2007-11-22

Lars Lönndahl - Ingen titel

 
Det blir stort, detaljrikt och en aning äckligt när man kommer så nära Lars som vi gör här. Man anar snor och hår i näsan, vilket aldrig är någon hit på skivomslag som skall sälja.

Att låta omslagsbilden handla om att Lars äter ett äpple i närbild är jättedumt och säger ingenting. Därför målade de ett ansikte på äpplet. Så vad försöker de förmedla? Att han inte kan rita något vidare och att pennan inte fäste så bra på äppelskal? Eller att han vill bita i en kvinnas huvud? Blicken är intensiv och obehaglig, lite som hos en ond karaktär i en film som säger att hjälten snart skall dö.

Han tycks inte ha någon hals. Eventuellt har han ingen hals, vilket vore underligt. Det kan även förklaras av att han har tagit bilden själv, och därmed fått till den där onaturligt vridna axeln som man ser på så väldigt många bilder i dessa dagar, som tonårsflickor tagit av sig själva för att riktigt få till sin modellmin och stolt kunna lägga upp på sina profilsidor så att självbefläckande familjefäder på 60+ ska kunna ta del av dem.

Grattis Lasse, det blev en höjdarbild!

1964.

27 kommentarer:

mange sa...

Förstorningen fungerar inte för mig :/

Anonym sa...

Är äpplet vindögt eller skelögt?
Hur smakade tuschet?
Har Lars skaffat sig nästrimmer?
Frågorna staplar sig...

Fröken M sa...

Åhh... har själv haft i min ägo en Lasse Lönndahl där han än mer blommar ut i barnamödraren möter byfånen, denna gång iförd rödvitrutig hatt. Jag tror jag gråter bara jag tänker på det.

Rimbloggen sa...

Ahh...man ser för få äpplen med tusch i dessa dagar. En svunnen konstform. Det gick också ett skämt när denna platta släpptes, nämligen: Vad heter tjejen som Lars Lönndahl vill hålla i handen för att sedan kunna nafsa lite? Svar: Ingrid Marie.

Tomas sa...

Är det bara jag som tycker att herr Lars är ganska lik Anthony Hopkins som Hannibal Lecter? Att han biter på ett huvud skulle kunna vara en liten vink till detta. Ett ansiktsäpple med favabönor och lite chianti kan ju inte vara fel... eller?

70-tals Per sa...

Det ser ju enbart groteskt ut. Finns det nån låt som handlar om äpplen på skivan? Typ nån variant av "Ska vi plocka körsbär i min trädgård?" Jag noterar hur som helst att han har färgat håret, eftersom hans ögonbryn bär stänk av grått. Potatistryck med fingerfärg skall snart övergå i äppletryck?

Tobbe sa...

Han är mer lik den kända brittiske skådespelaren Oliver Reed i min mening.

Kirderf sa...

The Inconvenient Truth: Lars Lönndahl har faktiskt ingen hals.

Jojoboo sa...

Inte mobba egofoton!

I vilket fall som helst, det här omslaget var vidrigt. Tack!

Supermannen sa...

Så vackert så man vill gråta...

Schysst sida Herr Dryck. Skönt att det finns fler än jag med denna passion. Jag har klätt en vägg hemma med dansbandsomslag. Vem behöver en flickvän då?

IBRA sa...

Gaah! Tur för mange ovan att inte förstoringen funkade. Själv hade jag otur. Såg till och med lite av Lars tungföring där vilket piggade upp dagen en smula. I alla fall aktiverades den där "hjälp det rinner i munnen och nu kommer jag att spy det finnes ingen återvändo"-känslan.
Underbart Herr Dryck! Genial kommentar i vanlig ordning.

malin sa...

åh, vilken fantastisk blogg!

Malin sa...

Najj! Han ser ju på pricken ut som den kåte storebrollan till Robert Palmer ser ni väl!

Fredrik sa...

Är det inte en oskriven lag att man äter äpplet med pinnen/flärpen uppåt? Det ser ut som om Herr Lars har äpplet "upp och ner"

Kalle Lind sa...

Okej. Jag ger mej, rullar mej i säck och aska, knäböjer och skriker "I´m not worthy". Sällan i mitt liv har jag fnissat så - sitter på offentlig plats och framstår som en förrymd hospitalpatient - åt nåt som detta.
Och då pratar jag om hela bloggen, som kan vara det roligaste jag sett i mitt liv näst den spastiske killen i grön skjorta som dansar till höger i slutscenen av Grease.
Må solen alltid belysa ditt huvud och må din sd bli talrik som sandkornen i öken.

http://kulturarbete.blogspot.com/

Anonym sa...

men snälla Lars, om du nu skulle fotograferas så kunde du väl rakat dig ordentligt. Inte så snyggt med gubbigt, grå skäggstubb. det tar bort hela den tänkta effekten av den "spjuveraktiga" blicken som mer verkar vansinnig.

mr brown sa...

Antagligen en allusion på första mosebok.
Lasse är Adam, som smakar på ormens erbjudande.
Det här var väl strax efter näshårstrimmerns introduktion i de bredare lagren.
Kväljande vidrigt.
Tacka vet jag Ludgo-Pelle.

dudde sa...

Är det bara jag som tycker att det ser ut som ett uppförstorat ollon han nibblar på? Det vänder sig i magen.

Anny sa...

Jag tänker på Chucky, den onda dockan när jag ser det här...

Vilket inte kan vara meningen...

Anonym sa...

I sista stund ströks skivtiteln: "Lars Lönnfet äter ett äpple som någon ungjävel målat med en tuschpenna".

Anonym sa...

Fan Dudde, nu kan jag inte äta äpplen längre. Får gå över till banan.

Anonym sa...

Den sadistiske svensktopp-sångaren visar här allt sitt förakt för det kvinnliga könet. Hon ska ätas likt ett äpple, tuggas och spottas ut. Ett skrutt är vad hon är. Hennes stora värnlösa ögon vädjar förgäves när förövarens stålblå ögon visar vem det är som bestämmer. Arrogant och helt utan empati penetrerar hans medelålders tänder flickans mjuka skal/hud och i enlighet med den sanne psykopatens självförhärligande önskedrömmar ber han den stackars undergivne fotografen att föreviga denna stund. Genom en närbild, som för att ytterligare understryka sin makt och nedlåtenhet. Fy Fan Lars...

Jan Jävulbock sa...

Undrar om det smakar gott med tusch?

Mattias sa...

En extremt senkommen kommentar: hur en så skicklig semiotiker som du (vilket du inte minst bevisar i din analys av Streaplers drogplatta) kan missa de bibliska undertonerna i den här bilden förvånar mig. Karln är ju för fan religiös, hela kontexten är given! Jag tycker att du ska göra ett nytt försök. Här gömmer sig mycket mer än vad du har lyckats fram. Go for it, man! You know how to do it!

Neurotica sa...

Den här höll mig nästan vaken i ett par timmar efter att jag sent en natt suttit och studerat den.Vad fan tänkte designern?Att Lasse är kannibal?Seriemördare i sin linda?Vill ha matsex men inte får?Fattar verkligen ingenting.Skulle vilja fråga den som gjorde omslaget vad som avsågs för jag är verkligen nyfiken!

Anonym sa...

Lasse Lönnfet stötte på min mor en gång i tiden.

Anonym sa...

"...och må din sd bli talrik". Vad är "sd" måhända Kalle Lind?