2008-01-18

Curt Haagers - Agadoo

 
Någonting i denna bild ger mig en krypande känsla av obehag. Det känns som kallt vatten som rinner ner för min rygg och en tryckande hetta som hindrar mig från att andas.

Kan det ha att göra med balansen i kompositionen eller den intensiva fartkänslan? Eller är det kanske en fråga om kontraster, ljus och mörker kontra människans dualitet, vårt ljusa yttre kontra vårt inre mörker? Eller är det kanske för att bilden bygger på en idé med sex vuxna män som kör in i bilden från olika håll sittande i fula däck, att den är grynig och oskarp, att den föreställer Curt Haagers i kostymer med skitkorta byxor, för att den innehåller några av tidernas fulaste handklippta fotoeffekter, eller har det kanske att göra med de klämmigt vattenliknande textfälten? Nej. Jag är ganska övertygad om att mitt inre kaos beror på att jag faktiskt betalat för skivan med egna pengar, en sanning som jag har mycket svårt att förtränga och som sakta äter mig inifrån.

1984.

29 kommentarer:

lennartregebro sa...

Nej, det ger mig en stark känsla av obehag också, och jag har inte betalat ett öre.

Jag tror det är namnet på skivan. Vadå "Agadoo", och vad har det med vattensport att göra?

petter sa...

Den heter ju något som ett spädbarn skulle kunna säga...
De verkar vara på Skara Sommarland, vill minnas att jag som pilt åkte i en sån där i den färgen och med den motorn. Måhända Bert Karlssons skivbolag?

Anonym sa...

Herr Dryck, du är bäst! Och detta är verkligen inget tomt smicker.
Sen jag hittade till din sida har tårar sprutat, magmuskler krampat (för att inte tala om leendet som nästan bränts fast i ansiktet)och mina stackars närmaste fått lyssna till när jag läser upp de bästa kommentarerna. När jag har en dålig dag är din sida min räddning så Fortsätt för Guds skull (el för MIN skull såklart) fortsätt!!!!

Barbro Binda sa...

Ja kära nån! VARFÖR?

Alma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
UllaGunilla sa...

Själv ska jag akta mig. Testa Firefox addon Linkification för att få länken klickbar...

Anonym sa...

Obehaget kanske kommer från att vattenpelaren till en stor del påminner om odjuret från Alien (1979)...

Carl sa...

Är det en val som sprutar strax där under gruppen i de där underliga farkosterna? I så fall, varför gör inte valen slut på såväl vårt som bandets lidande?

The Pale Green Woman sa...

Jamen visst är det lite alien- och rymdvarning på det här? Små flytande (flygande?) farkoster, den där vattenpelaren som jag tror jag sett i Star trek någon gång. Tittar man noga kan man säkert se ett lömskt ansikte i vattenspruten. Jag törs inte titta, då törs jag aldrig mer ställa mig i duschen.

Jag har något vagt minne av den där låten Agadoo, var det en ort eller var det bara något slags allmänt sha la la?

Rimbloggen sa...

"Agadoo" är en raggningsreplik uttalad av berusade dansare varje fredagskväll i Folkets park.
Det låter lätt sluddrande men kan översättas med något i stil med "vill du följa med mig hem?"

Herr Dryck sa...

"Agadoo" är en riktigt risig cover på en låt av Black Lace. Black lace i sin tur, snodde låten av Patrick Zabé som hade gjort den på 70-talet med titeln Agadou. Curt har alltså gjort en dålig cover på en dålig cover på en dålig låt och satt den som titelspår på skivan.

Anonym sa...

Om man kollar på "fartränderna" efter gummibåtarna ser det ut som att gummibåtarna åkte upp genom vattenytan efter att ha färdats från havsbottnen!

zips sa...

Tror inte mina ögon,förmodligen inte mina öron heller.
När man tror botten är nådd, lyckas Herr Dryck hitta nya
(o)sköna bottennapp.
Herr Dryck är bäst.

Goran sa...

Så fullständigt nerstänkta med vatten från alla håll, framför allt uppifrån, och ändå alldeles torrskodda i sina farkoster! Jag måste säga att Curt Haagers är avundsvärda. Själv blir jag alldeles blöt bara det kommer en liten regnskur.

Jan Jävulbock sa...

Agadoo låter i mina öron nästan lika idiotiskt som Kokobom. Undrar när Wizex, Grönwalls och allt vad nu dassbanden heter ska göra en cover på denna fjolårets kanske mest dassigaste låt? Hoppas att man i alla fall slipper höra eländet.

Och apropå omslagsbilden, så ser det ut som om gubbarna i Curt Haagers får sig en rejäl kalldusch med blöta kläder och dito förkylning.

Kalle sa...

Jag blev kissnödig av detta omslag, bara kissnödig.

Alex sa...

Mannen i mitten på vänster sida styr ju inte ens sin farkost. Stiligt värre att luta sig tillbaka och bara köra rakt in i sina bandpolare. :)

#2 - petter;
Skara Sommarland mycket riktigt ja. på den tiden det fortfarande var klass på stället.

Fredrik sa...

Det är väl en sån där farkost som han i barnprogrammet "På Kurs Med Kurt" trånade efter??

Anonym sa...

Det ser ju ruggigt kul ut att surra omkring i dom där däcken, men kläderna är ju totalt fel. Att surra omkring så där med svid och fluga måste enbart vara jobbigt och skapa en kroppsodör som ingen kemtvätt i världen kan fixa.

Anonym sa...

Herregud, jag höll på att dö av skratt!!!

ladyinred sa...

Solklar Alien-varning. I samma sekund som de träffas av det kletiga klägget (tro inte att det är vatten)kommer de att upplösas och mutera i vardera 15 nya dansband som ska göra skivomslag. *ryser*

Anonym sa...

Det var det konstigaste omslag jag sett!Man förstår liksom inte vad det skall föreställa?!Helt "weird"!

Anonym sa...

Får man säga tubgirl?

Magdalena sa...

Men, att man får obehag beror ju på att Curt Haagers just har snubblat på den sovande Cthulhus vistelseort, och är på vippen att väcka honom, så hela mänskligheten blir vansinnig. Curt does Cthulhu, helt enkelt. Ytterst lovecraftianskt vatten.

Thom sa...

Det som, efter noggrann analys, identifierats till en vattenstråle ger helt klart bilden en härlig 80-tals B-sleazy-zombie-känsla. Zombien har precis väckts till liv genom en bisarr voodoo-rit, även känd under namnet Agadoo.

Chrysler Sjögren sa...

Skara Sommarland var ju under sin storhetstid rena paradiset i osmakligheter. Allt var döpt efter Bert Karlssons artister och deras låtar. Det fanns t ex en stor gunga hette "Diggi-Loo Diggi-Ley". Jag såg Bert i röd träningsoverall stående vid huvudentrén, som 1984 bestod i en liten friggebod dit en grusväg gick. Mitt ute i skogen.

Anonym sa...

Fan vad töntiga ni är, ni vet tydligen inte alls någonting om var den här låten som Curt Haagers sjungit in på svenska kommer från? Är ni helt vilse eller?
Och tar du bort mitt inlägg igen så visar det bara hur feg du är.

Pär sa...

Dessa "båtar" kallades bumperbåtar och fanns mycket riktigt på Sommarland i Skara. Jag jobbade med dessa och de fick ofta bensinstopp när de var mitt i bassängen.

Neurotica sa...

Jag tänker på Solstollarna när jag ser den här bilden.Ni som var med då minns väl karln som smugglade danska wienerbröd med shokolääääde mellan Köpenhamn och Malmö.Det måste ha varit så att just sådana här nöjesparksbåtar ansågs väldigt lustiga och kul på åttiotalet...