alltså kan vinna vinylskivor i parti och minut. Och jag lovar att det finns en hel del omslag som platsar här.... Titta in, vet jag!

Carl sa...

Varannan brunett, varannan blondin, ä r det receptet på framgång?

Barbro Binda sa...

Men BAKGRUNDEN!!! Den RÖR på sig! Mycket otäckt, det är ju faktiskt stillbild.

Mårten sa...

Vi är här ett annat gammalt dansbandsfenomen på spåren - användandet av studiomusiker på skivorna. Det var tydligen mycket vanligt under en period eftersom - ni gissar rätt - de flesta som är med i dansband inte är så bra på att spela.

Anonym sa...

Mårten, det är klart, de var ju 70-talets föregångare till boybandsen, de fick ju vara med bara för att de var snygga :-)

Well, tror i alla fall att han längst till höger fick ligga en hel del.

Fredrik sa...

Vad hände egentligen 77??

Varför ser killen näst längst till höger ut som en blandning av Joe Dalton och Bond skurken "Hajen"

Raz sa...

Min bror har gått på några olika konstskolor och har vid några skilda tillfällen berättat om en konstvetenskaplig avhandling som försöker förklara hur det kan komma sig att mentalt sjuka konstnärer använder färgkombinationen gult-lila oftare än andra.

Anonym sa...

Hah, jag tyckte det blev snyggare jag. Den bruna färgen du brukar ha är ju hemsk! :)

Anonym sa...

Har ni gjort observationen att den blonda mannen med sidbena (nr 3 från höger) är ingen mindre än Sven-Eric Mörtsjö, som herr Dryck förevisade ett omslag med i december ifjol. Den skivan kan jag f.ö. personligen rekommendera. Den innehåller flera kalkontexter som bara kan ha skrivits av en seriöst sjuk hjärna. Ett par av pekoralen är verkligen i världsklass. /Janne

Anonym sa...

Killen längst ut till höger skulle kunna vara en ung Bruce Dickinson från Iron Maiden. Kanske inspirationen till "Eddie" kom härifrån?

Tobbe sa...

1977 var ju världens bästa musikår annars, tänk bara att Television, David Bowie, Bob Marley, Iggy Pop, Ramones, Tom Waits och Elvis Costello gav ut skivor som nu räknas som världens bästa. Jag tror det är enbart Sverige som hade ett så kallat "Skammens år"

Herr Dryck sa...

Tobbe, värt att väga in är ju även det att det bara är jag som kallat 1977 för skammens år och att jag är dum i huvudet.

Jojoboo sa...

"Låt oss vara tillsammans"?! ALDRIG I LIVET.

Tack, herr dryck, för ännu ett hysteriskt skivomslag.

Anonym sa...

I sverige är det väl mest bara Ugglas "Va ska man ta livet av sig för.." platta som är nåt att ha från året 1977 ?

Schorla sa...

Konstig att se Paoulo Roberto så här några år innan "Stockholmsnatt". Jäkligt konstigt att Ronny Helström försöker greppa hans höft också...

Tack för en hjuvlig site.

Vanja sa...

Är det bara jag som, var gång jag tittar till på omslaget, undrar varför Luke Skywalker närvarar längst ut till höger?

Anonym sa...

Luke Skywalker till höger? Det var nog ingen bra idé att skippa medicineringen.
Och i så fall är det fotbollsspelaren Torbjörn Nilsson längst till vänster.

Anonym sa...

Hej jag vill utrycka mej mild för att denna lp låt oss vara tillsammans är en stor säljare och är den svängaste lp som dom har gjort. jag själv är en sven erics diggare jag har sett dom i övik på 75- och senare på skönviks parken också vad jag skulle vilja att dom gjorde är att dom börja och om igen och spela den musik som vad då jag skulle vilja era gamla låtar om dom finns att få tag i på skiv marknaden så att säga. Mvh. thomas hasselström