2007-12-20

GOD JUL!

 
Så var den glada julen här! Plötsligt fyller den gammal som ung med den varma känslan av framtänder mot asfalt, en kall spik som slås in genom pannbenet eller varför inte lite gammal hederlig djupsvart panikångest.

Vid denna tid på året finner jag mig köandes vid bankomater oftare än någonsin annars, det är ju trots allt det julen handlar om. Och det är just vid denna tid som jag lyckas ställa mig bakom julhandlandets eviga bromsklossar: damerna över 65. Deras idé verkar vara att alltid ta sin tid och aldrig någonsin skynda sig i onödan, vilket naturligtvis känns logiskt för någon som snart skall dö. Följaktligen har de också egna rutiner vid bankomaterna. I dessa ingår bland annat att alltid läsa all information på skärmen noggrant, åtminstone en gång. De kan ju ha ändrat något sen förra gången, de hittar ju på så mycket nytt. Sveriges första bankomat kom 1967, men efter 40 år tycks det ändå vara en mysterium hur man skall lyckas få ut pengar ur den. Om de slutligen lyckas få ut sina pengar följer det verkliga tålamodsprovet för de övriga i kön. Nu är det dags att rensa plånboken från gamla apotekskvitton och plåster, fästa sedlarna i buntar om 300 kronor med ett gem om varje bunt, med tillhörande lapp som visar vad just den bunten är avsedd för. Därefter skall kontoutdraget läsas i sin helhet och kontrollräknas. I förra veckan hamnade jag bakom en dam som efter alla dessa steg plockade fram en fucking bankbok och började föra in uttaget och det resterande beloppet, alltmedan kön ringlade än längre genom nordstan och de förtvivlade familjefäderna dröp av svett i sina ytterkläder.

Men det finns ju så mycket annat gott med julen. Den ständigt närvarande doften av varm död gris, Triple and touch, saftsås, kyla, Carola, leksaksaffärer fulla av bortskämda, gallskrikande barn som droppar kiss på den röda BR-mattan, brun slask, damer som stannar sin vagn i matbutikens smalaste gång och inte låtsas se att man vill komma förbi, sylta, masskonsumtion, att allt sker till minne av en jungfrufödsel, vinterkräksjuka, Kalle Ankas julafton som ingen någonsin egentligen skrattar åt eftersom det inte är kul, trampa på barr som sticker in jättelångt i foten, jultomten (vad är dealen egentligen? Så otroligt obehagligt) och mycket, mycket mer som hjälps åt att göra julen till den stora frid som den ju är. Men så får vi ju se till julens glada inslag också! De är tre, och följer nedan!

 
En man sitter och läser bibeln iförd röd militäruniform med patronhållare. Allt är rött, Kristus lever och man kan vänta sig ett maniskt utbrott när som helst. Det kan bara betyda JUL!

 
Egon är större än två renar tillsammans, saknar en tand, har fem gånger större överkropp än underkropp, han sitter i en tvådimensionell släde och piskar renarna med...ett spö? Skall han likna den figur som vi kallar Tomten borde han väl ha en piska, Tomten har väl för fan inget trollspö? Hur som helst är det tydligen jul med Egon, och han bjuder på feta hits som "Väva vadmal" och "Du tycker du är vacker". Som tur är är den avspelbar även i mono, vilket jag starkt brukar föredra.

 
Detta är en av mina riktiga favoriter, som jag länge varit sugen på att visa upp. Det är så hemskt! Den som kommit på idén, ritat bilden, och sedan, värst av allt, fattat beslutet att rikta kampanjen mot försvarslösa barn, måste ha knarkat jättejättemycket.

Att de två sjukdomsspridande bakterierna Hillbert och Sillmull firar jul "på sitt sätt" tycker jag låter ytterst obehagligt av någon anledning. Deras blickar är äckliga, deras hår är äckligt, deras munnar är äckliga och helt konstiga, sjukdomarna mjältbrand, spetälska och tuberkulos (vilka kommer från just baciller) är äckliga. Vidare är ju Tomten, som bekant, just väldigt äcklig. Här har de valt att klippa in ett risigt foto av två barn som antastas av den främmande gamle mannen som bryter sig in i våra hem en gång om året. Det är riktigt dåligt inklippt, men sämst av allt i hela vida världen är ändå att de även klippt in toppen av någons huvud i bilden. Hur kan man nöja sig, fastän man får med någons hår på ett skivomslag som skall tryckas upp i tusental? Bara ta en ny bild om det inte blev bra, eller skit i det!

Med detta önskar jag er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!
/Herr Dryck

50 kommentarer:

M sa...

Tack kära Herr Dryck för denna vackra julhälsning. Jag hoppas själv får fira jul till pedo-egon melodi:
"Här dansar jag med lilla vännen min"

Buster sa...

Underbart är kort! Flera dagars väntan på nästa inlägg och strax är det här och snabbt sönderläst (och -skrattat) och jag väntar otåligt på nästa.
Man nickar igenkännande vid beskrivningen av damer 65+ vid bankomaten (och blodtrycket stiger), förfäras över tillbud med barr i foten och ryser vid tanken på att en rödklädd, -näst, överviktig farbror bryter sig in på årets viktigaste dag och ställer till det. (Jag har själv hört hur barn skriker och vuxna hojtar när han vacklar in med en säck över axeln.)
Men vi gläds över herr Drycks pigga julklappstips - men tyvärr kanske inte alla skivaffärer för ett sortiment inriktat på så olika konsumtionsgrupper som dessa förslag?
Vågar vi sedan tro att herr Dryck har levererat en bild på sig själv, iförd trevlig röd dräkt trivsamt leende mot en trevlig läsekrets?
Jag kommer att sakna herr Drycks analyser och längtar till kommande
- tills dess blir räddningen julspriten, eller nåt...

Mårten sa...

Hilbert Bacill måste vara en oäkting, eftersom han av formen att döma är en kock.

Alex sa...

Trevligt med en liten julspecial må jag säga! Den röda bakgrundsfärgen gjorde sitt den också.

God Jul till dig själv käre Herr Dryck, och stort tack för det här året! Väl mött igen under nästa.

Carl sa...

God jul och ett synnerligen gott nytt år, herr Dryck!

Underbart kåseri över julens fasor. Kan tillägga att jag själv idag var bromskloss i en kassa, och då jag ändå en kille på dryga 30, alltså ingen dam 65+. Tjejen framför mej i kassan hade glömt ta ur sitt kort ur chipläsaren och kassörskan hade inte noterat detta så varje jag skulle betala stod det endast välkommen. Det är jul det!

Hans Svensson sa...

God Jul och Gott Nytt År, Herr Dryck! Hoppas den hemska tomten kommer med massor av nya (gamla?)katastrofala omslag som du kan reflektera och kåsera över. Jag läser allt du skriver, men har slutat läsa på jobbet eftersom alla undrar varför jag skrattar.

Skratt är inget normalt beteende på en arbetsplats.

Ming Ching sa...

Om man plockar bort Egon så är det ett helt UNDERBART omslag!

Anonym sa...

Viktor Klimenko är ingen mindre än Ernst Kirchsteiger i lösmustasch och peruk. Tonade ögonbryn har han också. Man skulle kunna tro att det är en gammal bild och att stackars Ernst helt enkelt såg ut så där en gång i tiden, men skrattrynkorna är för djupa för det.

Anonym sa...

God Jul Herr Dryck! Tack för att Du förgyllde året! Karlstad-Snoddas, Zvintos, Ludgo och mycket mycket annat oförglömligt. Hoppas
att Du får en kanonhelg!

För övrigt är fam bacill-omslaget
riktigt läbbigt. En dansande penis
och dito pungkula tillsammans med en äldre man som kramar små barn.
Funkar inte riktigt tycker jag...

Anonym sa...

God Jul, Herr Dryck! I love you!

Anonym sa...

VEM ÄR HERR DRYCK?! Är det han på bilden? Hur gammal är han? Jag är så jävla nyfiken!

Carl sa...

Bacillskivan finns på Tradera just nu. Bara att bjuda på.

Rimbloggen sa...

Den där Viktor Klimenko var (som man säger i Skåne) räääälig. Blir man så där rynkig i fejan om man sätter sig vid ett stearinljus och ler? Hemska tanke. Tänk alla gånger jag sätter mig bakom ljus och ler. Fy fan.
God Jul och Gott Nytt År, Herr Dryck. Ha en underbar helg

Gisela sa...

Åh, familjen Bacill! GUD vilka nostalgiströmmar som plötsligt skäljer över mig!

Sara sa...

Jag blir otroligt nyfiken på själva musiken, kan den vara ännu sämre än detta omslag? Som sjuksköterska undrar jag över pedagogiken i det hela. Ska barn lära sig om bakterier? Kan jag använda denna i mitt arbete på något sätt som avskräckande exempel?

Herr Dryck sa...

Musiken är smurfhits/Skurt i riktigt risig lågbudgetversion.

Frida sa...

Jisses. Du är klockren herr Dryck. God jul!

Comvidare sa...

God Jul Herr Dryck och må din jul bli en högtid med ständigt illamående på grund av all gräslig mat vi tvingas äta. Må julljusen bränna hål på dina linser. Må barnen skrika och slamra så att du utvcklar svårartad tinnitus.

Jag önskar dig allt detta med förhoppningen att du kommer tillbaka till oss lite vassare, lite hårdare, lite roligare efter jul.

Kram!

Dino sa...

Herr Dryck,
Det var mången god dag sedan jag skrattade så rått och hjärtligt!
Omslagen är ju i sig konstverk, men texterna gör det hela till fulländade mästerverk.

Tack Herrn

Anonym sa...

Du Comvidare, det där var inget vidare... Har du gått på myten om den lidande konstnären, alltså "ju sämre man mår desto bättre blir konstverken"? Jag tror inte ett dugg på det där. Jag tror att ett gott utfört arbete, oavsett vad det gäller, förutsätter ett visst mått av välmående.

Följaktligen önskar jag denne underbare Herr Dryck en underbar långhelg!!! Kom tillbaka utvilad och fin och ge oss mer av Din Magi under det år som kommer.

God Jul och Gott Nytt År!!!!!

Anonym sa...

Bäst på internet. Du är kung!
God jul :)

TeachGirl sa...

God Jul & Gott Nytt År! Vila upp dig nu så att du kan komma igång igen med flera omslag efter helgerna!

Anonym sa...

Det är helt fantastiskt att man kan komma tillbaka till första dagen på jobbet och få inte ett, utan tre feta inlägg att smaska med efter lunchen.
Jag vet inte om det går fram till herr dryck att vi hyllar dig lika mycket som jesu själv.
Ser fram emot 2008, hade varit fantastiskt om du kunde producera tv-program också

Inga M sa...

Håller med kommentaren ovan. Du borde ge det här för en vidare krets än oss bloggläsare.

Tack för många, många goda skratt under 2007. Hoppas att Du fortsätter. Du får efterlysa fler omslag om lagret skulle tryta. Vi är säkert ett antal gamlingar som kan bidra med några ungdomssynder!

Sars sa...

God jul Dryck! Ser fram emot nästa års sköna inlägg. Ska vi ta och ses nåt också förresten? Börjar bli dags tycker jag. Må i vind!

Anne sa...

lovely. god fortsättning och gott nytt.

Nilla sa...

Ok, jag tar på mig äran att lägga årets första kommentar.
Tack för läsglädjen!

Kjell Eilerdt'z sa...

Herr Dryck! Jag råkade slinka in på din blogg av "misstag" Googlandes på J.Inde (som gästspelade i ett dansband uppenbarligen). Hur som helst har jag garvat konstant i ca 2 tim nu så att jag har kraftiga buksmärtor, värk i hals och huvud. Garanterat i nivå med en komisk show jag betalt 500-1000kr för biljetten. Ska försöka gå igenom resten, när smärtorna lagt sig om nån dag.
Du har en värdefull gömma i ditt hem.

Anonym sa...

Oj, vilka fasansfulla minnen som sveper över när jag ser "jul med Egon" igen. På 70-talet kom denna julsabotage-skiva in i hemmet
Egon är lika uppspeedad genom hela plattan, hinner knappast andas och verkar tro att om det bli en microsekunds lugn så faller julen ihop. Vilka kemiska substanser han tagit till hjälp för att åstadkomma denna hysteriska skiva vet jag ej men det måste varit en effektiv mix, han lyckades klämma in 28 julsånger på en LP skiva och det är inte lätt att lyckas med.
Om du hade lyckat komma ner i lugn sinnesstämning under julledigheten så försvinner den snabbt efter "Ritsch ratsch filibom bom bom"

Van Shaw sa...

Härligt med julspecial! Alla höll god kvalitet men man kan bara inte slita sig från Viktor Klimenko. Riktigt farlig som sagt var...

CresceNet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sabiiiin sa...

tudilu! hoppas du hade en fin jul med viktor klimenko och familjen bacill=) den här sidan är inte bara rolig utan fantastisk intressant när man måste skriva uppsats:) snygg bild förresten, tur att inte vinden vände för då hade du gått omkring och sett lite lustig ut än idag...

Martin Janzon sa...

Mycket bra inlägg! Och det säger en person som aldrig kommenterat dina inlägg förut.

Comvidare sa...

Herr Dryck. Får jag önska god fortsättning med feedback från rimmet du skrev. Det visade sig vara ett av de bästa rim han någonsin hört.

Såklart. Men han tillade också att det var tur han inte öppnade paketet hemma hos sin frikyrkligt aktiva familj. Är benägen att hålla med där.

Bea sa...

Är Comvidare's vän möjligtvis släkt med Viktor Klimenko? ;)

Anonym sa...

Undrar vad Fan den där jävla Klimenko hånskrattar åt?

Anna-Lena Lodenius sa...

Hej!
Den som vill höra en del liknande skivor kan pröva min blogg juligen.blogspot.com
Med lite tur ska de vara kvar fortfarande (ni får spara till nästa jul för just nu känns det väl kanske lite fel säsong).

hilbillsill sa...

Hmm,hemska barndomsminnen,,,Hillbert o Sillmull,,kommer ihåg att jag var rädd för omslaget, såg riktigt läskigt ut,,kommer jag ihåg rätt att det lät 45varv eller spelade jag det så i ren fasa,,,,

Anonym sa...

Jul med Egon har inte bara ett fult omslag... Denne Egon sjunger hellre än bra (ledde bla allsången på Skansen förr). När denna skiva spelades in var han dessutom sannolikt höggradigt berusad att dömma av sludder och märkliga vokala utfall (möjlig alternativ diagnos: Tourettes syndrom).
Min svärmor spelar den för mig varje jul. Det är lika kul varje gång...

Raz sa...

Vad fint att Egon inkluderar den älskade och välkända julsången "Tjuv, tjuv skall du heta".

Anonym sa...

Haha!
Min farmor har den där, Jul med Egon-skivan.

Gustav sa...

Hej!

Jättesnyggt omslag, vekligen! Det är så snyggt så att jag tog mig friheten att låna det till det här ändamålet. Hojta till om det inte är OK!

http://www.recordnerds.se/portal/viewtopic.php?p=2790#2790

Nye Nalle Puh sa...

Först då plattan med Egon: Mardrömmar direkt - och med en man i släden som ser ut som resultatet av ett parningsförsök mellan en människa och en cartoon. Det luktar 60-tal eller möjligtvis ett par år senare; och något som lekisfröken ständigt skulle plåga ungarna december månads fruktstunder. Dans kring granen till 100 procent och med en sångare som inte bara leder hurtighetsligan utan även falsksjungarligan.
Sedan plattan med Klimenko:
Viktor liknar en skolvaktmästare iförd nåt slags kommunistisk militär uniform och han sitter säkert och skrattar åt något straff som Gud tänker ge någon av Israels grannar. Och till skillnad från Egon Kjermann, så består den här av riktigt stilla nätter och det i sällskap med någon smetig musikbakgrund, vilken i sin tur gör att man sitter och gäspar genom 3 fjärdedelar av skivan.

Fru Sylt sa...

Familjen Bacill var f-nimej det ÄCKLIGASTE omslag jag sett. Vill inte veta hur de firar jul "på sitt sätt". Sillmull låter bara så jädra äckligt! Som någon sorts herpes.
Tacka vet jag Urcellen Ellen.

Patrik sa...

Det är något med den där Klimenko-skivan som gör det svårt att slita blicken från den. Jag har tittat på den i över 5 minuter. Förbryllad och chockad, men också hänförd.

Anonym sa...

Bäst va huvudet...! :) Såg det inte ens, utan det var först när du skrev om det. Hysteriskt roligt, haha!

Bajs-Lasse sa...

Kristus äter lever!

Anonym sa...

Det enda som fattas på Kristrusskivans omslag är en blodig kniv i karlens hand. Så scary ser han ut.

Anonym sa...

Ursäkta en latecomer. Men jag läste faktiskt på Flashback att Jesus skall komma tillbaka den 21:a maj. Undrar om herr Klimenko skall sjunga då?

Petter sa...

Hahaha helt underbart, Klimenko-skivan såg jag så sent som i somras i en skivback på en loppis, kan inte för allt i världen begripa varför den låg där...