2007-10-31

Lasse och hans kompisar

 
Jag tycker att Lasse, barnen och fåren verkar ha en mycket osund relation, och jag skulle vilja råda Lasse att försöka hitta vänner i sin egen ålder. Han står där och gör tummen upp med tydligt bristande motorik, ingen verkar se lejonet och inklippningen är usel.

Det hela är mycket tragiskt, jag kan aldrig tänka mig att Lasse skulle kunna försvara barnen om lejonet anfaller. Å andra sidan lär det ju sikta in sig på honom framför barnen, lejon väljer ju vanligen ut de svagaste individerna i en flock, och dessutom hade det ju blivit ett riktigt mätt och belåtet lejon om det hade ätit upp Lasse.

1975.

27 kommentarer:

jonas sa...

som vanligt en klockren analys!

Sven sa...

Vilket kalkonomslag, vilket ju är överraskande att hitta på den här sidan ;)
Man blir lite suen på att spana in
"Målarboken med sångtexter medföljer"

"Ozjeppe" sa...

Hmm, en vit herde med får & lejon samtidigt visar också på tvivelaktigt korrekta geografiska kunskaper... Luktar det förresten inte mycket bibelbudskap över allting?

Och teckningen plus Lasses t-shirt (som tydligt avslöjar en inte alltför tränad kropp) ÄR gräsligt fula!

Nilla sa...

Herr Dryck! Får jag länka till denna blogg från min?

F.ö. har jag svårt att se budskapet/syftet/poängen med detta skivomslag (vad har Hasse och hans vänner med får och lejon att göra?) men liknande intetsägande omslag har ju skådats till bristningsgränsen tidigare i denna blogg. Recensionen var som vanligt lysande.

Herr Dryck sa...

Javisst, det går alltid bra.

Raggoparden sa...

Tyckte getterna (får brukar väl inte ha hängöron?) var snygga ;)

Anonym sa...

Jag skulle inte lämna mina barn ensamma en sekund med denne Lasse. Det vilar nånting slappt,slibbigt och osunt över hela hans hållning och ansiktsdrag. Ett mycket märkligt - och läskigt omslag.

Helena sa...

jag skrattade högt när jag läste detta inlägg.

Kirderf sa...

Tack! En trist historia, egentligen...

Lasses frisör och personal trainer lär numera sitta inlåsta enligt LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård).

Samtidigt har polisen beslagtagit Lasses hårddisk efter tips från Interpol, fortsättning följer.

Jeff sa...

Det där med medföljande målarbok (samt det kristna touchen med lejonet) fick mig direkt att tänka på Curt och Rolands "Tidsmaskinen" (och ett höjdaromslag).

Mattias sa...

Borde inte Tjorven från Saltkråkan som sitter på stenen i sin prickiga klänning få lite credit? Hördu Herr Melker!

Nipp sa...

Närmast Lasse sitter Lillebror, som annars hänger med Karlsson på taket.
Killen har verkligen riktigt kass koll på det här med att välja vuxna förebilder...

lir sa...

Får eller getter??? Jag har sett både bullterrier och westie i den där flocken!

Jag har full förståelse för att polisen tittar på hans hårddisk... Han lär inte finnas som vikarie i barnomsorgen, Lasse.

Anonym sa...

Herr Dryck, du som har skivan hos dig där det kasnke syns bättre...

Vad är det för djur/ monster på stenen. Jag ser ett par läskiga gula ögon syns mellan Lillebror och Tjorven.

IBRA sa...

Jag tror att Lasse inte alls gör tummen upp. Han vinkar med pekfingret för att få låna transpersonens käpp för att slå barnen med.
Eller lockar han på lejonet?

Anders Dahnielson sa...

Åh, den skivan hade jag som barn. Eller förresten, jag har den visst fortfarande om jag tänker efter.

(Efter att ha rotat i vinylhögen under diskbänken:)

Jo, det är uppenbarligen den blivande kung David som fåraherde på omslaget. Det kristna budskapet blir ju inte mindre för att man vänder på konvolutet. Vad sägs om "Sång, Lilla Strängen och Jesus Girls" (har dock inte kunnat klura ut vem i kören som är Maria Magdalena). På baksidan verkar Lasse tala en ung pojke tillrätta, dock verkar farbror Lasse ha tappat tålamodet med den andäktige pojken och har fångats på bilden med handen utsträckt. Flick-kören i bakgrunden har uppenbarligen tagit ton och försöker tappert överrösta barnmisshandeln med lite uppvärmingsövningar för stämbanden.

Längst nere i högra hörnet av konvolutets baksida uppges att det jag håller i min hand är "en kvalitetsprodukt från CLAV".

Carl sa...

Den här får mej att tänka på en skiva som hette "Sjön suger". Har du den? Det var ett sjukt dåligt omslag. Morsan hade den för många år sen men vid övergången till CD rensades den liksom många andra skivor ut.

Jan Jävulbock sa...

Tror nog att ungarna på omslaget har vid det här laget blivit rejält miljöskadade.

Anonym sa...

He he. Jag var med och sjöng in denna skiva 1975 i en studio i Solna :)
Vi hette Lilla strängen :-D

Johannes sa...

Lyssnade mycket på Lasse när jag var liten, och har även träffat honom som äldre. (wooow tänker ni nu) Men en ytterst sympatisk människa. Hans skivor håller en bra kvalitet, liksom hans klädstil.

ateist sa...

Lasses skivor växte jag upp med, och jag såg även hans fantastiska barnshower på Löttorp på Öland på 80-talet. För att vara frikyrklig har han väldigt hög kvalitet på sin barnunderhållning.

Faktum är att jag satt bredvid honom och sjöng "Glöm inte bort att änglarna finns" när jag var ca 5 år. Det enda i pingstvärlden som når upp till hans kvalitet är nedan nämnda Curt & Rolands "Tidsmaskinen".

ateist sa...

Nu kom jag på vad han hette: Lasse Nylén. Eller Lasse "PP" Nylén som han kallades för (PingstPastor). Jag kommer mest ihåg en låt som hette "Är det farligt att leka med en tiger?"

Bajs-Lasse sa...

Pedofilplatta

Ninnie sa...

Strunt samma! Lasse PP e i allafall en älskvärd brorsa!!! Han har många strängar på sin lyra :)

Anonym sa...

Satte kvällskaffet i vrångstrupen. Inte han igen...minns med fasa oändliga filadelfia-predikningar man satt av som barn eftersom de lockade med modellbygge efteråt. Detta måste varit runt 1975-76..

Anonym sa...

Härligt med nostalgi! Ser att Kompisar 1 & 2 nu finns digitalt på Itunes http://t.co/Tau6owYN

Staffan sa...

Hade förmånen att träffa Lasse vid ett flertal tillfällen och han var en fantastiskt generös, omtänksam person som alltid hade något uppmuntrande att säga. Till skillnad från flera av de grundlösa och respektlösa inläggen som publicerats här.
Ha det fint!