2008-01-31

Trivs mé Brogrens - 10:an är hääär

 
När jag fick syn på denna pjäs blev jag överlycklig. Ni minns den lille tjocke mannen som satt på huk i för strama byxor uppe på en regnblöt mur? Här är han igen, i en trädgård! Underbart.

Att plåtas på huk IGEN helt utan motivering, tillsammans med skottkärra och kratta, iförd cowboyhatt och en vit-rosarandig skjorta som han omöjligen kan knäppa i halsen, vore illa nog. Genom att döpa spektaklet till "10:AN ÄR HÄÄÄR" säkrade de enkelt en plats i Katastrofala omslags hall of fame. Men det tar inte slut där.

Först efter att jag glatt förfärats av mitt fynd upptäckte jag den verkliga dödsstöten, som ter sig fullständigt uppenbar nu i efterhand. Brogren är inte alls fotograferad i en trädgård! Vad är värre än en trädgårdsbild som skivomslag? En fejkad trädgårdsbild som skivomslag. De har fotograferat Brogren, krattan, skottkärran och svetten vid något annat tillfälle, och sedan klippt in dem i bilden på det där klassiskt skitdåliga sätt som vi blivit vana att se här på sidan. Dessutom sitter han och håller i gula tulpaner, medan blommorna omkring honom är påskliljor. Underbart!

1984.

34 kommentarer:

Barbro Binda sa...

Brogren svääävar, å hå hå hååå!
Helt underbart illa tänkt!
Jag älskar din blogg herr Dryck!

feddan sa...

Även att notera den underbara och naturliga blandningen av skottkärra, blomma, dragspel, skum låda ock kratta. Make perfect sense :)

Fredag sa...

Meh, va e de för jevvla skottkärra? Snodde han den från en cro magnon eller?

Mange sa...

Det här var ett av de få omslag där jag skrattat högt åt bilden och inte bara texten till den. Helt underbart dåligt fotomontage.

dyermaker sa...

När jag ser den här sortens... ehmm... män(?), så undrar jag alltid hur deras tjejer ser ut...

Jennie sa...

Jag gillar att han dessutom plockat en bukett TULPANER i ett hav fullt av PÅSKLILJOR :D

Barbro Binda sa...

dyermaker: Korta, stadiga fruntimmer i rutiga klänningar av wellpapp. Rosiga kinder och stora stela leenden. Alltid hållandes något i handen. Aldrig musikinstrument. I detta specifika fallet spade, för att matcha pojkvännen.

Anonym sa...

Imponerande friläggning av krattan!

Allvarligt alltså.

Rimbloggen sa...

Varför ser man så få fotomontage på dagens omslag? Det är ju både tidsbesparande och miljövänligt.
Man slipper åka ut till landet utan kan ta en gammal naturbild och sedan sätta sig med en skottkärra inne i en varm fotostudio. Genialt. Är hatten ett montage i montaget? Det hade varit ännu roligare. Då hade man kunnat årstidsanpassa omslaget, exempelvis sätta på en liten fez eller en stjärngossemössa på Brogren.

Valefor sa...

Jag tycker att snubben ser lite ond ut? ..tänker på den där Irlänska regnbågsdvärgen?!

petter sa...

Det går en väg genom trädgården också, kanon.

dyermaker sa...

b binda> Tuperta stelsprejat hår à la spiddekaga, antar jag?

För övrigt sitter ju killen och försöke dölja kaggen; det är ju därför han hukar sig konstigt och skyler kroppen med armarna och de där taffliga tulpanerna.

Louise sa...

Du har vänt min depression till ett hysteriskt skrattande så tårar och snor sprutar åt alla håll. Mamma som låg i soffan å sov vaknade och undrade vad som stod på. Nu sitter hon som jag med sprutande tårar.
Underbart! Du är vår hjälte!!

Jan Jävulbock sa...

Har hört talas om att häxor flyger på kvastar och om flygande mattor...men att man kan flyga fram med en skottkärra var nåt helt nytt. I alla fall tycker jag att det ser ut som om han flyger med den där grejen.

Kalle Lind sa...

Dyermaker: hur Brogrens fru ser ut kunde den hugade bl.a. se i 100 höjdares - varianten där dom glider runt och kollar in sköööna (stockholmska för psykiskt labila) mänskor - skåneprogram för nåt år sen. Oss emellan - hon såg inte riktigt klok ut.

Carl sa...

En bit till vänster i bild från hans huvud finns det förutom allt detta roliga dessutom vad som ser ut som en fågelholk som svävar i luften.

snodolf sa...

Jennie: Jag noterade också det där med tulpanerna. Men ser de inte lite hängiga ut dessutom? Slokar lite va? Blev kanske lite varmt där i studion eftersom det säkert tog minst tre timmar att ta den fina bilden!

Anonym sa...

De har lyckats få in en plastblomma också, längst fram i "skottkärran"

Andreas sa...

Det sägs ju att ögonen är själens spegel. I så fall är jag väldigt orolig för hr Brogren, eftersom han då antingen är mycket ond eller har dubbla emaljögon.

CJ sa...

Hoho, komik!

Daniel sa...

Betyder titeln stt det här var Brogrens TIONDE skiva?? Hur kunde han få göra så många?

Anonym sa...

Vi kan väl egentligen skatta oss lyckliga över att han bestämt sig för att dölja mittpartiet av sin lekamen genom att sitta på huk. Blommorna ser verkligen för eländiga ut - okej om det hade varit en fet bukett, men nu ser det mer ut som ett misstag. Ett av bladen verkar vara dessutom avtuggat. Synd att han "växt ur" den blå fracken, den hade vi gärna sett en gång till.

Tusen tack för många goda skratt och hälsningar från Finland.

Fredrik sa...

Varför skall de envisas med detta konstanta hukandet på omslaget. Är det dansbands-världens svar på heavymetals "djävulstecken"!!

Håller med tidigare inlägg:inte någon av fågelholkarna ut att vara äkta. Speciellt inte den svävande, ha ha

Malin sa...

jösses.... har nu suttit en LÅNG stund och läst och skrattat... måste torka tårarna och fortsätta jobba... snart i alla fall.. ska bara läsa lite till först... :)

Anonym sa...

finns han i verkligheten?
ser han inte ut som gjord i plast?
blommorna var dock verkliga innan de vissnade.
Tycker mig ha sett honom i dåliga westernfilmer från 70 talet

Hugo sa...

Vroom, vroom.
Hääär kommer Brogren på sin skottkärra körandes.
Vroom, vroom.

Jan Jävulbock sa...

Apropå dåliga omslag med illa inklippta bandmedlemmar så hittade jag denna:
http://www.progg.se/band.asp?ID=22&skiva=155&cover=155

Kolla särskilt in deras gräsliga kostymer.

Kirderf sa...

Det är faktiskt en sunkig Begonia i skottkärran. Både Tulpaner och Begonia verkar vara sena panikköp från Konsum, såna där man hittar kl. 18.45 på Alla Hjärtans Dag.

Instämmer helt i att friläggningen av krattan är imponerande. Det ska Brogren ha credit för. Frånvaron av minsta skugga på gräset förstör tyvärr helt effekten av detta pillejobb.

Nu ska jag titta på de flygande holkarna, det hade jag missat...

Sofia sa...

Hahaha! Jag får känslan av att han kommer att flyga ut ur omslaget på sin skottkärra, för att sedan gå lös med krattan. Hjälp!
Helt obegripligt! Hur tänkte dom?

Det jag undrar mest över är om man tittar i backspegeln om 30 år, kommer dagens omslag vara lika dumma?

Anonym sa...

Det som gjorde det där sjukt roligt för min del är att vi har en rolig man i vårt taxibolag som kör bil nr 10. När växeln ropar på honom över taxiradion svarar han på ett för honom väldigt karakäristiskt och lite bonnigt sätt: "Jaa, tian är hääär" :D

Ulf sa...

Skottkärra, va e de för itt dj-a or... rullebör hittår de ju !!!!

Anonym sa...

Feddan, den "skumma lådan" är ett durspel, en sorts väldigt gammaldags dragspel.

mengameloner sa...

Jag får det bestämda intrycket av att han leker att han är en buss. "10:an är hääär!"

Anonym sa...

Ser ut som om Brogren lirar i C&W-bandet som förföljer Blues Brothers