2007-06-07

Magnum - Vigilante



Jag skulle vilja påstå att detta är den bästa definitionen av smaklöshet jag har stött på i tryckt format. Den som lockas av denna sortens "konst" är med största sannolikhet samma människor som har hammock med spetsgardin, clowndockor i porslin på hyllorna, inramade affischer föreställande barn som kramas och airbrushade delfiner, som bär svarta teeshirts i storlek XL med tecknade vargmotiv, de har indianprydnader från Hobbex hängande på väggarna, alla deras barn har nyskapande namn som Kärlek och Turkosia och i vardagsrummet står den svettigaste skinnsoffa man kan tänka sig och ett soffbord med kakelyta.

Så till omslaget. I någon sorts blankputsat rosa lusthus står en skitful enhörning. Den ser ut att le med sitt obönhörligt fula ansikte och har märkliga hårtofsar på axlarna. I bakgrunden ser vi en galax.

Den som målat omslaget (vars nuvarande adress troligen är Infernogatan 4c, 666 66, Helvetet) hade förmodligen tränat mycket på att måla klippor, och tyckte att det passade bra att klämma in en klippformation mitt på lusthusets golv. Märk även att klippan och enhörningen är belysta från varsitt håll.

JAK ER SNEL ENHÖRNINK

1986.

36 kommentarer:

Petter sa...

Vem är Sandra? Din tjej?

Herr Dryck sa...

Nej, jag förmodar att det är en tidigare ägare. Jag hittade den på ett antikvariat.

wee1 sa...

Du har just beskrivit ca 60% av alla människor jag växte upp med. *ryys*

Spetshammocken, varg-tshirts, delfiner i motljus och drömjävlafångare. Jag förstår inte varför, men alla min familjs bekanta omgav sig med detta.

Valiant sa...

Hey YOW!

Hurra för bloggen, underbart.. Jag är sjukt sugen på att veta vilken genre den här skivan tillhör. Dom andra kan man ju gissa sig till, men den här är verkligen ett kapitel för sig?

Anonym sa...

Magnum spelar är ett riktigt bra hårdrocksband även om dom kanske inte lyckades helt klockrent med dett aomslag. Kan verkligen rekomendera alla att lyssna till deras musik.

Mem sa...

Du lyckas på pricken beskriva en sådan människa som jag verkligen INTE vill bli.
Dina kommentarer ger verkligen ytterligare dimensioner till de gräsliga omslagen. Keep ut the good work!

mange sa...

Enhörningen i det rosa lusthuset med en klippa i golvet har dessutom en guldlänk som bara 50Cent kan vara avundsjuk på.

Daniel sa...

kanske tofsarna är en antydan till vingar, så det ska vara en pegasus-enhörning?

Underbart omslag!

Ett stort fett extra plus för allusionen på "jak er snel hest"

Anonym sa...

År, genre och ursprung skulle vara intressant att veta. :)

Johan sa...

haha, sjukt grisig cover! du är verkligen full av hat min kära hendryck

Pär sa...

Magnum har alltid varit kända för sina snygga hårdrocksomlsag faktiskt. Detta är dock - när man ser i backspegeln - ett snedsteg. Dom jobbade med konstnären Rodney Matthews på de övriga skivorna som var väldigt snygga. Det är bara att kolla in The Eleventh Hour och On A Storytellers Night till exempel. Denna skiva släpptes dock när flufffrisyrerna var på topp och rosa var en cool färg. Och det försökte Bob Catley och hans mannar i bandet att hänga på.

Lina sa...

Det måste ju vara galaxen i mitten som lyser upp enhörningen och klippan? ;)

Anonym sa...

haha, du har prickat in en stereotyp "vargfamilj" med stor precision

en liten appendix:

Barnen är ishockeyfrisyrsbeprydda med inrakade ränder över öronen
Pappan är smal med mustasch och mamman tjock och har glasögon

julia sa...

oh gudars, vad händer?

Öglan sa...

Hahah! Klockrent och de där typerna med vargmotivströjor och allehanda tingeltangel är huvudet på spiken. Stämmer bra in på folk uppåt Dalsland. Glöm för all del inte den pastellfärgade saco-säcken framför tv:n och en vit Volvo 745 -88B

Bandet kunde lika gärna hetat Kurt-Kurtz eller Glenn Sölvez...

RIOT sa...

I mina förvirrade ungdom (skivan släpptes 1986) gillade jag av någon outgrundlig anledning melodiös hårdrock (numera föreredrar jag melodilös...) och införskaffade denna styggelse. Musiken (som är producerad av Queens basist Roger Taylor) är dock något bättre än både det gräsliga omslaget och hur bandet skulle komma att låta ett och ett halvt decennium senare.

Sjögren sa...

HAHAHA... Jag som har en polare på riktigt, som har den som bildskiva! Den du!
Jag kan be honom skicka den till dig så kan du hänga upp den bland ditt andra skit på väggarna :)
Trots allt så är plattan jävligt bra, eller var då åtminstone! Ha re kanon...

Sjögren (igen) sa...

http://www.youtube.com/watch?v=E1Eji4mrlqE

Anna sa...

Är det ingen som reagerar över hur liten enhörningen är i förhållande till lusthuset? Ok, jag har aldrig träffat en enhörning, men man tänker sig iaf att de åtminstone inte är mindre än en zebra. Sedan kan vi förstås ha att göra med världens största lusthus. Men kanske är inte proportionerna största problemet.

Anonym sa...

bra band och album iallafall

Nina sa...

Dina kommentarer till omslagen är ju bara så pricken över iet. Tack för att du förgyller sajbervärlden.
Har lagt till denna bloggen i mina favoriter nu.

cliff barnes sa...

plattan är dock en av världens bästa aor-släpp.

Sofia sa...

Dear God!!! Så fruktansvärt.

Men vilken slående bra beskrivning av just den sortens personer som är obehagligare och smaklösare än en levande bit pölsa i röd sammetskostym.

MaryTheSaint sa...

Hästskrället har ju för fan bara tre hovar!

Anonym sa...

Omslaget ä väl så där men lyssna på skivan i stället den ä helt suverän!

Svensson sa...

Det enda som fattas är regnbågen; vad är väl en enhörning utan regnbåge...?

Anonym sa...

Hej Allihopa !
För dom som aldrig hört Magnum
borde nog dessa lyssna på några
skivor.
On a storytellers night ++++
Vigilante ++++
Wings of heaven +++++

Olle sa...

Det här var nog det bästa jag sett på år. Tack för att du och din blogg finns, Herr Dryck!

Anonym sa...

SKIVAN ÄR DOCK SNUSKIGT BRA. EN AV DE BÄSTA SKIVOR SOM GJORTS.

Pållan sa...

En underbar skiva, jag har länge tänkt att tatuera in enhörningen på benet, men har det har inte blivit av...

Neurotica sa...

Underbar analys av folket som kan tänkas uppskatta sådan här "konst":D
Förmodligen gillar de att syssla med tarot och annan new age-mumbo jumbo också.Och läser billig fantasy.

John sa...

Jag gillar Varg t-shirts kanske inte i XL dock men ändå =)
Just för att jag gillar vargar och natur.

Men resten stämmer inte in på mig iaf (tur de)!


Magnum var ett bra band men deras gamla omslag är helt åt skogen till.

Anonym sa...

Jag är en gedigen hårdrocks tjej. Och ni får ursäkta mej men, vem fan dömmer en skiva efter omslaget????Enligt mej så tyder det inte på annat än okunnighet, eller möjligtvis på lite att göra. Sedan att denna skiva inte är den bästa som gjorts är ju upp till en själv. Tror knappast folk går ut och köper musik efter skivomslag!

Anonym sa...

Men den här var det väl inget större fel på?

Anonym sa...

Måste ha varit Saddam Husseins favoriter. Hela hans hem var ju fyllt med taskiga Fantasy-målningar.

Anonym sa...

Det borde vara obligatoriskt dödsstraff på innehav av vargtröja.