2007-10-12

Svennes - Karusellen

 
Idag är det dags för Svennes! Den ytterst märkliga flame-/blodliknande mönstringen på deras kläder för tankarna till maskeradutstyrslar för barn eller scenkläder för ett tidigt metalband med stram budget. På tal om stramt så pressar bulorna på duktigt i brallorna och ger alla åskådare lite mer show än de hade önskat.

Frisyrerna svallar i brisen, lägg särskilt märke till den bakersta mannens Jay Leno-lugg. Det är mulet och gänget lutar sig coolt mot en riktigt risig trähäst med lejonman. Bakdelen är antingen rejält sliten eller nerbajsad av fåglar och barn. Tittar vi noga framför sadeln ser vi att något tycks ha runnit ner för hästens sida. Kanske blev det lite för spännande för någon ryttare. Givetvis hittar vi även här ett par trä-platåskor. Underbart svenskt och vedervärdigt!

1976.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du är tillbaks

Daniel sa...

välkommen tillbaka herr dryck! Låt oss inte vänta oika länge nästa gång!

Typsnittet i bandnamnet verkar ha varit väldigt vanligt förr? Tycker jag känner igen det från flera andra av dina skivor?

Lite spooky med deras blod/flame dräkter. Lite dracula-varning. och som vanligt hiskeliga skägg och frisyrer!

Otroligt att alla jävla dansband fick spela in skivor till höger och vänster!!

mange sa...

"Kanske blev det lite för spännande för någon ryttare" haha jo eller hur.
Sedan är det inte så stiligt att skivans namn är tryckt snett, och eftersom txten står precis under kanten på omslaget så framhävs det extra bra att det är.. ja, snett.

Jeff sa...

Typsnittet heter Davida och finns i den här omslagssamlingen med på Pippis "Ordning på torpet". :D

Kirderf sa...

Fick ovanligt mycket yrsel av detta omslag. När jag kollar det i Photoshop med stödraster så ser man tydligt att hela bilden både lutar (åt höger) och är skev. Mest syns det på karusellens lodräta pinnar och texten längst upp, medan texten "Svennes" inte alls lutar lika mycket.

Eller är det Herr Drycks scanner som fått snurren av alla dessa omslag?

kirderf sa...

Närmare analys: Texten "Karusellen" lutar 1,5 grader, karusellens pinnar lutar 2,5 grader, och texten "Svennes" lutar 0,5 grader. Något är snett, även om man rätar upp en del. Mycket är snett.

Det har gått bar för det här gänget. Nummer 1 är idag folkpartiledare, nummer 3 med Leno-luggen är finansminister, och Svenne längst fram är numera programledare och nyhetsreporter på TV 4. Nummer 4 och Animal till höger extraknäcker på Borås Djurpark i säldammen resp. lejonburen.

Bea sa...

Är det möjligtvis mannen längst upp som inspirerade Ola Salo till att, även han, bleka en slinga i luggen?!

Anonym sa...

Här har vi nog anledningen till att The Hellacopters lägger av, de hade annars slutat sina dagar med omslag som Svennes...

yahooodi sa...

WB!
Klockren beskrivning.

:)

En Riktig Karl sa...

Att visa kulorna måste varit ett tragiskt misslyckat dansbandsknep för att få fler groupies...

TeachGirl sa...

Äntligen något nytt att vila ögonen på. Eller snarare vika bort blicken snarast. Jag lärde mig mer om anatomin på medlemmar i 70-talsdansband än vad jag egentligen ville veta där...

Alex sa...

Människan längst fram ser ut som äcklet Olof Lundh från TV4'as Fotbollskanalen. Har alltid misstänk att han har en historia som involverar inavel..

F.öv. Tack Kirderf för din fina analys!

"Ozjeppe" sa...

Arrghh, 70-talet aldrig mer-ugglemutationen till höger är orsak nog! Men jävlar vad kul allt är att garva åt 30 år efteråt...

Anonym sa...

Fy fan vad kul det här är. Den här sajten är min favorit.
Svennes verkar i alla fall ha bestämt sig för "PTV" (Penis Till Vänster).

Boysen ser ju helt debila ut. Kunde de spela?

Tryggve Skenhelig sa...

Hej du Herr Dryck, väldigt bra sida. Jag antar att man inte får annonsera sin egen här så då gör jag inte det, men min handlar också om roliga bilder. Men apropå dina, får man skicka dig andra omslag som man själv hittat på diverse loppmarknader? Eller har du monopol?

Anonym sa...

Tack Herr Dryck för Din återkomst. Och till Jeff och Kirderf för Era inlägg. Och till individen längst till höger på omslaget som för fem år sedan extraknäckte som kamel på Fuerteventura. Som Du försökte kasta av mig, din rackare...

Madde powerflower sa...

Båda pekar åt vänster i sann 70-tals anda *asg*

Jojoboo sa...

Välkommen tillbaka, Herr Dryck.

Du har varit mycket saknad.

DrConcerned sa...

Jag älskar den här sidan, men känner också en ständigt ökande frustration: jag vill se *baksidan* på konvoluten också!

Jo, jag vet att jag gapar efter mycket, men med tanke på hur framsidorna ser ut så måste det finnas många undersköna baksidor. Dessutom finns det väl chans att kunna se låtlistor på enstaka skivor?

Vilken dröm...

Anonym sa...

En annan fundering: Herr Dryck, har du lyssnat pa alla dessa plattor ocksa? Och isafall, finns det nagot samband mellan sunkigt omslag och musik? Eller kan en platta ha ett kasst omslag men musiken är kanon?

..:: sa...

Åh, äntligen! Vart inne på sidan ideligen och blivit lika besviken och ledsen varje gång det inte fanns något mumsigt omslag att läsa igenom och skratta gott åt.

Se nu till att få iväg lite fler omslag så vi slipper sitta och törsta för jäves.

Förövrigt, mannen längst upp har han inte en jävligt suspekt min? Ser ut som han sugs in i ett svårt hål eller möjligen påverkad av några kemiska substanser.

Längst till höger har vi ju den svenska Chewbacca. Riktigt lik tycker jag med orginalet förutom att han rakat lite av vissar delar.. HRRRRRRRRAAAAW!

Anna Malaga sa...

Hjälp, de ser halshuggna ut...
Tack för en kul blogg!

Ulrika sa...

Jag tror mannen längst bak snarare är inspirerad av Lasse Holmqvist än Jay Leno. Han (Lasse) var en större influens back then.

"Ozjeppe" sa...

Men jösses, HETER nån av låtarna "Karusellen"? Eller hade man inte en aning om vad albumet skulle heta, och döpte det till detta genialiskt odödliga EFTER att fotot tagits..?

Anonym sa...

Mera gylfbulor Herr Dryck!

Anonym sa...

notera att mannen längst fram till höger har matchat sina dojjor i samma mönster som kläderna...

Anonym sa...

Jag tycker att det saknas en väldigt viktig kommentar till denna bild. Längst till vänster hittar vi en "kille" som på något myctiskt sätt liknar Ulf Lundell från boken Jack. MAn återfinner dock en vital skillnad. På båda sidorna av hans svallande brösthår hittar vi något som definitivt liknar ett par bröst. Det för oss naturligtvis till slutsatsen att detta inte är en kille utan istället en tjej.

John Eje Thelin sa...

Amenhallå! Är det ingen som ser att andra från höger är Kiefer Sutherland? Vem visste att han hade dansbandsförflutet?

Danne sa...

Vad gör Lennart Ekdahl längst fram i gruppbilden...?

Anonym sa...

Jag använde farsans scenkostym från Svennes i England för några år sedan, i ett framträdande, och det blev succé. Folk kom fram efteråt och höjde kläderna till skyarna. Såga på ni bara, jag kommer alltid vara stolt över farsan!

Anonym sa...

Jag är mannen med den vita slingan ..jag kan avliva alla era sarkastiska kommentarer om influenser hit och dit...den vita slingan är äkta och jag har den fortfarande kvar. Kul hur som helst att vi äntligen uppmärksammas för denna skiva.....

Anonym sa...

Nu vet vi vad Anders från Anders & Måns gjorde innan han träffade Måns. Här syns han stående till höger :-)

Anonym sa...

Jag vill rikta ett stort och varmt tack till skatteverket som uppfann "fantasikostymen". För utan sådan nekas regelmässigt avdrag för arbetskläder!
Den här sidan gjord med humor, men belastad med förnedrande kommentarer skulle inte existerat om inte detta inträffat.