2007-07-02

Urban och Malte - Bränn alla broar

 
Jag upphör aldrig att fascineras av sjuttiotalets omslagsideal, där en viktig beståndsdel uppenbarligen var att finna en nyans som blir nästintill osynlig mot bakgrunden. Denna nyans används därefter som typsnittsfärg, så att man verkligen måste titta intresserat för att se vad det är för risig skiva man står och håller i.

De är TVÅ personer i detta bandet, ska det då vara så svårt att få till en bild där ingen blundar? Det är ju helt absurt, de måste ha tagit EN bild vid tillfället eller så har Malte (Lasse Åberg? Janne Långben?) riktigt svårt att hålla ögonen öppna.

Vägverket meddelar att registreringsnumret inte är knutet till något fordon i dagsläget, så vi får väl anta att Urban och Malte krockade sönder den fina bilen när de blundande lirade gura vid ratten.

1978.

54 kommentarer:

martur sa...

Varför kallar man en platta för "Bränn alla broar"? Det är väl inget bra? Vad har de att se så glada över?

Los Angeles sa...

Om jag var satt att producera en platta av ett band som envisades med att kalla sig "Urban och Malte" så hade jag nog också försökt dölja namnet bäst jag kunde.

Anna sa...

Nämen, det ÄR verkligen en Lasse Åberg-kopia! Blev han klonad? Jösses

Lars sa...

Kan det inte vara så att de här herrarna som uppenbarligen har noll koll brände ner en bro. Men i all iver glömde ta bort bilen från bron, kanske glömde de själva också att gå bort från samma bro?

Anonym sa...

Skivtiteln är ju det bästa! "Bränn alla broar" liksom... Fritt översatt: Försätt alla chanser. Underbart att då sitta och flina så mycket att man inte kan ha ögonen öppna. Tyder på ren sinnesslöhet.

mik sa...

skivan har kostat 41 spänn... förutom deras släktingar (vänner kan dom inte ha) har jag svårt att se någon betala den summan för tillplattad vinyl.

Anonym sa...

Murket omslag men fin bil. Om de nu krajade bilen hoppas jag att de själva strök med efter den där prestationen.

Anonym sa...

Upptäckte din blogg idag. Fantastisk idé och utförande! Skrattade högt flera gånger, speciellt åt den återkommande Ludgo-Roland posen.
Passa på att rota lite bland alla små loppisar på landet under sommaren. Jag är övertygad att många fler guldkorn väntar på att bli upptäckta!
/Erik

Christian sa...

Tja, den roligaste bloggen på länge, ska länka från min blogg direkt...herr dryck, träd fram, sitter på våning 6 i första rummet till höger, vore kul att snacka lite...UIQ-huset alltså...

Petter sa...

Undrar om det ligger något politiskt bakom den där ANC-skylten.

Anonym sa...

Otaliga gånger har jag skrattat högt och introducerat obekväma situationer på jobbet ;)

Kör hårt, jag behöver det på jobbet!

Jenny sa...

hahaha! den här sidan är den bästa jag sett på länge!
jag gratulerar till den underbara skivsamlingen, som säkert låter lika bra som den ser ut!

Lennart Larsson sa...

Kul att få svara på frågan "vad de har att vara glada för" De här två reste runt i vårt land på 70/80 talet och förmedlade ett starkt kristet budskap och fick se många inte minst yngre människor få ett nytt liv.Att bränna broar är ett yttryck för broarna bakåt,kanske det som många skulle behöva göra. Fattar inte att sidans upphovsman måste ha så mycket svordomar.Du verkar ju aggresiv i ditt skrivande. Är det nödvändigt?Har du farit illa av skivan?Bilden är väl inte så pjåkig?Idag ser ju grupper ut som om all världens sorger och bedrövelser vilar på dom. Och helst i svart-vitt.Minn motfråga-vad har ni att vara glada över i nyktert tillstånd.Tjena så länge!Lennart Larsson, Nora - (om jag minns rätt så kanske jag var pianist på inspelningen.I alla fall på en av deras Lp.Den fick ros i en countrytidning för stor spelglädje. Så dom kanske hade nåt att va glada över!?)Och du loa angeles; ingen behöver bli mobbad för sitt namn. Vad heter du?

Lennart Larsson sa...

Men ett tips;
Kolla om du hittar en norsk Lp, som heter "Der roser aldrig dør" med Lennart Larsson. Det är nog det fulaste omslag jag vet. Men det bjuder jag på.
Lennart Larsson

Lovisa K sa...

Jag dör - är det här på riktigt?
så jävla meta.

men varrå jag hittar typ inga svordomar i texterna.

John Eje Thelin sa...

Lennart Larsson: starta en blogg.

Lennart Larsson sa...

Ja, om det "är på riktigt" kan nog fler fråga sej än du lovisa k...
Och du lars; om du bara hade en susning hur många vänner dom har.

Desdichado sa...

Jag fascineras av valet av motiv i samband med skivans titel. Uttrycket "bränn alla broar" syftar ju aldrig självklart på broar man redan passerat (med sin fina bil). Är Urban och Malte möjligen självmordsbenägna? Finns det en subliminal koppling till heliga krig? Har någon spelat Urbans och Maltes texter baklänges?

Petter sa...

Ja du, Lennart, när haschmolnen skingrats är det inte helt lätt att veta på vilken platta man gjorde vad. Alice Cooper, som exempel, säger att han har en minneslucka som sträcker sig över tre album med tillhörande turnéer.

Linnéa sa...

ojojoj... Det här verkar vara ett känsligt ämne!
Urban o Malte kanske trots allt har satt djupa spár hos mer än bara deras mammor!

Lennart sa...

Precis Linnea!
Och vilken Mamma Malte har. Henne känner jag väl!

Anonym sa...

Jag fascineras av hur någon med livsåskådning från 1800-talet surfar på bloggar!

Herr Dryck sa...

Seså, lugn och fin. Alla besökare har rätt att ha sin egen syn på sidan och livet. Lennart, jag tycker inte att jag svär mer i bloggen än de flesta använder i dagligt tal. Om språket upprör dig så finns det säkerligen bloggar som förmedlar ett starkt kristet budskap och som är helt fria från svordomar och aggressiv attityd. Detta är inte en av dem, det står dig fritt att läsa eller låta bli. Sen hur alkohol kommer in i bilden har jag svårt att förstå. Nu tar jag ett litet uppehåll från bloggandet för att spendera ett par veckor i internetbefriade miljöer. Välkomna åter och glad sommar allihopa! /Herr Dryck

Anonym sa...

Ha en riktigt bra ledighet! Återkom!

Hälsningar
Super fashion Madeleine

Lennart sa...

Herr dryck!Nu läste jag din blogg.Jag ber dej inte låta bli att ha en mening om en skiva, jag respekterar det, och du kan gott respektera min åsikt om ett obildat språk./
Och "anonym" - min livsåskådning är c:a 2000 år gammal och delas av väldigt många, och vi blir globalt sett c:a 200.000 fler per dag.Så vi surfar vidare.Trevlig sommar!

Andy Pig sa...

Ärade Herr Dryck!

Denna lilla kajplats på nätet är helt underbar! Är själv en hängiven samlare av skivor från musikhistoriens skuggsida, och jag är extremt nyfiken på hur många av dessa plattor låter! Hamnade här av en slump i går, och jag har legat vaken hela natten och funderat över vad Dan Jakob kan göra med ett piano... Keep up the good work!

Anonym sa...

Haha! Så här på söndagsmorgonen passade jag på att länka till dig ifrån Viktors blogg på Stureplan.se !

B sa...

Hehe... lysande!

Anonym sa...

För övrigt så låter det som att Lennarts antydda förslag om att starta en blogg för att klaga på de moderna stolpskott till omslag man ser här och var kanske inte vore helt omotiverat det heller.

Stigan sa...

Kul att du tar in fula skivomslag med kristna förtecken. Den här bilden är väl ingen höjdare precis. Men vad Urban har gjort utöver detta är en höjdare. Sprungit/gått runt Sverige och vår jord, mött barn och ungdomar för att skapa intresse att hjälpa barn i fattiga länder med mat, medicin, vatten m.m. Han var före många "hjälpgalor på TV t.ex. Även om den här bloggen är kul så är det 10 ggr roligare att lyssna till denne Urban i verkligheten, till och med när han sjunger. Nyttigare är det också. Håller med Lennart Larsson om förklaringen på "Bränn alla broar". Det är alltför många som bränner annat. Glad sommar, med eller utan fula omslag.

mange sa...

Det är jättebra att vi får säga och skriva nästan vad vi vill i Sverige, men snälla rara: Kan inte alla gamla stofiler bara hålla käften och låta folk skratta åt vad de vill?
Kanske inte ens yttra sig då ingen egentligen bryr sig i vilket fall som helst? Ert (ditt?) seriösa skitsnack á la debattinlägg rätar på sin höjd ut leendet i en minut. Sedan är det lika bortglömt som föredettingarna i många av dessa inspelningar.
Det är klart att du får gnälla, kommentera och försvara bäst du vill, precis som jag gör nu. -Men vill du ha seriöst snack får du vända dig till din lokala Allehanda. Men lite tur kanske du där finner en "Rune Pettersson" i samma patetiska jag-känner-att-jag-måste-
göra-mig-hörd-så-det-märks-
att-jag-finns-generation. Någon som kan svara dig en gång i veckan och plåstra om din existensångest eller bara agera slagpåse då du debatterar sönder honom i ämnen du är väl bevandrad i. Det är skönt att veta bäst va?

Nej, jag ska inte vara så cynisk. Grattis till att blotta åsynen av dig irriterade mig i en minut. Grattis, för fan! Och glad sommar.

Joakim sa...

Och folk säger att blackmetall band är hemska va de gäller omslag...


Föresten - Herr dryck, jag har funnit ett dansbands LP omslag som slår allt du tidigare publicerat med HÄSTLÄNGDER. Bilden är så bisarr att jag rysningar av att tänka på den. (Tro mej det krävs en del)

http://lister.vg.no/lists/img/2007-01/2314/23613_640px.jpg


Sen för att kommentera alla gamla stofiler samt religöst övertygade knäppisar:

Att tro på något högre väsen visar bara svaghet och rädsla för att låta saker och ting ha sin egen gång. Jag har aldrig trott på någonting jag inte kunnat hantera med mina händer och kommer heller aldrig göra det.

mvh//Joakim

RIOT sa...

Personligen tycker jag att det är rätt kul med de seriösa inläggen a la "debattinlägg" som mange kallar dem. Det vore kul om någon av dem som ligger bakom omslagen ser detta och förklarar hur de tänkte när de dessa estetiska magplask.
Urban och Malte må vara hur välmenande som helst, det hindrar inte att detta är ett kasst omslag och att de kunde ha kallat sig något som inte lätt fullt lika töntigt som Urban och Malte.
För övrigt så kollade jag trafikregistret. Den fina bilen är fortfarande inregistrerad så vi får hoppas att den fortfarande är i lika fint skick som den ser ut att vara på bilden.

Anonym sa...

Riktigt schysst blogg med kul
omslag att fylla skärmsläckarmappen med!

Lite synd bara på alla små obstinata skitungar som måste häva ur sig en massa dynga här på kommentarsidorna

Låt folk (oavsett ålder) tycka vad dom vill utan att bli totalt nerpissade i efterhand!

/Mr Slask
(25år (för)gammal?? )

Monika sa...

Åh, Herr Dryck. Jag tror att jag älskar dig.
/Hon som hittade hit först idag

Magnus sa...

Grymt snygg bild!

Apropå duons namn: även Simon &Garfunkel ville egentligen heta nåt annat på skiva (och som tonåringar i sin "förhistoriska" karriär hette de ju Tom & Jerry). Deras egna namn var för uppenbart judiska för att passa till en så pass helyllevit amerikansk genre som folkpop/protestsång.

Deras svarte producent (på debutplattan) Tom Wilson blev tvärsur och beskyllde dem för hyckleri: "ni rider på den här protestsångvågen, sjunger svarta låtar, men ni vill inte själva vara öppna med vilka ni är!" Till slut blev det deras egna namn.

Madeleine sa...

Vi saknar dig Herr Dryck!!!!!!

Los Angeles sa...

Roligast är ju Lennart Larssons febrila försvar i kommentarerna. Ingen har väl hävdat att Urban och Malte inte är trevliga snubbar som gjort goa gärningar.
Poängen är att sett genom eftertankens kranka blekhet är skivomslaget rejält töntigt och fult. Man måste väl kunna garva lite även om man är kristen?

Och du, jag mobbar ingen för deras namn, det förringar inte att "Urban och Malte" som BANDNAMN är miserabelt fult och fantasilöst. Om du råkar ha ett band som heter till exempel "Lennartz" eller "Lennart och Gud", så vore det också vrålfult (och roligt) fastän ditt namn varken är roligt, fult, eller på något sätt anmärkningsvärt.

Slappna av lite och glöm inte att ävan om du har en 2000 år gammal livsåskådning så lever du i nutiden, tillsammans med väldigt många människor som inte delar dom mer dogmatiska delarna av din filosofi och tro.

Ha det gott.

RIOT sa...

Väl talat Los Angeles!

Förresten Lennart Larsson: vad i all sin dar är det för fel på svart/vitt?

BloggLoggers sa...

Du har blivit granskad av BLOGGLOGGERS

Fisso sa...

Ha ha ha ha ha!!!

Anonym sa...

Sjukt kul - ge ut en bok!

Anonym sa...

Ännu roligare att det antagligen är en fejkbild. På 70-talet fanns inte de nya registreringsskyltarna. Bilarna hade länsbeteckningar typ AB 847 829

John Eje Thelin sa...

"På 70-talet fanns inte de nya registreringsskyltarna."

Vad är det som säger att skivan är från sjuttiotalet? Jag gissar på 1983.

Catharina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lir sa...

Den här bloggen har jag saknat i hela mitt liv, utan att veta om det!!

Anonym sa...

Uppenbarligen är det svårt att förstå att man kan skratta åt ett mindre genomtänkt skivomslag utan att för den skull tycka att artisterna bakom det är oduglingar som aldrig uträttat något vettigt.

Uppenbarligen är det desto lättare att tro att Herr Dryck använder många svordomar, bara för att ordet "jävla" råkade förekomma i just det här inlägget.

Herr Dryck har ett rikt och välformulerat språk. Vore det inte för det, skulle den här bloggen inte vara värd att besöka.

Angående antalet svordomar: Bloggen innehåller i skrivande stund 38 inlägg, enligt arkivlänken för 2007. Man kan synnerligen enkelt kolla hur ofta Herr Dryck är ful i mun medelst Ctrl+F. Vi börjar med de religiösa svordomarna:

jävla: 4 gånger
fan: 4 gånger
helvete: 2 gånger
satan: förekommer inte
förbannat: 1 gång

För att vara riktigt noggranna, inkluderar vi även några ord från de nedre regionerna:

skit: 5 gånger
kiss: 1 gång
snopp: 1 gång

Sammanfattning: 38 inlägg innehåller totalt 18 svordomar, varav sju knappt kan räknas som svordomar. Med tanke på att de flesta inläggen innehåller åtminstone 50-100 ord, är det svårt att förstå hur någon kan bli upprörd över mängden svordomar.

Anonym sa...

Köra bil och lira gura samtidigt? Om Farbror Polisen kommer så lär nog svänglapparna ryka.

Jan Jävulbock sa...

Töntigare omslag får man nog leta efter både länge och väl.

Anonym sa...

"Ännu roligare att det antagligen är en fejkbild. På 70-talet fanns inte de nya registreringsskyltarna. Bilarna hade länsbeteckningar typ AB 847 829"

Nej, bytet av registreringsnummer skedde 1972-73, så bilden kan visst vara från 70-talet...

Huedelultomten sa...

Har kollat en hel del angående den här skivan. Enligt Statens Ljud och Bildarkiv är den utgiven 1979 på en label som heter Credo. Registreringsskylten på automobilen stämmer alltså utomordentligt med när bilden till omslaget togs. Den platta där lennart Larsson lirar tillsammans med duon heter "Hans namn är Jesus" och kom ut 1976. Och apropå denne Lennart, så har jag faktiskt en EP i min ägo där han spelar och sjunger tillsammans med två andra grabbar och där omslaget ser ut som en dåligt gjord barnteckning av den där Jesus körd på nåt rött papper i nån enkel stencilapparat.

Nye Nalle Puh sa...

Redan vid första ögonkastet kan man se att det här är en högst klämkäck platta - och när jag då sätter på den blir det genast minst 1-0 till mig. Duon liknar till utseendet en annan klämkäck duo - Trazan och Banarne. Fast bort med gitarrerna till nästa gång. Dessa strängaspel i kombination med bilkörning. Det blir liksom allt för orealistiskt. Skulle jag göra det samma under en tur med min Ford Mondeo, då hade jag genast blivit av med körkortet - och det under en längre tid. Namnet på gruppen är däremot inget som helst fel med. Det talar om vad grabbarna heter - att det är just dessa två som står för låtarnas kristna värdering.

Bajs-Lasse sa...

Musse Pigg och Jan Långben förklädda till Trazan & Banarne.

Livsängel sa...

"Bränn alla broar"? Ja, i alla fall innan det här gänget kör över.