2007-08-21

Star City - I'm a man

 
Katastrofala omslag behöver inte nödvändigtvis domineras av fluffiga frisyrer och kläder i färgkombinationer som framkallar akut starr vid första anblick. Det finns så många andra sätt att förstöra ett omslag på.

Star City gjorde en klart ok disco-cover med bra sväng, som hette "I'm a man". Så skulle de ha ett passande omslag också, och man kan föreställa sig hur diskussionen måste ha fortlöpt på designbyrån:

 - Hmm. "Jag är en man" heter låten. Vi kunde kanske knyta an till manliga symboler på ett diskret vis för att ge bilden lite spännande djup! Låt oss ha en svettig, barbröstad polisman med byggarhjälm och mustasch, i en överlägsen pose fotograferad ur grodperspektiv, med handen farligt nära skrevet och sen låter vi hela bakgrunden fyllas av en massiv fallos i rött järn, med en pung som tar upp halva bilden! Eller tror ni att det är för subtilt?

1978.

14 kommentarer:

Björn sa...

Jag fick ett tips om din blogg idag och inte på länge har jag skrattat så mycket. Fantastiska bilder kryddade med klockrena beskrivningar.

Jag ser fram emot många fler katastrofala omslag. :-)

Robbie sa...

"I'm a man...yes I am!" (Steve Winwood) Det ska till ballar för att skylta med det omslaget. ;)

Anonym sa...

Hmm.. så det där var man-stereotypen på den tiden det?! Idag är det väl snarare en gay-stereotyp.
Så skulle plattan gjorts idag (med samma omslag) så hade ju titeln fått ändrats till "I'm (a) gay". :)

mange sa...

Oh, vilken man! Bara hans Chevrolet pick-up som saknas.

Kai sa...

Herregud!

Magnus sa...

Undrar om västkusttrumissen Gaylord Birch (ett slagverksess som rörde sihg i kretsarna kring Eagles och Grateful Dead på 70-80-talet) var med på skivan...?

Anonym sa...

Snacka om ballar av stål!

Izora sa...

haha fantastiskt. De tänkte nog inte alls på den röda bakgrunden men i ljuset av dina tankar så kan man ju inte göra annat.

Anonym sa...

Herregud. Här verkar de ju ha tagit i så hårt med manlighetsivern att de gått hela varvet runt och kommit tillbaka från andra hållet för att slutligen kraschlanda mitt i det mest råhomosexuella jag sett sen Village People. Här pratar vi en man som är så manlig att han till och med bara gillar andra män. Det är banne mig en ren omöjlighet att de har kunnat missa den otroligt fallosformade pelaren i bakgrunden, för den delen... framförallt inte när resten av omslaget formligen dryper av anspelningar till mannens otroliga... manlighet.

Brille sa...

Nä, nu jävlar blev jag kåt

Laurentios sa...

Den där skivan har jag. Jag köpte den för att jag tyckte skivomslaget var så roligt. Jag tycker inte att den är "ful" i en vanlig bemärkelse. Jag tolkar skivan som en uttalat GAY skiva. Den har en macho- estetik som ska föra tankarna till "Tom of Finland" m.m. Det är en åtrå och dyrkan av manskroppen. Det manliga som ideal och som ikon. Androfili. Jag gissar att omslaget ska appellera till läderkulturen och tänkt att spelas på läderklubbar. Det som gjorde mig besviken var att musiken inte lyckades leva upp till det här maskulina som omslaget utlovade. För lite svett och muskler helt enkelt!

Laurentios sa...

Lite jämförelsematerial:

http://www.tomsparties.com/Galleries/ToF/index.html

Obs! Det är lite porrigt så känsliga personer behöver inte följa länken.

Anonym sa...

Jag betvivlar inte att han är en man. Men det ser ut som om han står på en jättekvinna vars bröstvårtor kom med i bild.

Anonym sa...

T.o.m. könshåret har de fått med längst ner i bild...