2008-02-14

Medevi brunnsorkester - Grötlunken

 
Jag skulle kunna presentera detta skivomslag som ett av de mest osexiga och genuint tråkiga genom tiderna. Vidare skulle jag kunna tala länge om det oerhört dåliga färgvalet till texten. Men av erfarenhet vet jag att om jag sågar någon sorts obskyr lokal produktion som har ett par årtionden på nacken så kommer det utan undantag dyka upp någon bitter figur bland kommentarerna som gnäller så löständerna skallrar.

Någon som är med på bilden, någon som har svärföräldrar med i bakgrunden, någon som varit inblandad i produktionen eller som har ett finger med i spelet men som av uppenbara skäl inte vill avslöja vad. De sistnämnda försvarar i regel den räliga pjäsen genom att skylla på att det var i en annan tid som vi förtappade ungdomar inte förstår oss på. "På den tiden hade vi minsann inga fotoshoppa-poppa att göra bilderna med! Nähä du minsann, det var sax och klister som gällde, och ingen mat hade vi heller! Vi fick äta sand och sten varenda dag och far brukade slå oss med ett stort svärd."

Nej, photoshop hade de inte 1977, men människan hade både hjärna och ögon redan då. Därför är det väldigt konstigt det här med den övre texten. De måste ha valt typsnitt, storlek och textfärg, och därefter sett resultatet på bilden. Det vill säga att kontrasten är så svag att vi knappt ser vad det står. Därpå har någon sagt "nu ska här tryckas skivomslag!" och varit fullt nöjd med resultatet. Om jag har fel tar jag gärna emot kommentarer från de blinda designers som fixade texten, eller från den hjärndonator som godkände resultatet. Den kommentar jag garanterat kommer få från någon uppväxt i ursprungsbygden med en upplevd ålder på 90+ är att man faktiskt ser vad det står. Ja, om jag anstränger mig kan jag också se att de döpt skivan till Medevi brunnsorkester - GRÖTLUNKEN. Det var ju fräscht. Fyra barn spelar triangel, två barn spelar inte triangel, ett tiotal utgör orkestern och alla andra på bilden är över hundra år gamla. En toppenskiva.

Från skammens år 1977.

26 kommentarer:

fiif sa...

Haha, du är för rolig du! Äjabaskoja

Anonym sa...

HAHAHA ett stort SVÄRD! BEST HEST

Carl sa...

Det var länge man hörde nåt om Medevi brunn. Är detta månne från den stora utvandringen från byn? Snart blev bara de gamla kvar och byn dog. Hoppla!

Fredrik sa...

Vad är en grötlunk egentligen?

Unn Drande sa...

Är grötlunk samma sak som glötrunk?

M sa...

skulle det inte vara trevligt om du lade ut dom mailen med klagomål du fått.

om du vill spexa lite blandar du avsändarna och bifogar mail, men då kanske vi alla brinner i helvetet.

Anonym sa...

Jag har faktiskt deltagit i Medevi grötlunk vid flera tillfällen, då min familjs sommarstuga ligger nära. Och ja, en grötlunk ska nog bäst beskrivas som nån slags släpande, grötig lunk utan synbart mål eller mening, lett av en mer eller mindre orkester.

Vill också inflika att jag sett prinsessan Madeleine konfirmeras på samma plats, varpå hela spektaklet kulminerade i en grötlunk (eller om det föregicks av den...) Mycket nöje.

Anonym sa...

"engagerad" ska in mellan 'mer eller mindre' och 'orkester'.

Rakotozafy sa...

Men nog blir man trots allt lite sugen på att lyssna på plattan. Inga planer på mp3-ifiering?

Herr Dryck sa...

Nix pix, jag analyserar inte musiken!
Precis som på de flesta modebloggar bryr jag mig bara om det yttre.

Lina sa...

Åh Gud...
*torkar tårar ur ögonen*
Instämmer med föregående talare, "ett stort svärd"! *tjuter av skratt*
Jag tänkte först "Men SÅ svår var ju inte texten att se?", men sedan återvände jag till omslaget en gång till. Aha! Där uppe fanns det en textrad TILL! Välkamouflerad, annat kan man inte säga! =D
Och Anonym: Jag tycker faktiskt "mer eller mindre orkester" beskriver saken väldigt mycket mer träffande! *nickar*

Anonym sa...

Grötlunk... Grööööööötlunk... En LUNK av GRÖT... Var det verkligen meningen att detta skulle förevigas haha?!

Frukostflingan sa...

Kul blogg du har och det är inte utan att några omslag väcker nostaliska minnen från mina fornstora krogdagar!
Kunde inte motstå frestelsen att skriva lite om grötlunken idag!

annalin sa...

åhhh
jag ORKAR inte.
du är FÖR jäkla rolig!!
jag får ont i magen av allt skratt jag håller inne. Har väckt min familj alltför många nätter just för att jag sitter och frustar och fnittrar åt Herr Dryck!

Anonym sa...

Jag och mitt blindtarmsärr förbannar dig. Ajajaj vad det här var skoj.

Anonym sa...

hahahaha! jag skrattar så jag gråter!! my god, vad roligt skrivet!!

Anonym sa...

Ni har uppenbarligen varken gått grötlunken,sett midsommarfirandet eller dansat vid högbrunnen på medevi brunn...

Adrienne sa...

Jag kan ju börja med att hålla med om att omslaget inte är läckraste jag skådat. Nu råkar det vara så att Medevi med flit inte är så intresserade av att förnya, snarare bevara traditioner. (Mer info nedan om varför). Men det verkar också uppenbart att bloggaren själv inte har någon aning om vad vare sig Medevi Brunn eller en grötlunk är för något?

Medevibrunn är Sveriges äldsta hälsobrunn och invigdes av Urban Hjärne. Stället är K-märkt och miljön är 1700-tals hus och många från socitén och adeln, samt de svenska kungahuset brukade spendera sina sommardagar där.

Det sas på den tiden att vattnet från brunnen hade en frisk och hälsosam inverkan på den som var sjuk, men också ombads kvinnor som hade svårt att få barn att drick vattnet då man menade att vattnet hade en fruktsam inverkan på infertila kvinnor.

Möjligen skrönor men vem vet?

Hur som haver är Medevi Brunn förutom vattnet känt som konfirmationsgård (tillhör Oscars försmling i Stockholm) sedan ca 20 år tillbaka. Och mycket riktigt som någon tidigare nämnt är alla tre kungabarnen konfirmerade där.

Själva grötlunken är en gammal tradition som Medevi fortfarande anammar. Eftersom detta var en hälsobrunn ansåg man förr att det var lämpligt för hälsan att ta en promenad efter kvällsmåltiden (gröten) för att hålla sin kropp slimmad. Så det hela går helt enkelt ut på att man går en marsch runt husen, brunnskyrkan osv bakom en orkester som spelar en speciell marschmusik. Man ska gå på rad / led, armkrok fyra och fyra och marchera i takt till musiken med vänster fot först.

Kanske inte så lätt som det låter?!

Men men nu har ni ialla fall fått lite historiskt bakgrund till allt det som ni inte har någon aning om men ändå babblar om...

Tobbe sa...

Um... Det som "Adrienne" skrev gjorde att jag ville krypa ihop i fosterställning...
Men senintalade jag mig att det FINNS inga monster och brast sedan ut i gapskratt!
Tack "Adrienne", den kommentaren var nog bättre än själva recensionen av omslaget!

Anonym sa...

Måste bara invända mot Adriennes inlägg, Oscars församling ÄGER ingen del av brunnen, däremot HYR församlingen/pastorn sedan ett 15-tal år några hus för konfa-lägret. Bara för att man är Östermalmsbaserad så kan man inte köpa loss vad som helst hur som helst....

Anonym sa...

Jag som aktiv medevi bo tycker verkligen intye att ett omslag från 70talet ska tas upp i modärna sammanhang!?
Att en grötlunk är en lång daglig lunk där man går 4 och 4 i armkrok är självklart för alla som har varit där och har man itne varit det så ska man fan inte kommentera. Har du varit där? Ge dej då och njut av friheten!

Anonym sa...

Tänk att även de som aldrig varit med om en Grötlunk kan ha så roligt åt den! Underbart. Grötlunken och dess funktion kan inte beskrivas utan måste faktiskt upplevas in RL!

Hälsningar från Signe


PS. Hur estetiskt utvecklat är det för övrigt att ha en lila bakgrund med limegröna bokstäver på sin för övrigt intressanta blogg :-)? Sorry, Herr Dryck!

Herr Dryck sa...

I rest my case! Underbart roligt att min profetia slog in så fullkomligt! Min text bör ju verkligen läsas tillsammans med kommentarerna i detta fall.

Anonym sa...

Om man ägnar följet i tåget ett ögonkast, så känns det kanske som om det är dags för "locket på", på själva brunnen. Verkar ju värre än följderna av för mycket rysk yoghurt...

Anonym sa...

Tänk att näthatet till och med slår klorna i medevi brunn.

Sven i Vedum sa...

LOL!
Nä, "näthat" är väl ändå att ta i?!

Varför inte åka dit själv. Se spektaklet! Jag tror det är grötlunk varje kväll även sommaren 2014! Men visst är Grötlunken en märklig kvarleva från förra årtusendet. Jag har deltagit en gång. Då i en stor orkester. FÖR stor! Det lät nog... värre än skivomslaget! Brukar låta helt OK med lilla Medevi BrunnsOrkester. (En typisk gammal svensk mässingssextett.)

Brunnsorkestern är ju också en gammal kvarleva. Och en helt underbar sådan. Den musiken gillar jag. De kommer visst med en ny skiva nu (2014) i sommar. Jag betalar gärna för den nya skivan, utan att bekymra mig så mycket om omslaget.

Jo. Jag måste nog till Medevi i år igen. För att se kulturtraditionen. (Beskåda spektaklet!) För att digga musiken och köpa skivan.