2007-10-19

Schytts - Hålligång 6

 
Hela gänget är samlade på scenen i någon aula/församlingslokal/skolmatsal. Och vilket gäng sen! Uppe till vänster står en man som lyckats riktigt bra med att pricka in den numera klassiska Roland-hållningen (se Ludgo-Pelle), där midjan och huvudet skjutits fram en dryg decimeter längre än övriga kroppen. I kombination med sitt ansiktsuttryck ger han en känsla av att när som helst kunna brista ut i ett kluckande "du-hue-skratt" i sann Janne Långben-anda.

Jonatan Lejonhjärta står nedanför och visar sin håriga bringa och valde en käckt avspänd ställning som möjligen hade funkat om scenen inte varit fullt så hög. Personen uppe i mitten heter Louise egentligen, men kvalade ändå in i pojkbandet Schytts då hon hade tillräckligt riklig ansiktsbehåring. Till höger om henne hänger en person som i sitt sinne insett att han är ohotat snyggast i bandet. Bortsett från en klockren skägg-och-hår-combo, feta brillor och med möda instoppad skjorta, så demonstrerar detta med en cool, överlägsen min och en pose som inspirerats av antingen en cowboy eller en disco-hunk. Go ahead, make my day! På nedre plan har vi en liten märklig man i turkos kavaj som sitter och fryser. Bredvid honom har vi en ung Jan Guillou som också sitter och fryser, men hans leende har redan slocknat av kölden och den obekväma benställningen han råkade välja.

Längst till höger har vi en riktig pärla. Då syftar jag inte främst på den senapsgula, glansiga kavajen, luggen eller det slätstrukna ansiktsuttrycket, utan på hans sittställning. Det är nämligen ytterst ovanligt att man stöter på denna klassiskt dumma hållning på ett skivomslag, däremot brukar de ofta förekomma på nedersta raden på fotografier av mellanstadieklasser. Fenomenet uppstår då man sitter ner och inte vet vad man ska göra av händerna. Armarna i kors kan se kaxigt/utestängande/förfruset ut, och knäppta i knät kan det se ut som en konfirmationsbild och så får man stryk på gymnastiken för det sen. Händerna på låren är det givna alternativet. Kan man sitta naturligt bakåtlutad är det inga problem, men om man har folk bakom sig (eller en skrymmande elorgel i detta fall) så måste man luta sig framåt. Då är det skrämmande lätt att göra samma misstag som mannen på bilden. Man stödjer sig på armarna, skjuter fram axlarna för att få lite stadga, armbågarna vrids ut allt mer ju längre man behöver sitta där, och resultatet blir att man ser ut som en sinnesrubbad person med insjunket bröst och kramplåsta armbågar. Har ni någonsin sett en modell på omslaget till Vogue som står med armbågarna längre fram än händerna? Nej. Det finns en anledning till det.

1976.

32 kommentarer:

Daniel sa...

Herr Dryck is back!!

Bästa kommentarerna på länge!!

Underbart!!!

Herr Dryck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag gillar detta skarpt, dina komm. är underbara, jag skrattar så jag gråter, och alla fula omslag. Helt obetalbart, vill bara säga; keep up the good work! Jag följer detta med stort nöje

Johanna den fantastiska sa...

Så jäkla bra.

Älskar dina sköna analyser, och killar i fula kläder.

Anonym sa...

Innan TV-sportens Tommy Engstrand hade fått in en fot på SVT harvade han länge i olika dansband samt körde Ted Gärdestad-covers på lokala pubar. Ni ser honom på den nedre raden längst till vänster.

Anonym sa...

Denna text var den bästa på länge. Alla rykten om Herr Drycks död är överdrivna.

Anonym sa...

Ännu en höjdare. Man undrar ju lite om det fanns någon tanke bakom fotot eller om någon bara sa att "Ta på er era scenkläder och ställ/sätt er lite hur ni vill så tar vi ett snabbt kort".

Lysande kommentarer!

TeachGirl sa...

Är det kavajer eller skjortor? jag menar, de har ju inget på sig under dem. Det ser ganska obevämt ut för de flesta av dem.

Anonym sa...

Jag skrattar så jag gråter.

Tack.

Herr Dryck sa...

Jag tror att de bär en ovanlig blandning mellan kavajer och skjortor, så kallade kartor.

Anonym sa...

Förvånar mig att du inte reflekterar över namnet på skivjäveln: "Hålligång 6", var i hela Hofors är hålligpånget i den här bilden? Ja, det skulle vara långben-lookaliken uppe tilkl vänster

Anonym sa...

Obetalbara kommentarer till lika obetalbara omslag. Vackert.

"Ozjeppe" sa...

Dessa otroliga 70-talskläder- och i dessa väljer man att posera framför världens vidrigaste skol-aula-konst! Med avklippta fötter...

Anonym sa...

Man undrar om någon tänkte: "Nu jävlar kommer denna plattan att sälja! Vi kommer att bli störst. STÖRST!!!" Och så väljer dom denna bild till omslaget? Ja, herrejävlar alltså...

Sjukdomsinsikt sa...

Hehe, shit man, du är verkligen kungen. Håller med så många andra här om att det senaste var det mest välkommenterade på länge. (Lite synd är dock när texten blir så lång att man inte kan se text och bild samtidigt... samtidigt som jag gillar de stora snälla bokstäverna. Hmm...)
Men det var inte det jag skulle säga, utan bara nämna att det gått så långt, att jag inte kan gå förbi ett skyltfönster med skivor utan att tänka på din blogg! Succé!

Anonym sa...

När man ser bilden kan man nästa känna den svettkliiga känslan av täta plastaktga skjortor. Men ack så de glänser i blixtljuset.

Anonym sa...

Du är kungen! Det här var en av de bästa på länge, den om mellanstadieposen! obetalbart, få spö på gympan sen. haha

Du skänker glädje!

poff sa...

"Hålligång 6" ?
Hålligångsex?
Är det ens en befogad misstanke?
Antagligen inte.

Mattias sa...

Tack för en otroligt rolig sida. Jag skrattar så jag håller på att skita på mig. Makalöst elak kommentar. Och som så många redan sagt; hur tänkte de egentligen, när det begav sig?
Kolla gärna in på min Rimbloggen (klicka på namnet). Där samlar jag taskiga låttexter från ungefär samma epok. Ett liknande tema fast utan skivomslag.

Raggoparden sa...

Lägger vi till lite analys av kroppspråket i bilden ser vi att Frysaren och Jan Guillo är bästisar, och Guillo avskyr eller tom är rädd för Armbågsmannen, som för länge sen slutat prata med övriga bandmedlemmar..

gustav sa...

jag får väl ta och kommentera för första gången.

det här är den enda bloggen där jag sitter och vrider mig av skratt.

borde vinna det där blogghumorpriset 2008, lätt!

Anonym sa...

Det är humor.
Bara en sak, jag råkade (ya right) se ett avsnitt av Top Model och där instruerade Tyra hur man ska se jävligt 1337 ut som modell: man kutar hårt med överkroppen med händerna på höfterna och vinklar fram armbågarna. Så det är helt klart ett etablerat poseringstrick i modellvärlden. För tjejer iaf. Här handlar det ju om virila alfahannar...

Anonym sa...

Alfahannar?
Nää, denna samlingen är mera betavarianten, du vet de som inte vågade ta kontakt med tjejerna utan började spela bas och trummor istället.

Anonym sa...

Fantastisk sida! Tänk om man dessutom kunde få ett litet smakprov från varje skiva; man har ju en föreställning om att omslaget i någon mening speglar det musikaliska innehållet...

Två tips på rejält fula omslag, förresten: "Sven Hedlund sings Elvis" och "Hold on, I'm Coming" med Sam & Dave (båda skivorna från 1966).

Anonym sa...

Har rätt nyligen upptäckt denna fantastiska blogg! Skrattar så jag gråter! Herr Dryck måste vara "de ironiska kommentarernas" mästare!..

Anonym sa...

Men kom igen nu din dryckfan, ge oss ett nytt omslag att garva åt! ;)

Anonym sa...

Tolv dagar!
du kan inte hålla oss på halster längre
ÖKA

Anonym sa...

till Sjukdomsinsikt. öppna upp ett nytt fönster i läsaren så kan du skåda dessa fantastiska omslag samtdigt som du läser Herr Drycks knivskarpa kommentarer.

Anonym sa...

Gillar det här till 110%
När det gäller dansbanden så finns det som är värre än vad som visats här.
Framförallt på 70-talet.
Men vi som gillar dansband minns med glädje alla det tokiga kläder som banden hade. Det såg värre ut på skiva än på scen.
Sen kan man ju undra hur fasen såg ut själva. Ta fram fotoalbumet. Det är ta mej tusan ingen vacker syn. Men kul var det!
Fortsätt med att hitta och visa alla dom "trevliga" dansbandsomslagen.

Klara sa...

Haha, jag garvar ju av det här! Så sköna inlägg! Måste börja följa din blogg!

mikaelsjodin sa...

Har du nån särskild fobi för håriga bringor??

Anonym sa...

Okej har lite saker att säga här.. ledsen dude.. men boken "tidernas sämsta omslag" finns redan.. omd et inte är du som skrivit den då :P
Sen vill jag bara säg aatt alla dom där fina kläderna har hängt hemma hos mig en gång i tiden.. till och med ett par manliga plattåskor.. för han i den senapsgula kavajen råkar vara min pappa. Sen kan jag säga.. såg någon som tyckte det va lite virilt att spela bas och trummro för att få brudar.. men hallå det funkar ganska bra.. ehhe.. men det var ändå väldigt roliga kommentarer,. Kul att ha hittat hit. Skall visa herr senapsskjorta också :P Han fick ju ändå längst utvärdering