2007-07-20

José Feliciano - That the spirit needs

 
Dagens vidriga pjäs är egentligen ett dubbelomslag som kan vikas upp, och landskapet fortsätter då på baksidan. Varför de valt att ge oss ännu mer av den äcklande målningen är oklart, men jag är givetvis väldigt glad att de gjorde det.

Bilden föreställer en skogsglänta där en flock sagoväsen chillar i solen. Mitt i har vi ett lejon/svan/topless Jodie Foster som ser fullständigt nerdrogad ut och vilar sig på en sten i en onaturlig ställning. Under hennes baktassar ligger en tigerbrat och ler med en blick som ger mig en olustig känsla. Brukar tigrar ligga på rygg? Ute till vänster halvligger en klassisk topless elefant-Sinead O'Connor med ett extra par hårlösa tuttar på magen. I bakgrunden skymtar vi en kentaur som försöker betäcka en motvillig kentaur och samtidigt bli luktad i armhålan.

Särskilt tragikomiskt blir det om man känner till att José Feliciano är blind sedan födseln; han vet alltså inte hur fult hans skivomslag är. Han fick bara lita på designern som uppenbarligen fick alldeles för stor makt.

1971.

26 kommentarer:

M sa...

Kära Herr Dryck.

Du har varit saknad! Men njut nu av din semester. Och fy fan vilket jävla mongo omslag.

Kiwia sa...

Mr Dryck!

Semester... nu?!? Du måste tänka på dina fans trots semestern! Äntligen en härlig bild i en kakafoni av färger, fast hemsk!

Fortsatt trevlig semester.
Ps: Har du hört talas om notebook? ;)

/Kiwia

Anonym sa...

Herregud.
H-E-R-R-E-G-U-D!

Den är, den är...PERVERS, den är....
oh. Sätter ölen i halsen.
What about extratuttarna?
Vart kommer den ifrån?

Tessan

Anonym sa...

Eftersom Jose Feliciano är synskadad har han ju knappast någon aning om vilket horribelt omslag hans vackra musik har
paketerats i. Ingen skugga över honom. Men den personen som är ansvarig för layouten måste vara en ond människa som vill Jose illa.

Nina sa...

Skönt att ha dig tillbaks, om så även bara för en snabbis under semestern ;)

Madeleine sa...

Hoppas du har en skön semeter Herr Dryck! Bara du inte lägger ner bloggen, som ju är en bra anledning till att gå till jobbet haha! Kunde inte analysera detta omslag själv, då bilden inte gick att förstora. Men av det jag såg så är din analyss... KR!

Moa sa...

MY GOD! Ok, käre Herr Dryck, jag vet inte vem du är, vad du gör eller var du kommer ifrån, men - TACK. Från botten av mitt hjärta.

Det här är mycket, mycket roligt! Jag ska tipsa alla jag känner.

Skriv en bok. It´s an order!

Ödmjukast, Moa (som till vardags håller till på min sambos blogg www.maxcollin.se, är jag även blev tipsad om denna blogg.Kolla inlägget "Varning för laxpaj" - det är där det händer!)

l*eva sa...

Tant :), eller Äldre Tjej i sina Bästa år...har skrattat! TACK Snälla för den här vidriga nostalgitrippen.

Jag kommer ABSOLUT, att återkomma!

Anonym sa...

Det känns gott som du kunde bjuckat på hela det uppvikta omslaget. Så att man verkligen kan få insupa eländet i sin fullhet.

jenny sa...

fy för den lede! vad härligt, det riktigt skär i min estetiska ådra

hahahahaa

keep it up!
& trevlig semester!

Jessica sa...

Vilken underbar idé som kläcktes i mitt medvetande av den bilden. Tänk att ha en strandfest i det temat? Eller ett bröllop. Det vore nåt.

Molly sa...

jag älskar din blogg, ser fram emot fler uppdateringar :D ha en trevlig semester!

Konstnisse sa...

Snacka om att dessa skivomslag är konst!

Keep up the good work!

Anonym sa...

Det blir tamejfaan bara värre och värre...

Madeleine sa...

Hej! Tecknaren måste varit inspirerad av filmen Fantastic Planet (La Planète Sauvage) http://www.youtube.com/watch?v=RyOwuRJymec
Men - i majjadimmorna - valt att göra en lågbudget stillbildsversion utan djupare tanke el förstånd *S*!

Vet någon var man kan få tag på filmen?

Magnus sa...

Skunksnyggt superkitsch. Mer kentaurer på skivomslagen!

Läste nyss ett intervjuklipp med Robert Plant där han försöker förklara Led Zeppelins virriga omslag till tredje albumet från '70. "Meningen var att det skulle ha ne känsla av en stor väggalmanacka med diverse grejer och tider utsatta, men konstnären fattade inte riktigt - han är annars väldigt bra. Sen blev det ont om tid och vi landade med det här vimsigt teenybopperaktiga omslaget som inte var speciellt rätt."

Petter sa...

Samma dag som jag läste detta, såg jag en dokumentär om Dusty Springfield. Vilket namn dök upp i den? Jo, José Feliciano!!! Twilight Zone...

mange sa...

Mest skadat på länge, bokstavligt talat. Skärpning med updateringarna nu Dryck ;)

Anonym sa...

Nu har du väl snart haft en hel industrisemester Herr dryck? Är det inte dags med nya inlägg snart? Snälla...

Mycket osmakligt omslag, men även om José är blind maste han väl ha ett finger med i spelet gällande omslaget. "..and I want some sort of horse/human hybrid with lots of tits!"

Kålis sa...

Hahahahahaha! Det här måste vara det skojigaste på hela Internet! Nesligt bara att jag skrattade ut en flod vatten över tangentbordet, man kan säga att du är skyldig mig ett nytt.

Hjärt-Uno sa...

Jag måste säga att jag är imponerad över att dom lyckats klämma in fem par bröst på en halv skogsbild!

är det lika många på andra sidan tro?

Anonym sa...

Jösses jäklar!
Det var mycket dyr färg som gick åt till ingenting!
Men, snälla, lägg upp hela uppslaget i full skala.

Matte sa...

uttrycket"en blind leder en blind"
måste komma från detta omslag

Anonym sa...

Mycket sent omsider måste någon ändå påpeka att skivans titel är fel. Den heter "That the Spirit Needs" vilket är tokigt. De hade förstås tänkt sig "What the Spirit Needs" men den som skrev det gjorde en miss, som tog sig hela vägen till skivbutikerna. Underbart!

Neurotica sa...

Uuuhh,vad äckligt.Mer behöver inte sägar.Man får mardrömmar.

Oldpike sa...

Huh, fär mig att tänka på dom torterade djuren i "Dr Moreaus Ö"