2007-08-22

Pippis - Ordning på torpet

 
Eftersom omslagsbilden med hela det vackra bandet saknade referens till skivans titel så har de klippt in en extra bild på ett random torp! Underbart kul i mina ögon. Är det förresten ett torp på bilden? Jag tänker mig ett torp som något rymligare, är inte det där ett litet härbre eller ängshus?

Västliga kastvindar slog in över hårlandskapet på vänsterkanten, och orsakade viss förödelse i luggområdet samt ett oavsiktligt blundande. Till höger om den vinddrabbade blundaren står en av bröderna hårdrock, en man som kallar sig Hans-Lurika, Ugglan Hälge (känd som Hedvigs polare i barnprogrammet "Från A till Ö"), och sedan har vi någon som jag så väl känner igen men inte kan sätta fingret på var jag sett!
Något säger mig att det har med tv-sporten att göra. Peter Jihde? Peppe Eng? Eller kanske Klasse Möllberg? Det är något otäckt familjärt över hans leende som jag inte kan placera tillsammans med hans frisyr och kostym... (...Finkle IS Einhorn!) Hjälp mig!

1975.

62 kommentarer:

Daniel sa...

HA!! detta band är från min hemby Bräcke, Jämtland, och torpet på bilden är inget random torp, utan från ortens hembygdsgård som officiellt heter "torpet" !!!

Mennen längst till höger är numera framgångsrik hotell- och restaurang ägare på orten!

tobias sa...

Hahaha! Garvade hårt åt bilden och din text, men när "Finkle IS Einhorn" dök upp så sprängde jag nästan en åder. Sjukt kul!

mange sa...

Einhorn IS A MAN!

matrixa shamanen sa...

Härlig blogg - hittade hit via Martin Klasch - men du...jag kommer osökt att tänka på min bekant Fredrik af Trampe som nyss gav ut en bok med just fruktansvärda omslag...enbart ett sammanträffande eller?

mange sa...

Mannen till höger påminner om en blandning av Johan Widerberg och en smal, yngre Claes Malmberg.

mange sa...

Även påminner han en del om "Morgan Alling" som hade "sommarlovsmorgon" någon gång på 90-talet. Kan den ha hetat "tippen"?
Han i alla fall. (vart är editeringsknappen när man behöver en)

Olof sa...

Jag som känner Herr Dryck personligen kan ju säga att han samlade på fula vinylomslag långt innan den boken släpptes. Jag har själv inte läst den men jag tvivlar starkt på att den innehåller lika djupa (och fantasifulla) analyser som denna bloggen :)

Herr Dryck sa...

Precis som Olof säger så är denna samling många år äldre än boken, vilken jag inte heller kände till då jag startade bloggen. Nu har jag emellertid läst boken, men måste säga att jag var måttligt imponerad av vad de lyckats samla ihop! När ni nu ser bilderna på min blogg, och jag kan lova att jag har åtminstone tre gånger så många omslag kvar av samma "kvalitet", så kanske ni kan hålla med mig om att det är ett ytterst tveksamt påstående att kalla bilderna i boken för Sveriges SÄMSTA omslag!

Anonym sa...

Gott att du är i publiceringstagen igen, herr Dryck!

Anonym sa...

Jag måste säga att omslagen och texterna på denna bloggen är långt över de i boken. Du skulle ha varit först! Ge ut en bok i alla fall så får du se vad den hade sålt! "Sveriges ALLRA sämsta skivomslag" :)

Pernille sa...

Han der lille kisen i bakgrunnen mener jeg å ha sett på Ringenes Herre.
Vil samtidig takke deg for en fantastisk blogg. Dagens høydepunkt, hver dag!

Anonym sa...

En mer befogad fråga är huruvida Fredrik af Trampe har läst böcker som "The Worst Album Covers in the World Ever", "1000 Record Covers", "Naked Vinyl", "Classic Album Covers of the 60s", "Worst album covers" eller någon annan av alla de mängder av coffeetable-books i ämnet som finns att hitta på amazon! Var denna Trampe först på något vis...? ;)

Anonym sa...

Till detta inlägg behövdes knappt din text. Jag skrattade mig själv till tårar. Kontrasten mellan Broder Hårdrocks frisyr och hans anletsdrag skär som naglar på en griffeltavla.

Finkle is Einhorn!

Johan sa...

Måste bara säga att jag fullkomligt älskar den här bloggen. Tjuvlyssnat har länge vart min absoluta favorit, men när jag hittade hit så var det inget tvivel om vem som är nya nummer ett!

En uppsjö härliga omslag och med så otroligt roliga och fantasifulla kommentarer till så man nästan gråter av lycka emellanåt.

Keep up the good work herr dryck! :)

Christoffer sa...

Jag skulle vilja säga att mannen näst längst till höger ser ut som en något mindre upplaga av Bilmagasinets Grand Old Man, han-den-tjocka, som alltid var någon slags fadersfigur för den betydligt yngre och oerfarnare programledaren (vad han nu hette)

Anonym sa...

Jag undrar om inte han längst till höger är far till Ola Salo! Eftersom det här förmodligen var hett eftertraktade killar vart dom än åkte är det inte helt otroligt att han haft en kort romans med Olas mamma!

Bob! sa...

Ha, vackert! Men visst är det väl killen-som-ser-ut-som-en-sork i Alf-Olles (scrolla ner låångt!) som sitter där och ser ut som en uggla här? :D

Sune sa...

Oj oj oj! Det har varit lite sommartorka här på bloggen ett tag (kollar varje dag) men nu har du jävlarimej ritat ett nytt streck på dörrkarmen. Höjdarrekord, alltså.

Jag blir otroligt nyfiken på hur skivan låter! Finns det någon chans till smakprov? 1 minut är nog ungefär så mycket jag klarar av.

Anonym sa...

han längst till höger :

http://mobil.svt.se/content/1/c6/71/36/02/leijnegard.jpg

TeachGirl sa...

Han näst längst ut till höger ser ut som Christer Glenning, elelr vad var det han hette? Han som skrev om bilar i Agftonbladet?

Är det han du menar, Christoffer?

Anonym sa...

Personligen tycker jag att mannen längst till höger är lik han i Abba.. kommer aldrig ihåg vem som är vem utav Björn och Benny, men han den (mer) fule utav dem iaf. :)

Anonym sa...

Det är ju Stig Strand som står längst till höger. Ju.

Anonym sa...

leijnegard programledare på svt http://mobil.svt.se/content/1/c6/71/36/02/leijnegard.jpg

Herr Dryck sa...

Ja! Just det, Micke Leijnegard var det jag tänkte på! Tackar.

Ina sa...

You made my day, har skrattat hela dagen! Jag vill gifta mig med dig!

Anonym sa...

Notera också att bandnamnet
"pippis" är skrivet i formen av ett ägg !!! pippifåglar lägger ju ägg! Voila!

mange sa...

Anonym sa...

Notera också att bandnamnet
"pippis" är skrivet i formen av ett ägg !!! pippifåglar lägger ju ägg! Voila!



HAHAHAHA, JAG DÖR. HAHAHAHA.

MiK sa...

Snubben i mitten är ju Cicela Kyles bror (far?).

mik sa...

Creativt designgrepp med stocken som svävar över deras huvuden också.

mik sa...

Kreativt designgrepp med stocken som svävar över deras huvuden också.

Marcus sa...

Jag är ledsen att jag blir lite off-topic nu, men jag har en känsla av att många av er här kommer att uppskatta det här videoklippet:

http://www.youtube.com/watch?v=lCgrG35-3js

YMCA på finska. Titta och njut.

Mats sa...

Japp. Bekräftar Daniels uppgift. Torpet var då det begav sig mer av en folkpark. Förmodligen en otroligt känd sådan eftersom en förklaring av dubbeltydigheten var överflödig.

Sars sa...

Min favoritskiva/favoritomslag! Fantastisk mr Drink!

Bo Landin sa...

Mannen/kvinnan/det i mitten är ju inget annat än en kloning av Sissela Kyle, tyvärr gick väl nåt snett i labbet, så resultatet blev ju inte precis vad världen har väntat på...

Anonym sa...

vad är ett "random" torp?

Nebbs sa...

Nej, det är Peter Jöback längst till höger.

Jonte sa...

Det är ju Adde Malmberg i mitten, hehe.

Spanar'n sa...

Naee... killen i mitten ser ju ut som John C. Reilly.

http://i.imdb.com/Photos/HH/0000604/riley441.JPG

Anonym sa...

Jag vill bara göra alla observanta på att killarna har lyckats placera loggan dvs "P" i armhålan - klassiskt textilslöjdsmisstag!

Sandra sa...

Han längst till höger liknar David Beckham!

Lovisa K sa...

Nej inte Leijnegard!
Killen till höger är väl en kopia av förskräcklige Karl Martindahl. från det hära fame factory. väl?

Jim sa...

Haha, faktum är att han längst till höger är min granne och heter så mycket som Gillis. Han har en studsmatta på gården där övriga avlade grannar med ADHD får hoppa av sig ruset. Gamla goda tider. Dessutom är det inte Gillis som äger hotellet, det är Evert. Och ja, dom är släkt. Mycket lik varandra.

Anonym sa...

Är det på denna skiva "Gråt inga tårar" finns, som Thorleifs sedan snodde?

Anders sa...

Killen längst till höger har väl numera bytt karriär och är känd som ståupparen Jan Bylund?

Eikei sa...

Är jag den enda som tycker att han till höger liknar Viggo Mortensen?

Tomas H sa...

Mannen längst till höger måste vara någon med släktband till skidåkaren Per Elofsson.......

SixDays sa...

"Einhorn is Finkle, Finkle is Einhorn! Einhorn is a man!...Einhorn is a man?! *plays the music from the crying game*"

Så jääävla bra, touché!

Jan Jävulbock sa...

Person numro 1 från vänster ser ut att ha glömt bort att det finns en uppfinning som heter kam. Det är minsann rejält med oordning på hans friss. Person nummer 2 från vänster ser mer eller mindre ut som en byfjåne; och nummer 2 från höger räknat ser ut som nån blandning mellan Ugglan Helge i från A till Ö och en grottmänniska från stenåldern.

Och gruppens namn då? Kunde man inte lika gärna döpt sig till Madickens?

Anonym sa...

Mannen till höger ser ut som en blandning mellan conan o' brien och nick lachey.

Anonym sa...

kap.m. & basists efternamn långström blev till piippi långström ty ström va lite likt strump det slutade med att det blev till pippis eller om det började då ordning på torpet blev det

Catharina sa...

typen näst längs till höger är ju Adam Alsing! Det syns ju lång väg.

Anonym sa...

Mannen du inte får grepp om är, enligt min mening en kopia av den gamla fotbollsspelaren Anders Limpar, fast med hockeyfrilla då förståss. Tack för den roligaste bloggen!!

Anonym sa...

han som är näst längst till höger liknar Adam Alsing

Anonym sa...

Snubben til höger jag vet inte om han finns eller inte - har Martin Timells mun...

SovjetB

Anonym sa...

Det är ju Peter Jihde mannen till höger är sjukt lik, ingen som märkt detta?

Anonym sa...

Filuren längst till höger liknar Peter Siepen tycker jag!

Rickard sa...

Det är Karl Martindahl från Fame Factory! Eller hans enäggspappa...

Anonym sa...

HÄR ÄR HAN:
http://www.freewebs.com/ff2004/karlmartindahl.htm

Rickard Olsson sa...

Mannen längst till vänster är jag inte helt säker på namnet på, men Bengt nånting? Både han och basisten Ugglan Helge (som hette Bo Långström, därav namnet via Pippi Långstrump/ström) kommer iaf från byn Hede i Härjedalen. Bosse (och för all del även mannen till vänster som kanske heter Bengt) var en god vän till min far och det har sagts mig att jag kallade honom för "Bolånka" innan jag kunde prata ordentligt.

Mannen näst längst till vänster är Åke Hallgren från Hedeviken, far till "Gråt inga tårar" och Stefan Hallgren, hyfsat känd bl.a. från sin tid med Kingen & the Pants eller Kingen & Hallgren.

Bandet är seglivat och har gått via namnet Kent-Hedes till att bara heta Hedez även om ingen originalmedlem finns kvar vad jag vet.

Anonym sa...

Mannen längst ut till höger på Pippis omslag liknar fotbollsspelaren George Best. Kanske därför du kopplar honom till TV-sporten?

Anonym sa...

burberry handbags prexgn dkiw burberry outlet bekavg jkmg burberry outlet thlkvl tnfg uggs uk sale ohijpv tutu ugg sale lfbjwk kgem ugg on sale dfptgk vbpq ugg boots outlet wdiipg lnhv ugg boots outlet uzogva ovzr http://www.jg20.com ctledy akdp michael kors 2012 jgkpyl gnak michael kors outlet pdaiwi uswv longchamp outlet jdrzrk wauo longchamp tote qgjcsq dxpk longchamp handbags iranmb gjar burberry handbags abzpsa afjh

Someone sa...

Han i mitten ser ut lite som Eddie Meduza.