2007-09-08

Ludgo-Pelles - Jubileums 10:an

 
Ludgo-Pelles är tillbaka! Men vad har hänt? Tre år har gått sen "Gammalt och modernt me' Ludgo-Pelles", och plötsligt är de fem pers? Roland är kvar, och Ludgo-Pelle också. Men det är allt. Ulf och Arne är borta, och istället sitter Finn, Hasse och Torbjörn kring bordet och käkar rostat bröd med smör. Är det lingondricka i vinglas eller rosévin till ärter och rostbröd? Det spelar kanske mindre roll då ingen av kombinationerna är några fullträffar.

De sitter samlade på "Restaurang Bern med god mat i härlig miljö", en uppenbar sponsordeal med varma, fullständigt ovidkommande ord på baksidan. Hela grejen med att välja omslagsbild efter sponsor är rätt katastrofal. Resultatet blev ju att omslaget inte säger någonting alls om Ludgo-Pelles musik eller attityd, utan bara presenterar en restaurang där alla sitter på samma sida av bordet.

Lägg märke till skivans titel, skriven med den klassiska nyansen "hud" över en ljus bakgrund. Kontrasten är så dålig att bokstäverna försvinner mot bakgrunden bara man kisar en aning.

På deras gråa sweatshirts står det "KOLT". En kolt är en kort klänning som bland annat förekommer i samisk klädestradition, och några sådana bär de ju inte. Mer troligt är att det är ännu ett sponsor. Syftar det då på samhället Kolt i Danmark? Det finska metalbandet Kolt? Kolt's Korral, en site för macrofili-porr på nätet eller är det något annat företag? Hur som helst är jag väldigt nöjd och glad över att ha hittat denna underbara pjäs, en av många ludgohöjdare.

1980.

27 kommentarer:

Daniel sa...

Vem av dem är Ludgo-pelle ?

Nilla sa...

Och vilket vackert vinterlandskap där ute. Man blir rörd till tårar.

F.ö måste jag säga att jag frälser denna blogg och har nog ta mig 17 blivit en bättre människa sen jag började läsa den. Ett gott skratt förlänger (och förstärker) uppenbarligen livskvaliten.

l*eva sa...

Håller med "nilla" till 100%

Livet är numer UThärdligt! *L*

Anonym sa...

Skönt att se ett band där medlemmarnas ålder varierar mellan 21 och 65. Ludgo-pelles engelska är tyvärr inget vidare, så uttrycket "coolt", som han tyckte så väl passade in på hans orkester,
blev helt enkelt "kolt"...

Herr Dryck sa...

Det är den äldsta mannen, han i mitten.

Anonym sa...

Betyder titeln "jubileums tian" att detta var deras 10:e skiva??? hemska tanke!!! vem FAN köper en LP med "ludgo-pelles" ?????

Herr Dryck sa...

Det syftar på att de släppt skivor i tio år. Denna släpptes 1980, Ludgo-fröjd släpptes 1970.

TeachGirl sa...

"Ludgo-fröjd"? Allvarligt? Ojojoj...

Tobias sa...

Han längst till vänster, han med muschen... är inte han med i typ vartannat dansband som någonsin funnits!? Jag tycker det nästan alltid finns någon som ser ut sådär i ett dansband!

Anonym sa...

Det finns ett antal Ludgo-Pelle skivor till salu på Tradera för den som är intresserad:

"Danson's Mogen Band m Ludgo-Pelle" är nog min favorit

http://www.tradera.com/LP_Danson_s_Mogen_Band_m_Ludgo_Pelle-auktion-22862396

lir sa...

*gapskrattar* Jag såg inte ens texten mot duken innan jag läste din kommentar, Herr Dryck! Dessutom - när jag först såg bilden tyckte jag att de bar nån slags gammal sydstatsuniform... :D

Jessica sa...

Jag tycker att bilden doftar Kick-off för nån typ av hemförsäljning. Damsugare? Biblar?

malte sa...

Jag hade gjort vad som helst för att kunna säga att jag bor i den gula villan på andra sidan kanalen.

Tack för en bra blogg med mycket bra iaktagelser!

Magnus sa...

Herr Dryck: har du sett Ingemar Bergman Troops album från så där '79? Punkare från Uppsala, omslaget är i illgrönt pch chockrosa och de står med skarpa mohikaner på rad. Killen som gav namn åt bandet (med e: Ingemar) blev senare hög chef på Polar Music!

Ludgo P borde ha hetat Judge Pelle, snyggt omslsg dock.

MP sa...

Är det inte brukligt att lägga servetten i knät när man äter? Men då ser man ju iof inte att de är så tjusigt vikta

Anonym sa...

Här är fler bilder på Ludgo-Pelles

http://www.svenskadansband.se/cat111.htm

leif garrett sa...

Och är det månne Salade Niçoise i skålarna? De kokta äggen tyder på det. I så fall torde det vara rosé i glasen. (Även om lingondricketeorin inte helt går att utesluta; tidig variant av crossoverköket?)

Roliga skyltar sa...

Bern var en restarang av det lite finare slaget i Nyköping. Lokalen är fortfarande restaurang, men namnet är borta sen 20 år.
Kolt var en klädaffär i Nyköping som sålde lite trendigare kläder.
Ludgo är ett samhälle utanför Nyköping. Alla musiker över 65 i trakten säger alltid att dom har spelat med Ludgo-Pelle. Fan tro´t...

Anonym sa...

Det bästa Ludgo-Pellesomslaget är dock det där de är inklippta i Lisebergsloopen på ett rörande vackert sätt!

Ludgo-finn sa...

Jag tycker att Finn, Hasse och Torbjörn ser jävligt cleana ut de borde dumpa ludgo och bilda eget.

F.ö. har jag själv en policy om att jag enkom nytthar sponsor t-shirts, varför betala själv för något som inte syns, detta har ludgo-pelle insett och cashar lugnt in alla rosbrödsmiddagar och mahjongpolos han kan.

Anonym sa...

Jag har faktiskt hört Ludgo-Pelle live som soloartist i Norrköping i mitten av 1990-talet. Han spelade evergreens på nyckelharpa, såg och dammsugare. Dammsugaren var kopplad så att den blåste. På röret var en bit cykelslang fäst och genom att dra i denna varierade han tonen (på samma sätt som när man kan få en ballong att pipa när man släpper ut luften ur den).
Han var en underhållande och skicklig musiker. Betydligt bättre än vad det hemska omslaget antyder. Han har också gjort bejublade framträdande som gästartist hos cittraorkestern Cittronilerna från Norrköping.

Anonym sa...

Sellouts!

Stolt Ludgo bo sa...

Ludgo-Pelle är en stor favorit. när jaga va liten visste jag inte att han va känd. satt hos honom i nästan två timamr varje dag o drack saft o åt kakor o pratade massor. det blev en stor förlust för oss Ludgo bor när han dog :(

Herr Dryck sa...

Det förstår och beklagar jag!

Neurotica sa...

Julbord på ett lagom sunkigt fjällhotell eller något.Upphetsabde värre!

arvid sa...

10an är f.ö. psykavdelningen på hudiksvalls sjukhus. vacker blogg, dagens makabra fynd utan tvekan

Anonym sa...

Är titeln alltså Jubileums-toan?? Tack för en underbar blogg