2007-09-01

Paul Dennis - Namnlös

 
När jag hittade denna skiva för inte så länge sedan så blev jag alldeles chockad. Hela min värld vändes på ända, då jag insåg att min uppfattning av dåliga idéer, misslyckanden och att lära av andras misstag visade sig gå emot filosofin i dansbandskulturen.

Detta är ett omslag med indirekta, märkliga kopplingar till "Palomaz 6 - Emma" lite längre ner på sidan. Ett annat band, en annan tid och en annan lekplats. Men ännu en lekplats? Idén som var SÅ dålig och som jag ägnade så många tankar åt, var alltså inte nödvändigtvis Palomaz egen! Ett annat svenskt dansband hade redan tidigare valt att posera i fuktig sand om hösten.

De ber om ursäkt för att de skriver, men inte med ett ord visar de ånger gällande byxorna, hår- och skäggkombinationerna (kolla in Asterix på högerflanken), puffärmarna eller det kassa ljuset.

Omslaget är en fullkomlig katastrof. Men det mest egendomliga är alltså att Palomaz åtta år senare snodde idén, släpade med sig hund och barn, hivade sig upp på däckgungan och gjorde om samma misstag igen! Min uppfattning om misslyckande och upprepning har varit det klassiska "Trial and error". Detta omslag öppnade mina ögon inför dansbandskulturens omslagsteori: "Trial, error, repeat".

1975.

20 kommentarer:

mange sa...

Tänk om det finns en inspirationskälla även till detta bandet! Vart ska det sluta?

Tobias sa...

Jag tycker idén med att lägga in namn på låtar så att det ser ut som att de är skrivna på plankorna är ganska fin...

Om det inte vore för att texten på den undre raden går FRAMFÖR stolpen samt att plankan tar slut och texten fortsätter framför en annan planka! *garv*

Anonym sa...

Var Leif Pagrotsky kändis redan innan han blev "Gimli" ed hela svenska folket?

Jag tänker på grabben till höger som helt felaktigt blivit kallad asterix...

Anonym sa...

Killen till vänster har dessutom tappat kanylen i sanden!

Anonym sa...

Hyfsad samling här också: Cute Vintage Album Covers

Herr Dryck sa...

Asterix är inte den mannen utan den blonde ovanför!

Tobias sa...

Kolla på "Cute Vintage Album Covers", som nämndes här ovan... och ett omslag med "Music For Your Plants". Jag SLÅR VAD om att det är Dau-Jakop i mitten, med fagotten!

lir sa...

Varför ska de be om ursäkt för byxorna??? Ursexigt med revärer ju!! Eller inte... Visst verkar det vara klassiskt träningsoverallsmaterial i dem?

Bobby! sa...

Och återigen är det en jeppe som glömmer att ta med sig RÄTT FÄRG PÅ DOJORNA!

Anonym sa...

Antingen är killen till vänster enbent, eller så kom han bara ihåg o ta med sig en sko - då kan man begära att det blir rätt färg på dojjan!!

Daniel sa...

Staffan Wictorin längst till vänster?

Spanar'n sa...

godkända camel toes på främre raden

Göran Holmström sa...

Ja kan hålla med om att bilden är lite fantasilös, men 1975 då bilden av oss Paul Dennis från Eskilstuna, togs i en lekpark i Stureby i Stockholms södra förort.
Skivan i sig själv blev av kvällspressen korad till 1975 års bästa dansbandsplatta.
Bandet var Sveriges näst mest bokade band efter Streaplers mellan 1972 - 1975.
Från vänster: Sven(Tumba) Johansson, Kapellmästare,Sång,Kompgitar och Sopransax. Anders Marklund, Sång Tenorsax, Tvärflöjt och Kompgitarr. Kent Klang, Sång, Keyboard, Trumpet, Trombone, Munspel och Dragspel.
Olle Gustavsson. Bas och Stämsång.
Från vänster bakre raden: "Jag" Göran Holmström, Gitarr, sång, Tenorsax och Tvärflöjt. Christer Wrisemo, Trummor och sång.
Mer att se om Paul Dennis och mina andra band på www.skipz.se
Göran Holmström

Anonym sa...

Hej och så. Kollat in sidan lite fakta fel, men ändå en bra sida vi fanns ju och så här såg man ut på den tiden. Herr Holmström har fel, vad gäller publik antalet senste Stångaspelen spelningen. Det var 900 personer inte ca 300! :) MVH Bosse Svensson/Svennerbäck (trummis i bandet tom 1975) Vi var större än vad vi trodde själva! Pussohej

Anonym sa...

Jag och min hustru dansade många gånger till Paul Dennis orkester.
Som många med oss tyckte var ett av Sveriges bästa dansband på 70-talet.
Mvh
Thomas/Carina
Umeå

Anonym sa...

Hej.Kul och att Paul Dennis från E-tuna inte är helt bortglömnda.
Har dansat till bandet b.l.a på Göta källare på 70- talet. Har oxså bara härliga dansminnen från den tiden, framför allt med P.D.
Mvh Carina/Värmdö

Anonym sa...

Vill bara rätta till ett par saker.
När bilden på bandet visas i samband med Lektyrfotografen/Jasså man ska bli farsa, är det bara Svenne som sjunger/spelar av dom som finns på bild.Det är Bosse som är trummis då skivan spelades in å Göran,Kent,Olle och Åke (lektyrfotgr) som ska ha kredit.
INGEN ANNAN. PELLE PÅ GOTLAND.

Anonym sa...

Glöm inte Anders Marklund.
Tycker Bengan/Maria.Trelleborg(numera)

Anonym sa...

Bästa konstallationen av PD var -71 till -75. Inget snack om saken! Peter/Inga-Lena i Sundsvall.(fd.Härnösand)

Anonym sa...

Bästa konstallationen av PD var -71 till -75. Inget snack om saken! Peter/Inga-Lena i Sundsvall.(fd.Härnösand)