2008-01-29

Tötas - Dansa le och va fri

 
Jag imponeras av deras kragar. Stora, utstående kragar har vi sett många av här på Katastrofala omslag, men sällan har jag sett så LÅNGA kragar! De hänger ner så håglöst, lite som om de lagt en rejäl fläskfilé över nacken. Skjortorna är fruktansvärda i sin helhet också, och i kombination med västar och byxor i röd sammet blir det alldeles särskilt obehagligt. Vidare har de valt att stoppa ner byxorna i sina vita platåstövlar, inte heller det ett klokt val.

Loggan är åt skogen, en "gradient-övergång" från lila till gult av samma slag som jag talade om i Stravinskij-specialen, fast denna gång verkar den vara målad med kritor. Jag undrar om den inte egentligen skulle ha suttit nedanför gänget, så att den skräckslagna och äcklade padda som utgör bokstaven Ö tittar upp på de märkliga männen. Eller den märkliga mannen skulle jag väl säga egentligen, ty det är en viss karaktär som drar till sig 1000% av uppmärksamheten.

Jag vill helst inte ägna mig åt lyteskomik där en utpekad person får utstå häcklande ord, och därför går jag inte närmare in på det. Jag kan bara säga att det var en enda person på omslaget som fick mig att köpa skivan, genom sitt leende, sin fullständigt horribla frisyr utan vett och sans (den påminner mycket om prins Johns frisyr i "Robin Hoods äventyr" från 1938) och sin avsevärda kroppsstorlek i kombination med en sådan outfit. Jag hoppas att han åtminstone inte heter Töta.

1974.

27 kommentarer:

Mem sa...

Jag vill ha en sådan krage! Ge mig!

greger sa...

Jag håller inte med om ojämlikheten mellan musikanterna. Själv kan jag inte riktigt bestämma mig för vem som ser mest bajsnödig ut

TeachGirl sa...

En ung Robert Gustavsson nere i höger hörn, tycker jag mig kunna se. Och vilka skjortor! Läskiga färger överlag.

Kai sa...

Hopplöst fula kläder på lika hopplöst charmlösa freaks. Det gör ont i ögonen.

Anonym sa...

Handlade inte hela grejen med fula dansbandsoutfitar egentligen om något skattetekniskt? De fick inte dras av på skatten om de såg ut som vanliga kläder utan var tvungna att passa under rubriken "fantasikostym". Eller något sådant. Det har precis kommit en bok i ämnet.

Herr Dryck sa...

Kläderna kunde skrivas av som scenkläder om de var tillräckligt anskrämliga för att inte kunna brukas som vardagskläder. Men är det värt att se ut som ett gäng as för att slippa betala skatt?

Anonym sa...

Alltså, jag kommer ha marddrömmar inatt.. -.-'
Så grotesk var denna bild..

Anonym sa...

hur kunde de någonsin känna sig manliga efter detta? den stilmässiga förebilden måste varit tant 50+

Rimbloggen sa...

Vet inte men jag tycker mest att deras kragar ter sig som två slappa pungkulor (rosa med små hårstrån på.)
Vill man bära sånt runt halsen? Nej.

Barbro Binda sa...

Kragarna liknar hängbrösten i Galenskaparnas "Mor Luta". Hehehe!

Buster sa...

Det är alltid en högtidsstund när en ny recension publicerats efter dagar av väntan! Jag uppskattar också Herr Drycks balansgång mellan att uttrycka det fula och att inte hänga ut en enskild individ. Men jag har också en önskan till Herr Dryck: Kunde vi inte få årtalet också, för alla forskare i klädhistoria och alla andra som vill späka sig? Adressen till bandets skräddare är dock inte nödvändig...

Herr Dryck sa...

Jo, det ska gå att ordna! Ska försöka komma ihåg att nämna årtal i fortsättningen.

emiliano sa...

Jag är också inne på Galenskaparna: Är det inte Jan Rippe till vänster? Tyckte det från första stund jag såg bilden. Funkar dock inte lika bra när man kollar förstoringen av bilden!

Mårten sa...

Kragsnibbarna ser ut som öronen på bassethundar.
Angående det här med skatten, det måste väl vara möjligt att ha märkliga kläder på scen utan att det ska se såhär egendomligt ut. Alla omslag som omskrivits hittils är, vad jag vet, utgivna efter att Beatles gav ut Sgt. Pepper, där de verkligen har skitkonstiga kläder utan att se fåniga ut. Om det inte var möjligt hade de ju kunnat bära vardagskläder och därmed sluppit både utgifter och avdrag.
Slutsats: Kläderna de bär är ett medvetet beslut. De trodde verkligen att det var en bra idé.

Anonym sa...

Idag på P3 Kvällspasset så pratade de om varför dansbanden hade de kläder som de hade. Det var pga skatteverket. No joke!!!

Du kan lyssna om på programmet här. Kvällspasset med datum
torsdag 31 januari 2008 18:00

http://www.sr.se/cgi-bin/P3/kanalarkiv.asp?ProgramId=2786&NrOfDaysInArchive=7

Anonym sa...

Urgh... Tötas... Tötung (=Dödning på tyska) ?

Vad tänkte grabbarna på då de myntade detta namn månne?

Buster sa...

Jag tror grabbarna glömde n-et mellan ö och t i namnet.

annalin sa...

"Men är det värt att se ut som ett gäng as för att slippa betala skatt?"
Det låter som en dansbandsrefräng bara det.

Jag chansar vilt på att bandet heter Tötas för att boysen heter typ Tord, Örjan, Thorbjörn, Arne och Sverker.

Anonym sa...

OK - nere i höger hörn: en 18-årig Mikael Wendt, sedermera kompositör("Fyra Bugg och en Coca-cola" mm.), rektor och folkpartistisk kommunpolitiker i Skövde...

Fredrik sa...

Citat:
"OK - nere i höger hörn: en 18-årig Mikael Wendt"

Är det släkt till den skönt bittra TV3 profilen Mad Bad Brynolf Wendt månne?

Magnus sa...

En annan höjdare när det gäller konstiga kläder plus allmänt kaotisk bilddesign ör David Bowies "Never Let Me Down" från så där 1986. Uppmaningen kunde nog behövas, om någon skiva visar en Bowie som ängsligt försöker hitta tidsanadan så är det denna.

Minns att NME slängde in kommentaren "...and what is he wearing?" i sin nedgörande anmälan. ;)

Charlie sa...

Andra snubben från vänster ser lite ut som en dansbandsversion av Dogge Doggelito...

Anonym sa...

Det fanns bergis någon nitisk byråkrat på Skattemyndigheten som inte riktigt ville godkänna deras avdrag för scenkläder: "Tötas' plagg borde rimligen även fungera till vardags."

Anonym sa...

Man undrar ju om de makalösa kragsnibbarna är någon sorts kompensation för små snoppar?

Anonym sa...

Ok, snibbar HEMSKA.. Men det finns något lika hemskt på bilden.. skorna. De hemska, hemska skorna.. i fel färg. Jag tror mina ögon blöder atm :P

Neurotica sa...

Det här är sann metrosexualitet/genusmedvetenhet!Män med blommiga skjortor och platådojjor.Inga könsstereotyper här inte!

Anonym sa...

Bättre sent än aldrig...

De heter inte Tötas, de heter Totas. De har bara drabbats av Mötley Crew-syndromet, dvs engelsktalande band som tycker att det ser coolt ut med slumpmässiga prickar över vokaler.

Ibland blir det bra, ibland blir det inte riktigt så bra...

http://www.metal-archives.com/band.php?id=1796