2008-01-31

Gästriketakter med tjo sound

 
Har du hört den där nya plattan? Den är riktigt fet, de kör det gamla vanliga stuket med lite polka, hambo och sånt där, men de har fått till ett alldeles eget sound! Det låter inte riktigt crisp och dyrt, men inte heller skitigt och underground. Det låter jävligt TJO skulle jag vilja påstå! De har fått fram ett fett tjo sound och det är ju helt rätt nu som du vet.

Året var 1977 och omslaget blev oerhört kul. Det är bandet som heter Tjo sound, en vitsig anspelning på "tjosan" och en term som används allt för sällan i ljudtekniska sammanhang numera. (Även ordet "gästriketakter" kan man väl hoppas får ett uppsving i musiksammanhang.) Själva bilden är helt underbar, jag vet inte var jag ska börja! Vida, glansiga skjortor i den väl valda färgkombinationen metallic-lila och guld, med väl tilltagna manchetter med knappar, dragkedja (vilken combo!) och vida kragar/axelklaffar.

Min empati hindrar mig från att vidare gå in på de fantastiska medlemmarna i sig, men någon kunde åtminstone bett trummisen vända på trumstockarna.

Från skammens år 1977.

16 kommentarer:

Jonas Beijer sa...

Bassisten är kusligt lk en ung Charles Manson.

Raz sa...

Trummisen har en av sina pinnar i armhålan.

Carl sa...

Det var värst vad killen med klarinetten kollar ner på basen. Eller har han just kommit på nåt riktigt ondskefullt solo han ska spela på nästa konsert?

Dennis sa...

Det är ju Mahmoud Ahmadinejad som spelar bas.

buster sa...

Herrarnas skjortor har ett ovanligt sprund framtill, som om plats förberetts för ett framträdande av något annat.
F.ö. har skjortorna den härliga påskfärgkombinationen lila och gult med ett sidenblänk som överträffar den stiligaste biskopskåpa.
-Och tack, herr Dryck för årtalet!

DK sa...

Klarinettkillen ser ut som Stephen Fry, och precis lika manodepressiv!!!

petter sa...

Basisten är ju vår gamle bekant Viktor Klimenko, vars skäggodling nu nått högre höjder. Dragspelaren har fått in tidernas prilla, it seems.

Barbro Binda sa...

Jag tror att gubbkillarna i tjo sound är smartare än vi fattar! Dom VISSTE att dom bara skulle få göra EN platta, så därför laddade dom ordentligt med överklädda knappar, dragkedjor med ring, breda manchetter och dubbla kragar. Passade på, liksom!

Anonym sa...

Du är min idol :)

Tina sa...

Rolig blogg

Fredrik sa...

detta omslag gör inte att jag egentligen skrattar mig harmynt åt själva omslaget som man gör med de andra. Visst kläderna är fula/osmakliga som vanligt. Meeen jag får direkt en Dagcenter/Köping känsla över hela skivan när jag tittar på medlemmarnas utseende och karisma.
Jag ber om ursäkt om någon Köping bo känner sig kränkt men jag syftar givetvis på TV programmet..

Rimbloggen sa...

Han med ståbasen. Är inte det han som slafsigt äter grillad kyckling i Ivanhoe från 1982?

Anonym sa...

Helt otroligt! Tror minsann detta omslag överväldigade Herr Dryck såpass att han blev helt stum... Man kunde skriva en bok om detta omslag och dess figurer.

Anonym sa...

Eller en smal Cornelis Vreeswijk.

Totto sa...

Vilka platåskor killen till höger har, tyvärr blev han bara näst längst ändå.

Anonym sa...

"Tjo" är ju också klassik slang för amfetamin.
Går hambon lite fortare än vanligt månne?