2007-09-04

Dan-Jakob - Herre du gav mej den sången

 
Här har vi en pjäs som är ytterst svår att kommentera utan att sedan anklagas för att ägna sig åt lyteskomik. Var ska man börja? Jag är faktiskt riktigt ställd inför denna uppgiften, och därför har jag länge skjutit upp den.

Tidigare har jag kommenterat en annan skiva av Dan Jakob, den utan namn där han sitter i så kass belysning. Här är inte ljuset fullt så miserabelt, men det är fortfarande inte bra. Vi kan enkelt konstatera att rummet inte är upplyst av lampan på bordet. Ännu lättare kan vi konstatera att det inte är upplyst av stearinljuset i bakgrunden. Vad som är desto svårare att begripa är varför de gjort sig mödan att göra det mysigt med ett tänt ljus om de ändå lyser upp hela rummet innan de tar bilden. Det går inte ihop. Ville de ha det mörkt kunde de ha dämpat belysningen. Ville de ha det ljust kunde de låtit bli att stänga persiennerna, eftersom det uppenbarligen är ljust utanför fönsterna.

Han sitter där och fyller i någonting, men vad? Gör han upp ett schema? För han tabell över sitt potatisinnehav? Eller är det ett sånt där kuvert som man använder för internpost, där man bara stryker det förra namnet och skriver i ett nytt? Så många frågor. Intressant är också att precis allting med denna skivan är präktigt och old fashioned as hell och dessutom släppt på det uråldriga skivbolaget Hemmets Härold, men ändå stavar de "mig" med "ej". Jag anar en konspiration!

Se där, jag lyckades till slut! Jag presenterade och kommenterade skivan utan att med ett ord gå in på hur han ser ut som en stenad uteliggarfigur i The Muppet Show!

1978.

47 kommentarer:

mange sa...

"Ville de ha det mörkt kunde de ha dämpat belysningen. Ville de ha det ljust kunde de låtit bli att stänga persiennerna, eftersom det uppenbarligen är ljust ute"

HAHAHA, ja herre min skapare.

Anonym sa...

Men persiennerna måste vara nedfällda, eftersom det odlas suspekta plantor i krukorna.

Daniel sa...

Kläderna, mustaschen, krukväxten, leendet .... AARRGGHH!!!

Car Bil sa...

Ja...hmrr, jag har även denna Dan-Jakobskiva i min ägo, mycket tack vare omslaget. Titeln "Herre Du gav mej den sången" kanske förklarar varför Dan-Jakob Peterson sitter och fyller i ett formulär från Skatteverket, blankett K4 för gåvoskatt.

/Car Bil

Anonym sa...

Käre Herre. Tack för min nya fru. Den gamla var inte bra. Det är sent. Klockan är över ett. Dags att natta nya barnflickan. Hon verkar också bra. Din D.J.

TeachGirl sa...

Och jag lyckades hålla mig för skratt fram till sista meningen. Där sprack den intentionen. Underbart!

För övrigt tror jag att brevet lyder: "Herre du gav mej den sången... och nu vill jag att du tar tillbaka den."

Daniel sa...

Han kanske skriver ett tackbrev till herren ?

Herr Dryck sa...

...på rutat papper?

daniel sa...

vi måste spåra upp honom och fråga vad han skrev

Anonym sa...

han kanske håller på att skriva sången! ...som han fick av herren. det skulle kunna vara notpapper?

Herr Dryck sa...

Det känns ju alldeles naturligt, men det ser inte ut att vara notpapper. Han skriver sången, inte stycket eller musiken. Finns det speciella inrutade papper att skriva sångtexter på?

Adolph sa...

Det er laget mange forskjellige "note" systemer, sterkt forenklede fargekoder etc, som skal hjelpe psykisk utviklingshemmede (mongloide et concortes) til å daske tamburinen sin i omtrentlig rett tempo. Kan det være et slikt han studerer?

Herr Dryck sa...

Haha, ett utmärkt förslag! Vi kan alltid drömma om att det är sanningen!

Anonym sa...

Är Dan-Jacob och Ned Flanders en och samma person..?

Anonym sa...

Hahahah... Kristenhet FTW!

bombadil sa...

Er ganske sikker på at det er notepapir han sitter og skriver på, er et partiturark med forhåndsinnskrevne takter.

Daniel sa...

Undrar vad Dau jakup gör idag?

daniel sa...

http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=2107&mediaProduct=578&mediaCategory=55&FMInvalidatePageStaySession=1

Anonym sa...

Han är livets ord-are !!!

Anonym sa...

http://www.smyrnaedsbyn.org/images/dan_jakob_petrus.JPG

Petter sa...

Skulle jag låna ut 100 spänn till denne man? Nej, det skulle jag inte.

Anonym sa...

kan inte alla tråkiga norrmän sluta skriva här. snälla

Anonym sa...

Helt klart ett internpostkuvert. Detta var innan E-mail fanns och det var det sätt som D-J och Gud oftast höll kontakt eftersom det ofta var svårt att träffas. Sången har legat i kuveret och D-J skickar tillbaka ett signerat foto av sig själv som tack

Nipp sa...

Kunde inte låta bli att rota lite bland bilderna på länken som Anonymous postade. Och vad hittar man väl där?

http://www.smyrnaedsbyn.org/images/deeperny.JPG

Jag trodde att frikyrkor av det här slaget verkligen inte gillade stjärtgossar. Vad är det då de syftar på?
/Nipp

Anonym sa...

SNÄLLA !! Kan INGEN förklara hur alla dessa hemska dansband och andra fick komma i närheten av en studio ????? Fick vem som helst göra en skiva förr i världen??? Var det jättebilligt och lät att göra en skiva?

Adolph sa...

Hvis mr. anonym tillater en nordmann (norbagge?) å kommentere...

En kompis av meg jobber i et lydstudio, og har følgende forklaring på dansband-soundet (ljudet :D):

Studiotid er dyrt, så vi skrur alt de har på MAX. Når alle lyd/ljud effekter står på max, er alt Sven Ingvars...

Anonym sa...

Herr Dryck, snälla, aktivera Adolph-filtret...

l*eva sa...

Hastade in...Inte utan att jag...började Gråta!
Herreminje...DET ÄR *Gudagott* att få skratta så tårarna rinner!

Men: är det inte *såna där* som är lite skenheliga och lite apparta i sitt beteende?
Tack, hr Dryck!!!

Sars sa...

Klart han är Livets Ord! hahaha. Vilken man!

Lovisa K sa...

Pethrus. En femma på att det är taget?

Anonym sa...

Det vet du att det är. Han är född Petterson!

Michael sa...

Haha! Han är barnbarn till Lewi Pethrus! Oslagbart!

Spanarn sa...

Hemmets Härold och majja i krukan, go Jakup!

Anonym sa...

Det är det fromma/utvecklingsstörda leendet som gör hela omslaget. Adolphs idé om noter för mentalt hämmade tamburin-spelare är klockrent!

Fanny sa...

Han är så oerhört jäkla lik en klasskompis till mig i början av det glada 80-talet. Brillorna, den fjuniga mustaschen och den skenheliga uppsynen...

Anonym sa...

Och titeln. TITELN!

Anonym sa...

jag tycker faktiskt att dan jakob är riktigt snygg. vad jag funderar på dock är varför lampan ser ut som en enorm pepparkvarn?
/m

Jan Jävulbock sa...

Och alldeles intill blomkrukan ligger ett skrin. Undrar förresten vad det är för slags mysko innehåll i det? Kanske att det innehåller både hästar, ryttare och vagnar i pulveriserad form - och när man rör ut det med lite vatten och dricker det ser man plötsligt både Jan Långben, Mumintrollet och flygande stegar.

Undrar om Dan Jakob är densamma som DanSören Pissören, som brukade hålla till på en trevlig men tyvärr numera nedlagd internetsajt: "Rädda Sverige ur Dansbandsträsket!.

Anonym sa...

Ledsen att förstöra alla roliga spekulationer, men signaturen bombadil har alldeles rätt: det ÄR notpapper han har framför sig, partitur där taktstrecken dragits innan noterna skrivs in. Det ser vanligen ut precis så där. Så just den detaljen är faktiskt inget mysterium - till skillnad från ungefär samtliga andra detaljer med detta omslag..

Jan Jävulbock sa...

Jaha...det där formuläret var alltså notpapper. Undrar egentligen om han kan skriva sådana. Tycker liksom han ser alldeles för dum ut för att kunna göra det.

Och så är han visst med i Livets Ord. Kan det hela bli värre?

bastardo sa...

Vetefan om det där är notpapper. Det är ju inga mellanrum mellan "notraderna" eller vad det nu heter. Det brukar ju vara fem streck och så luft och fem streck igen, om jag inte missminner mig.

negerjo sa...

hallå! vilka notpapper har ingen g-klav eller f-klavar???

Anonym sa...

Svar: alla - innan man börjat skriva nåt. Tror du journalister skriver artiklar på papper med färdigtryckta rubriker också?

R1ll0 sa...

Vad fan... det är ju en rakpermanentad Weird Al Yankovic!

Bajs-Lasse sa...

Kolla vilken mupp!

Elin sa...

jag känner igen typsnittet!


det är ju ett vanligt från Microsoft Word...

Anonym sa...

Danne är en hyvens kille.
Sen att plattan har 70-tals stuk kan väl kanske bero på att den producerades då.
Jag kan hålla med om att utseendet inte är så värst bra. Men därifrån att kommentera Dannes person utan att känna honom är nog rätt lågt.

//Krille