2007-12-17

Tonix - Förlåt mej älskling

 
Jag tycker det är dags för ännu ett höjdaromslag från Torsk på Tallinn-Rolands favoritband, Tonix. (De riktiga beundrarna kunde bli medlemmar i fancluben Tonix-ligan!)

Denna gång sitter de nära vatten av något slag, i helt otroliga kavajer. Tittar vi noga ser vi att de består av en vit del, med fullständigt enorma kavajslag och långa uppvikbara ärmar, och en del av färgglatt NÄT som liksom sitter utanpå den tunna, glansigt vita kavajen. Frågan är om det är någon sorts industrinät de har använt eller om det är extremt grovstickade tröjor. En annan sak som förbryllar mig är färgvalet. Jag tycker mig se kombinationen gul, röd, orange, grön, lila och LILA. Orange och röd är väldigt lika, men det är ändå en klar skillnad. Men kunde de inte valt var sin färg åt bröderna Lejonhjärta ute till höger? Det skär ju i hjärtat på alla med lite känsla för symmetri.

Kolla även in lidandet i blicken hos mannen längst bak, som tydligen har fått stå framåtlutad i längsta laget. Och hur sitter mannen längst till höger? Benen och armarnas kombination är jättemärklig, och sitter han inte lite högt? Är det en liten stubbe han sitter på? Är den vass? Försöker han få upp något ur fickan? Tyvärr Tonix, detta kan vi omöjligt förlåta hur ni än bönar och ber.

1975.

30 kommentarer:

Buster sa...

Vilken exklusiv adventskalender; att få sådant dansbandsgodis (nästan)varje dag i juletid! Det känns ännu lyxigare än chokladkalender...
Får man önska sig nåt hade årtalet -om möjligt- ytterligare förstärkt upplevelsen.

Sara sa...

Aj lööv ju!! Sen jag hittade din sida har jag skrattat maniskt konstant. Det var en vecka sen nu, får se hur länge detta håller innan jag läggs in på psyket..

Anonym sa...

Kavaj? är det kavajer?
Ser mest ut som damblusar sålda på 80-talet, kanske blev de återvunna.

Fredrik sa...

Ja fy fan. De extremt hemska och tidstypiska frisyrerna är ju en gemensam nämnare för alla omslagen på bloggen. Men han längst ner till vänster har ju den värsta LEGO-frillan jag sett på länge. Den ser ut som en hård hjälm av hår som trätts på stackarens skalle. Den är så tät, och vid öronen ser han ut som en hund med långa öron. Typ Disneys Lady, i Lady och Lufsen. sen att han påminner om Martin Timell gör det hela inte tråkigare precis.

Goran sa...

Jag tror faktiskt inte att detta är TONIX. Jag tror att det är en lokalavdelning till svenska kennelklubben som samlats för att stylas upp inför en visning. Man känner igen dem på halsbanden som alla lagenligt bär (skatten är betald). Titeln anspelar sedan på husse, en Cocker Spaniel, som egentligen var den som skulle varit med på utställningen.

mr m sa...

Jag tycker inte det ser ut som kavajerna till höger är samma färg, så på den punkten får du nog be Tonix om förlåtelse. Kavajen längst till höger är blå/lila. Och den längst upp till höger skulle jag kalla brun.

Anonym sa...

Min Mormor hade såna där glesstickade koftor.
Helt identiska! De var bra när det drog sade hon. Och det gör det ju onekligen vid sjön...Men ändå...
Blåste all koll iväg med sjöbrisen?

Anonym sa...

Tittar man noga ser man att byxornas revärer har samma färg som mormorskoftan/kvinnokarlskavajen.

Mange sa...

Hahaha, ja du fredrik. Legofrilla.. klockrent.

http://rimbloggen.webblogg.se sa...

Man undrar ju om de också i likhet med Legogubbarna kan rotera huvudet ett helt varv, likt Regan i Exorcisten...skulle i så fall bli en illuster effekt under gitarrsolona.
Han längst ut till höger är skön.

Comvidare sa...

Jag brukar också lyfta på rumpan lite så där som mannen längst ut till höger gör. De som sitter runt mig skulle nog se lika ansträngda ut som det där gänget. Sånt luktar inte godis. Särskilt inte efter ett recept på köttfärs från ICA. Killen längt fram har inte dragit efter andan än så han har inte upptäckt "olyckan" än. Men chocken kommer att bli värst för honom. Han har nämligen hållit andan länge nu och behöver fylla sina lungor med rätt mycket luft.

svenskaneonskyltar.se sa...

Hahaha! Legofrilla, de har alla lite vovve-look eller gärna duplo/lego-frillor. Fantastiska "kavajer"

Sara sa...

"Förlåt mej älskling" kanske syftar på deras totala avsaknad av klädsmak som de måste be om ursäkt för?

Anonym sa...

Det torde vara en ganska oroande insikt i mitt liv, men jag har precis faatt hoera av min baesta vaen att hennes far aer en lycklig aegare av just detta album.

I oevrigt kan jag bara konstatera att det aer vaeldigt svaart att skratta osynligt paa jobbet... Samt att baade min bror, svaegerska och tidigare naemnda baesta vaen alla ocksaa graatit av skratt sen vi hittade den haer fantastiska bloggen.

God Jul paa sig!

Anonym sa...

Jag var nog inte mer än fem år gammal när jag och familjen en dag åkte till en nöjespark. Furuvik kanske det var. Där fanns det apor. De stirrade på mig på ett sätt jag aldrig har glömt. De var liksom mänskliga, men ändå inte. Vi gick därifrån när de började äta sin egen avföring, fortfarande stirrande. Jag glömmer det aldrig,
de såg ut som... Tonix...

http://rimbloggen.webblogg.se sa...

Det att det står PLATINA uppe till höger på omslaget kan väl knappast syfta på skivförsäljningen, eller?

Fredrik sa...

Till en Anonym. Din mormor måste ha varit lite "snurr". Hur kan en kofta/manskavaj/nät med 2x2 cm stora hål vara skönt när det blåser? Det hemska plagget i fråga är ju inte Windstopper med Goretex precis :-)

Fan vilka bra kommentarer det var på detta omslag. Hoppas på fler..

Fredrik sa...

Nu spammar jag forumet nästan men...
En grej som kan få mig att skratta är ju att för alla dessa hemska omslag så ligger det ju faktiskt mycket arbete och beslut bakom! Tänk på vad många som tyckt att just deras omslag är vackra eller coola. Fotografen och layoutaren som tycker att de skapat en Rembrant. Skivbolag har säkert våndas i de många olika fotona att välja på. Artisten har väl också tyckt till och blivit nöjd.

Tänk på alla förslag som dom har ratat, som ansågs fula!!

Anonym sa...

Fredrik, minst 90 % av alla gamla, tunna mormödrar tycker att det drar från ett stängt fönster oavsett årstid. Då vill man ha något att svepa över axlarna, som typ en Tonix-kofta, inga j-a Himalaya-kläder. Glest stickade s.k. Ponchos används på samma sätt i Syd- och Centralamerika. Så mycket var det med den "snurren"...

jack sa...

Jaa, vad ska man säga.. Kavajer är det i alla fall inte dom har på sig. En kavaj har ju slag och här är det ju bara skjortan som har det. Det som de krängt på sig ovanpå skjortan är det mest omanliga jag nånsin sett. Kofta ligger nära till hands, men den som virkat skiten har ju inte slösat med garn precis. Undrar vad dom fick för ragg med den utstyrseln... nån mormor kanske...

Fredrik sa...

Tänk om vi alla har fel. Vi utgår från att det är en kofta PÅ en vit skjorta. Men tänk om det är ett enda lite lätt bögit (no offence)kombi plagg. Kofta med mega Dracula krage.

Anonym sa...

Fredrik, jag köper det direkt!
Det ÄR ett slags kombi-plagg, för skjortan klarar sig inte utan koftan och vice versa. Dom är ett.
Och visst är det både omanligt och osmakligt och att grabbarna inte skämdes när dom plåtades är ett jätte-mysterium. Jag kan riktigt se hur Herr Dryck njöt när han hittade LP n...

Anonym sa...

Haha ni som kommenterar här ger ju detta inlägg gräddet på moset. Vi borde snart anordna en herr dryck-träff och tåga lättklädda genom gator och torg, med tonixfiltplagget givetvis

paul sa...

Jag tror grabbarna på Marvel Comics kikade på Tonix när de skapade Wolverine. Ondska man inte vill släppa lös. Innerst inne snälla pojkar dock en aning missanpassade och förvirrade. I slutändan känner vi som betraktare att de är värda ett liv med kärlek och gemenskap. Man blir nästan tårögd..

Bra gjort Marvel.

Silent border sa...

Killen till höger som sitter konstigt håller ju självklart på att dra sin sexskjutare! Man ser ju det på hans Clintan-min

Lupus sa...

Bristen på tilltalskomma gör ju att man ska förlåta talaren älsklingen (precis so mman ska förlåta någons synder när de säger "Förlåt mig mina synder").

För den som inte hajar vad jag menar: det är enorm skillnad på "Ät, mina vänner" och "ät mina vänner".

Det borde egentligen vara mer anmärkningsvärt att de glömt en sån enkel regel än att de klätts ut av någons trettonåriga flickkusin som just fått en stickmaskin i julklapp.

Ludgo-bengt sa...

efter att noga okulärbesiktigat detta skivomslag sluter jag mig till att den nedre lejonhjärtebrodern, låt oss kalla honom jujum, har en blå nätbrynja och den övre, åt oss kalla honom skorpan, har en blå. Att detta inte framgår mot den somriga sjöbrisbakgrunden har dock undgått samtliga på bolaget Platinas(rätt kaxigt namn f.ö.) grafik-avdelning.

Dessutom tycker jag att den lätt tafatte och osjälvsäkre trummisens (i grönt) mutton chops tarvar omnämnande.En sådan uppsättning har inte skådats sen amerikanska inbördeskriget.

Anonym sa...

Tänk att Tjorven, Ulf Elving, Svullo och Andre Pops har lirat i samma dansorkester... Otroligt...

Ellinor the dansbander sa...

uj uj uj, den här skivan äger minsann jag oxå... å LYSSNAR på den! ;-)

Anonym sa...

"Förlåt mig älskling"? Absolut inte!