2007-05-31

Thor-Erics - Än en gång...

 
Detta är ännu ett klassiskt exempel på en effekt som använts till överdrift. Samuelsons softade livet ur sitt omslag, medan Thor-Erics ramar in sitt omslag med en risig grå dimma. Det ger intrycket av en pågående skogsbrand omkring dem, en rejäl gasläcka eller att Thor-Erics är döda och står med skitfula kläder i himmelriket.

Hos snubben i mitten känner vi igen den klassiska "Ludgo-Roland-hållningen" som ni alla minns, med armarna tafatt fram på kroppen och nacken lätt krökt. Längst till vänster står en skäggig Jan Mybrand. Skärpen, byxorna, deras bleka pastellteeshirts i Landstinget-stil, allt suger så hårt och det är underbart.

1981.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ser fan ut som om de skulle ha scrubs på upp till.

Daniel sa...

Nja nu tycker jag att Herr Dryck är lite orättvis...

Förutom den softade inramningen tycker jag inte att omslaget är så dåligt. deras kläder är rätt okej, även med dagens mått mätt. I alla fall miljarder gånger bättre och smakfullare än de hiskeliga kostymer och sparkdräkter vi sett på Gayes, Swintoz, Kent-erics, Örjans, mfl !

80-tals modet är ju rätt inne nu igen !

Herr Dryck sa...

Nja nu tycker jag att daniel är lite smaklös...

ANNA sa...

Jag garvar så jag spyr. Får man länka?

Anonym sa...

Thor-Erics: Straight outta rättspsyk.

Herr Dryck sa...

Gör det! Spread the word about fuldomen!

Daniel sa...

Det är ju lite Herreys-varning över dem

(eller om det kanske var Thor-erics varning på Herreys när det begav sig?)

Men nog tycker jag ändå att deras klädsel är mer diskret och neutral och inte sticker LIKA hemskt i ögonen som många andra dansband här på sidan...?

Herr Dryck sa...

Jo, klädseln är mer diskret än många andra exempel. (Personligen kan jag emellertid tycka att vissa dansbandskostymer är så gräsliga att de är lite coola, på så vis att det hade varit fett att dyka upp på en fest klädd som Kenth-Eriks. Att dyka upp på fest klädd som Thor-Erics däremot, vore bara pinsamt.) Tyngdpunkten ligger i detta fall främst på kompositionen och den sjukt överdrivna effekten!

Andrea sa...

Jag tycker deras tröjor ser ut som sådana där som sjukhusanställda brukar ha på sig - ni vet, de v-ringade blåa.

mange sa...

Hahaha, ja fy fan!
som 'anonym' sa, så påminner de smått om manlinga sjuksköterskor. För övrigt tycker jag det ser ut som mannen näst längst till vänster lirar fickpingis, och så vill påpeka att det är mannen till höger som har skägg ;)

wee1 sa...

My gawd, ännu en Roland-sighting!

wee1 sa...

Men skämt åsido. I början av åttiotalet var det inte lika coolt att vara sjukt lång som nu, så långa personer ur den generationen skämdes och försökte göra sig så små som möjligt. Roland och den här snubben känner sig självmedvetna och försöker helt enkelt ta upp så lite plats som möjligt.

Spejar'n sa...

Det är ju Harald Treutiger längst till vänster

ulrika sa...

Verkligen intressant att det blev en sån kläddiskussion om just detta omslag, där jag faktist håller med daniel om att klädseln ändå inte är så överdjävligt hemsydd som den är på de utpräglade 70-tals omslagen.
Jag var förövrigt tillsammans med en kille som älskade gamla dansbandsskjortor och det var blandade känslor inför påklädning, ryyys.

Anonym sa...

haha ser ut som ett gäng undersköterskor

Albin sa...

Det ser ju inte bara ut som ett gäng undersköterskor, utan hälften av bandet har ju också vad som tycks vara levrat blod fläckvis över tröjorna. Jag tänker självklart tro att detta är en del av omslagsbilden, och inte smuts som kommit i efterhand.

Modesty sa...

Jag blev ytterst förtjust i den lilla diskreta dragkedjan de har på vänster lår.

Måste hålla med om att tröjorna är förvillande lika Herreys tröjor som de hade när de dansade bort sig i sina gyllene skor.

wintermute sa...

Tack för en fantastisk blogg!
Jag har ett annat otroligt omslag med Thor-Erics på http://wintermute.blogg.se/1192045002_vrldens_bsta_skivomsl.html

Lotta sa...

Hahaha... Jag tycker att han längst till vänster ser ut som allas vår Svennis i något yngre dagar...

Anonym sa...

Tvåan från höger, i gult, är Nick Borgen! =)

Anonym sa...

Mannen i mitten ÄR väldigt lång, han är dessutom min svågers pappa.

rezs sa...

Varför står två utav dem och håller kvistar? Är det månne för att hota fotografen med? "-Nu, jävlar! Nu tar du en vacker bild!" "-Annars blir det ris på röven, i bastun." F.ö. så kan väl det äckliga diset som omger omslaget, vara ångor från den portabla bastun som fotografen tar bilden ifrån?