2007-09-14

Sven Eric Anders Ericsons dansorkester

 
Namnet ställer till det i mitt huvud. De kunde ha kallat sig "Sven, Eric, Anders och Olofs dansorkester" eller en variant som "Sven Andersson och Anders Ericsons dansorkester". De valde att kalla sig "Sven Eric Anders Ericsons dansorkester", vilket bara inte går ihop. Syftar det på två personer, varav en heter Sven Eric (Eric i efternamn) och den andre Anders Ericson? Eller är det tre personer? Sven, Eric och Anders är syskon och heter Ericson i efternamn? Eller är det fyra, varav en sorglig stackare heter Ericson i förnamn? Eller bara två, Sven-Eric Ericson och Anders Ericson? Hur som helst handlar det inte om FEM personer, vilket vore det logiska med tanke på att de är fem på bilden. (Om inte alla är syskon, med efternamnet Ericson. En heter alltså Sven, en heter Eric och tre av syskonen heter Anders.)

Frisyrerna på detta omslag är underbara. De glesa polisongerna (eller är det en misslyckad skepparkrans?) kombinerat med Sam Gamgi-frisyren nere till vänster, cocker spaniel-öron och fluff-lugg nere till höger, en underlig skägg- och mustaschvariation uppe till vänster och en galet hög frisyr som tycks växa upp ur bakhuvudet uppe till höger! Mannen i mitten är viktigast och vackrast, och har därför på sig ett glansigt kuddöverdrag och flashar sitt mest naturliga leende där han visar så många av sina tippex-målade tänder som möjligt. Deras klämmiga slogan tänker jag inte ens gå in på, det gör för ont.

1973.

29 kommentarer:

Lina sa...

Hahahaa, jag älskar dig!

"Ozjeppe" sa...

Härligt att börja dan med ett jättegarv. Tack igen, Herr Dryck för dessa konstverk & texter!

Märk väl hur han nere till vänster är just på väg att förvandlas till varulv... och vad är meningen med dessa ***** mellan orden? Brukar inte dessa ersätta svärord? Är det "Anders Ericsons f***ing dansorkester", kanske?!

Kort sa...

Jag skulle nog tippa på att en person heter Sven-Eric (jag gissar att den svävande punkten är ett bindestreck) Anders Ericson. Och så tyckte de de var fiffiga när de tog med hans mellannamn Anders eftersom en annan i bandet heter det i förnamn.
I vilket fall var ju namnet intressant... och jobbigt.

jonas sa...

det måste betyda något att Sven (punkt) Eric är skrivet med större bokstäver?

poff sa...

Just det ozjeppe... fem * blir kanske ordet jävla:
Sven Erik Anders Ericsons jävla dansorkester.

Anonym sa...

Killen nere till vänster - är inte det skådisen/countrysångaren Jerry Reed, han som kör lastbilen i "Nu blåser vi snuten"?

"Ozjeppe" sa...

Poff: Ja, visst vore det underbart om det verkligen var så?! Snacka om självinsikt...:D

Anonym sa...

Min gissning är att bandnamnet är följande:
"'Sven-Erik', Anders Ericsons femstjärniga dansorkester".

Petter sa...

Är det inte självaste Wolverine?

Anonym sa...

Haha Glada hälsningar från glada hälsningar. Jag dör!

CJ sa...

Underbart herr Dryck!

Anonym sa...

Kan inte sluta garva.
Får tårna i ögonen!!!

mange sa...

(Om inte alla är syskon, med efternamnet Ericson. En heter Sven, en heter Eric och tre av syskonen heter Anders.) Där brast det för mig. HAHAHAHA

Tobias sa...

Nu kanske jag är hur tråkig som helst, men jag tycker det är uppenbart att det är EN människa som heter Sven-Eric Anders Ericson, och att han har en dansorkester. Precis som "Benny Anderssons Orkester" eller "Lotta Engbergs orkester". Att "Sven-Eric" är större, är ju bara för att det är färre bokstäver. En layoutgrej. Men det förklarar fortfarande inte ***** på sista raden. Kanske hade det blivit för stort annars?

Jag trodde ju dessutom att "Glada hälsningar från glada hälsningar" var ett rent och skärt tryckfel (ajaj, på framsidan av ett skivomslag!), tills jag upptäckte att det saknades ett n i sista ordet! Fyndigt, om än fånigt!

hilda sa...

Själva bandnamnet kanske är "Sven.Erik", men att det är Anders Ericsons dansorkester. Anders Ericson (troligen mannen med tipex-tänder) ville säkert att det skulle framgå tydligt att det var hans orkester (det förklarar den olikfärgade skjortan). Han kanske alltid velat heta Sven.Erik.. Eller nåt. Väldigt kul iaf!

Mikael sa...

Ser lite ut som reklam för tandblekning. Jäklit lurigt namn också.

Daniel sa...

Mannen längst upp till höger är ju bara för mycket! Vilket hår!!!!! Helt jävla sanslöst!

Anonym sa...

Är det inte Tim Curry uppe till vänster?

Deras leenden är obetalbara. De ser helt lokalbedövade ut. Alternativt har de suttit så i flera timmar och överväger nu att mörda fotografen.

Om jag hittade en skiva som verkligen hette "Sven-Eric Anders Ericsons jävla dansorkester" så skulle jag fan köpa den och rama in. :D

Anonym sa...

Här är fler bilder på grabbarna!
Som jag fattar det bytte de namn från Anders Ericssons till Sven Eriks. låter bättre i vissa kretsar.

http://www.svenskadansband.se/cat195.htm

Jessica sa...

Det ser allt annat än glada ut de där glada hälsingarna. För visst anar man fem påtvingade leenden?

Jeff sa...

En liten avstickare från de aktuella omslaget, men här finns det en del http://www.coverbrowser.com/covers/worst-album-covers att skratta/gråta åt. Jag begriper mig inte på denna faiblesse för buktalardockor...

Sven Svensson sa...

Jag efterlyser någon typ av varningstext... Jag får så himla svårt att förklara för mina arbetskamrater varför jag sitter och gapflabbar för mig själv

Anonym sa...

Hahahaaha vilken härlig blogg!

Anonym sa...

Är det Chris Härenstam i mitten?

Nipp sa...

Tyvärr tycks Sven-Erics inte ha klarat språnget in i 80-talet speciellt bra.
http://www.svenskadansband.se/img1560.htm

Hjalle sa...

Nej det är inte Chris!!! Det är ju för fan Benno Magnusson!!!!

Anonym sa...

Är det inte Wolverine nere i vänstra hörnet?

Anonym sa...

ni är så avundsjuka på att vi hade jättekul när dessa dansband var i gång på sexti o sjuttitalet.Då är det bättre ni ägnar er till nutidens tönt-flummare som måste ta droger för att våga gå upp på scen.

Record Palace sa...

Det finns en singel "Skyll på lantbrevbärar'ns (sic) moped", som klargör lite av namnfrågan. På baksidan berättas att musikanterna heter Sven-Eric Mörtsjö (sång och gitarr), Kaj Söderström (orgel och sång), Sven-Åke Erixon (bas och sång), Candido Ponce Armas (sax, flöjt och sång) och Börje Brokwist (trummor).
Då visar det sig alltså att orkestern (som här heter "Sven*Eric med Anders Ericsons Dansorkester") har en Sven-Eric, men ingen Anders Ericson. Han kanske har fått sparken, men man behöll det inarbetade(?) namnet...
Låten på denna singel är förresten en cover på "Blame it on the Pony Express", som var en hyfsat stor hit med Johnny Johnson & His Bandwagon 1970.