2007-05-17

Swintoz


"Sätt er där vid vattenpölen och se glada ut! Det blir svårt att sitta avslappnat där utan att blöta ner bootsen, men det är det värt."

Fotografens idé är korkad. Bandnamnet är oändligt mycket värre, av en enda enkel anledning. Bandet heter Swintoz. Cederroths klassiska tvålull heter Svinto. Mannen i mitten (han som påminner om den åldrade Bilbo) har just sådan tvålull över hela huvudet. Om detta mot all förmodan var medvetet och var menat som ett skämt, så är det också märkligt. En snubbe har en frisyr som ser ut att vara ett effektivt medel mot rost och intorkad smuts, så då driver de andra med honom till den grad att de döper bandet efter hans öknamn.

Liraren på vänsterkanten ser ut som en av sjuttiotalets käcka porrskådisar, mitt under sina framgångs dagar. Killen bredvid honom påminner mest om en hobbit eller möjligen en avdankad Tomas Brolin. Jag blir heller inte riktigt klok på hans hår, det ser ut som om han har ett exceptionellt högt huvud som liksom ger ett luftigt mellanrum mellan pannan och luggen. Mannen som sitter i mitten och doppar skon i vattnet tänker jag inte vidare gå in på. Till höger om honom sitter halvjätten Hagrid, och slutligen har vi en man i vars ansikte vi kan ana en viss skam, kanske är han medveten om hur kört det är för detta bandet. Men för två papp i handen varje lördag för att ha spelat lite gitarr får man väl ställa upp på lite vanära.

Varför valde de just denna bilden? Tog fotografen bara EN bild och nöjde sig med den utan att se på resultatet? Mannen i centrum blundar ju för fan. Grattis Swintoz!

1979.

14 kommentarer:

mrdantefontana sa...

Som man faktiskt kan se på detta idolkort från samma tid så var de inte rädda för vatten. Dock verkar ledar-Bilbo ha distanserat sig från de övriga redan i detta skede. En spricka månne? Leenden till trots.

Daniel sa...

alltså detta är ju fantastiskt!!! Vilka bilder!!! Är de från en annan planet eller vad???
Helt sanslöst!!!

Herr Dryck sa...

Jag har länge samlat på katastrofalt fula omslag. De pärmar, inramningar och dylikt som jag visat upp dem i räckte inte längre till, utan en stor mängd fantastiska omslag stod dolda i hyllorna. Därför kom jag på tanken att fotografera dem och presentera ett om dagen tillsammans med mina tankar för alla som kan tänkas vara intresserade.

Daniel sa...

varför bara ett om dagen!? Vi vill ha mer!
Ge oss massor nuuu !

Anonym sa...

riktigt bra skrivet! underhållning på hög nivå! keep up the good work :D

Anonym sa...

Men är det inte MIF:s Percy Nilsson mitten?

farbror koma sa...

Tack herr dryck. Jag har inte skrattat så här på evigheter. Dina
kommentarer är klockrena. Briljant!

Ulrika sa...

Jaa, Herr Dryck!
Underbart, vet inte vilket jag skrattar mest åt, bilderna eller dina fantastiska kommentarer.
Du har en otrolig känsla för detaljer, jag blir riktigt avundsjuk.
Du hittar ju så klockrena fadäser i dessa omslag.

Svinto sa...

En sommar för 15 år sen var jag i England. När jag tvättade mitt hår i sydengelskt vatten blev det som svinto. Sen dess har jag av och till hetat Svinto i vänners glada lag. Och ja, jag vill få tag på en skiva med dom glada gossarna.

Anonym sa...

Ser ni inte att det är Göran Greider i mitten?

Anna sa...

Lysande. Mannen i mitten är faktiskt min svärfar och heter Tony :) Jag tror jag har skivan nånstans. Gillar spciellt låten "de ska va discofeeling" den skrattar vi gått åt.

Anonym sa...

Efter att ha skrattat halva kvällen åt alla dessa extremt fula bilder slog det mig. Det är inte bilderna som gör det, det är dina otroliga bildtexter. Haha.
Tusen tack för en supersida!

berra sa...

Så då är det Tony som gett inspiration till gruppens namn - kolla håret!

alexandra sa...

Haha fantastisk beskrivning av denna fenomenalt pinsamma bild - skall men skammen i högsta hugg erkänna att den avdankade Tomas Brolin figuren även är min pappa =) Inte en stolthet i familjen!