2007-05-11

Samuelsons - Vi ska ses igen

 
Oj oj oj. Where to begin?

Mannen till höger (Jard Samuelson) har samma frisyr som min mamma hade kring 1990. Mannen till vänster har en frisyr som ser ut att vara gjord åt en Legogubbe. Låt oss stanna vid denna kalufs ett ögonblick, den blir allt mer absurd ju mer man tittar på den. Någonting har gått snett här. Hur mycket tid behöver man lägga på sin frisyr för att få fram en sådan färg och lyster? Den ser ut att ge fullgott skydd mot granatsplitter och är så bländande blank att den utgör bildens ljusaste punkt.

Vidare valde kreatören att plocka in en sågbock eller något liknande i studion som de kunde hänga coolt mot, och avslutade med att softa ner bilden så in i den jävla grad att man får ont i huvudet av att försöka fokusera på den. Succé!

1981.

53 kommentarer:

Anonym sa...

Haha Bruce Boxleitner ( Luke )hade ju frisyren till höger i Macahans!

Anonym sa...

Detta är det bästa jag sett på nätet sen G. Earth...

Daniel sa...

Alltså "blondinens" hår är ju bara för mycket !!! Vilket extremt hårfärgningsmedel använder han? Finns det ens att köpa längre eller har det förbjudits?
Jag kommer aldrig tröttna att stirra på hans frisyr!!!!!!!!

Daniel igen sa...

Verkar vara ett kristet band. kan ju förklara varför de ser ut som amerikanska tv-predikanter...

Herr Dryck sa...

Samuelsons är ett klassiskt kristet band bestående av en hop bröder som har upptätt i flera konstellationer. Jag har även en platta personligen signerad åt mig av Jard (!) Samuelson där han och hans fru står i matchande dräkter.

Anonym sa...

Ser ut som inavlade bröderna missat dagen för rean på peruker och fått nöja sig med de damperuker som fanns kvar.

farbror koma sa...

Förstår helt plötsligt poängen med bandnamnet "The Kristet Utseende".

Anonym sa...

Softnings-effekten på bilden brukade göras genom att man smetade vaselin på kamera-linsen. Dom kristna bröderna Samuelsons måste gillat vaselin jätte-mycket.

Kjell Samuelsoln sa...

Hej alla ni som visat intresse av något slag för sånggruppen Samuelsons! Jag heter Kjell och står i mitten på den omdiskuterade bilden. Kul att just hår och frisyrer kan väcka så stort intresse! Bilden var tagen 1981 just efter att vår äldste bror Rolf hade dött. Hans bild finns på baksidan av skivkonvolutet. Det som någon uppfattat som en sågbock är en klassisk stege som nu 25 år senare är en jättehet assessoir i polulära inredningstidningar. Vår musik väckte också en del uppmärksamhet och drygt 1,5 miljon människor köpte våra LP-skivor och kassetter innan gruppen upplöstes 1991. Olle (den blonde i familjen) bor i USA sen 1991. Jard (till höger på bilden) bor i Skaune och jag bor sedan 1991 i Färjestaden (Öland). Jard och jag fortsätter med våra individuella turneer och skivproduktioner. Min senaste CD heter Goda Nyheter med 16 låtar på svenska. Kan jag få veta vad du anser om det CD-omslaget? Mvh, Kjell Samuelson

Anna-Lisa sa...

Hej!
Jag tyckte att det nya omslaget var coolt, det liknade typ ett omslag till ett dansband å det är det ju med, eller?
Jag tycker att alla tre är grymma musikaliskt, me de ser inte så bra ut, Inget illa menat för man såg ju ut sån då.
Hejdå

Anonym sa...

Tack Kjell för ditt inlägg. Jag ska genast inreda mitt hem med stegar och sågbockar. Vem vill inte vara het som Du.

lilla jag sa...

roligaste är att min mamma hade en liten flört med han till höger då det begav sig... XD

Valle sa...

Vi ska ses igen och softad bild...?
Det ser ut som de faktiskt dött och säger sådär lite hoppfullt:"Vi ska ses igen", sen läser man kjells inlägg och inser att det var nog tänkt så? Creepy :)

Tobi sa...

Vafan? Christer Sandelin, Stålmannen och Val Kilmer på samma bild?

Tobi sa...

Nej fan, det är ju Josh Macahan i mitten.

Herr Dryck sa...

Hej Kjell! Jag känner till historien om din bror och visste att det var det namnet syftade på. Jag beklagar förlusten. Jag valde att inte nämna det eftersom denna blogg är en renhumorsida och jag såg inget roligt i att kommentera (eller låta någon besökare kommentera) Rolfs död. Jag har sett Jard live på Löttorps camping på öland, jag har förstått att ni uppträtt där tillsammans också? Jard gled in i en beach-buggy vilket jag tyckte var väldigt kul. Jag hittade din skiva till salu på nätet, men ingen bild på omslaget tyvärr. Riktigt kul att du skrev här på bloggen, och ännu roligare att du kunde bjuda på att vi skrattat åt skivomslaget! /Herr Dryck

Linnéa Samuelsson sa...

Den kristna svenska motsatsen till BeeGees!!
De e ju sá att man blir riktigt stolt över sitt efternamn!!!
(thank God att mitt stavas med 2 S)

Anonym sa...

Herr Dryck:
Googla på samuelson kjell, och på bilder, då dyker han upp med nya omslaget!

Fin som snus är han iallafall!

Micke sa...

Var det Jard som fick rollen som Luke McCahan i TV serien?

Anonym sa...

Det här för osökt tankarna till Modern Talking.

Anna sa...

Haha, din blogg är det roligaste jag läst på länge! Grymt jobb!
Fortsätt så!

puss

Fru Tilltugg sa...

"Vi ska ses igen"
och det gjorde vi...
Steve Irwin is back from the dead.
Samma gröna skjorta, samma frisyr. Fattas para ett par krokodiler så skulle omslaget vara komplett.

Fru Tilltugg sa...

..."bara" ett par krokodiler menade jag.
Fast å andra sidan så skulle kanske skivan sälja bättre om dom parade sig på bilden. Krokodilerna alltså....ehm....nog sagt.
over and out.

Anonym sa...

Sjukt snyggt omslag. Kan informera om att Jard fortfarande har samma frisyr och i frikyrkokretsar går under namnet "hockeyfrillans urfader"

Anonym sa...

Åhhh Kjell gör reklam för sin nya skiva...jag har sett bilden...den frisyren kan kommenteras men jag avstår. Se själva: http://www.fgp.dk/Log/images/Kjell%20Samuelson%20Goda%20Nyheter.Jpeg%2050pct.JPG

lilla jag: Många många var med om samma sak som din mamma :D

Anonym sa...

nytt försök
http://www.fgp.dk/Log/images/Kjell%20Samuelson
%20Goda%20Nyheter.Jpeg%2050pct.JPG

Anonym sa...

Hursomhaver.....Bröderna Samuelson påverkade många.Vare sej man ville det eller ej!

Mikkan sa...

Säga vad man vill om Samuelsons-riktigt roligt att läsa era kommentarer! Tack vare S-ons räddades jag och mina vänner ifrån ett rätt så destruktivt liv på det glada 80-talet i Finland! Tack Kjell och Jard för att ni var så underbara! Och vilken tjej föll inte för Jards flörtar?! Det gjorde jag i allafall :-)!(Man tyckte ju de var ursnygga och charmiga och tuffa). Tack vare det nådde de de många som inte annars skulle lyssnat på kristna budskap!
Ni var toppen Samuelsons!

Anonym sa...

....jag har flere LP skivor av Samuelsons där de ser lika välpolerade(!) och sminkade ut på alla omslag. Inget fel på att man bryr sig om sitt utseende som kille. Man behöver ju inte se ut som "Ringaren i Notre Dame" för att man sjunger kristna sånger...

Anonym sa...

Kramuelsons på flörttorps camping,stod det skrivet på väggen inne på ett ute dass på Löttorp på 80-talet!

BIMBI sa...

Minns duschrummet i camipingen...tjejerna var rena rama Stureplans-bimos!Alla likadana...Stod och fixade sig i timtal innan samlingen i tàltsalongen. Jard hetsade upp tusentals av tjejerna med sitt flirtande och sina hip-movements till de rockiga kristna melodierna.
Visst var de grymma!

BIIMBO sa...

...DU BIMBI, MENADE DU INTE BIMBOS?? DU VERKAR JU INTE KUNNA STAVA...

Anonym sa...

Jaa,länge leve det minnesvärda 80 - talet ändå...

fd.beudrarinna sa...

Gud(hm, förlåt), så jag skrattade då jag läste era kommentarer! Riktigt roligt!!!
Hoppas på en fortsättning!

Anonym sa...

Tycker att det ser ut som om håret på killen till vänster var av plast

Anonym sa...

Va fasen? xD

Anonym sa...

Detär väl nån hemma gjord väte superoxid blondering som suttit i förlänge....

Jan Jävulbock sa...

Frisyr till en LEGO-gubbe? Jo-Jo; och hade luggen varit taggig hade det passat mer till en sån där gubbe från PLAYMOBIL....Och som alltid när man kombinerar svensktopp och halleluleja, så brukar det låta mer än bara för jävligt.

Anonym sa...

jag förstår att du tycker det om du är i åldern för PlayMobil...;-)

Anonym sa...

hittills har det varit otroligt roligt att läsa kommentarena!
Ja, tills han med Play Mobilen kom in.

Anonym sa...

Ja, vad ska man säga när man läst dessa kommentarer? Ser man tillbaka på andra skivomslag från den tiden tycker jag inte detta var så utmärkande. Jag har den skivan, och budskapet är bra. Det är ju huvudsaken. Men det bryr nog inte "värdsliga" om. Deras budskap i sångerna är och förblir ljumma och urvattnade. Sångmässigt och musikaliskt får de flesta profana sångare kliva åt sidan för kristna sångare. Så är det bara.

Anonym sa...

Jag spelar faktiskt just nu en samuelson-lp. Deras musiker är av världsklass, mycket material är ju inspelat i Nasville U.S.A. med riktigt duktiga musiker. Bröderna sjunger ju faktiskt riktigt bra!
Jag har nästan alla deras skivor. Det är väl inget man vill tala om för hela världen! Men jag spelar gärna dessa skivor med behållning.
Steffe

Jan J sa...

Va e de för fel på LEGO och Playmobil? Bra och pedagogiska leksaker.

Nye Nalle Puh sa...

Hoppsan! Olles frisyr blev visst en aning fel. Den passar liksom inte ihop med övriga honom. Annars ser väl den här ut som svensktoppsplattor i allmänhet. Men den där softade ringwearen runt hela skiten? Tycker liksom bara att den är irriterande - som om den som tidigare haft skivan varit ovarsam med att stoppa tillbaka vinylen i konvolutet. Musikmässigt är det här väldigt mycket svensktopp. Kända låtar som "Save me" (Brian Chapman), "Forget me not" och till och med "Jailhouse rock" har fått hallelujatext, vilket gör att man ställer frågan om vad det var för fel på originalen mer än att de inte handlar om Gud?

Anonym sa...

SAMUELSONS!!!! OH my god! Jag skulle bryta mina armar för att få tag i den där plattan med det där katastrofomslaget och skivan "Från mörker till ljus" m. fl. Jag lyssnade på de jämt från det att jag var tre, typ. Smart indoktrinering. Sedan kom Jard Samuelson med sin soloplatta, med den ytterst käcka svenska, kristna, versionen på "I'm so excited" och den diggade jag också helskarpt. Minns att jag vistades på Löttorps camping, på Öland, om somrarna. Där fanns det golfbanor, äventyrsbad, havsbad, pizzera, affärer och ett gigantiskt tält där man kunde se barnmatin'e med Lasse PP Nylen. Och väckelsemöten lite senare, förstås, med förbönstält, helbrägdagörare, karismatiska pastorer och ett "rockigt" husband med musiker som hade gigantiska axelvaddar, guldhalsband och var extremt solbrända.Om jag inte minns helt fel så kom även Carola åkande på ett biltak genom campingområdet -85. Tror att de där bröderna Samuelsons ägde Löttorps camping. Herre Jesus. Är det någon som vet var man kan kränga skiten?

God bless!

Bajs-Lasse sa...

Hoppas i alla fall att jag slipper se dem mer. Särskilt han med den ostgula LEGO-frisyren.

Anonym sa...

Löjligt att haka upp sig på hur dom såg ut.Vi har i alla fall bröderna Samuelsson att att tacka för att kända gospelgrupper, The Imperials(körade bakom Elvis) och Oak ridge Boys m.fl kom till Sverige.Stort Tack.

Anonym sa...

Dom kommer från den ö där jag bodde i nära 30 år. Det var sådär.

Stefan Tall sa...

De här klillarna (?) har sinne för detaljer! Kolla det smala vita skärpet med silverspännet..

Anonym sa...

Håller med om att Samuelssons verkligen gjorde ett toppenjobb genom att ha sina konserter på Löttorps camping. Har också "växt upp" där på somrarna. Och ja....precis som så många andra föll man ju för Jards charm. Men det var inte bara Jard, det var allt. Stämningen, Lasse Nylén, kvällarna i cafeterian. Bättre tid under ungdomen kunde man faktiskt inte ha. Även om jag inte längre är med i kyrkan så har jag massor att tacka bröderna Samuelsson för. Hade nog inte levt om det inte varit för dem! De var som ett kristet dansband ungefär så det är väl helt okej tycker jag. Inte sämre än något annat band på den tiden.

Anonym sa...

Bröderna Samuelsons och Löttorp = fina barndomsminnen!
Jag lyssnar fortfarande på deras musik.
Och precis som alla andra så var jag jättekär i Jard;-)

Peter Lauersen 'danmark' sa...

Hej alla inne her.

Tyvär at så många inte tycks om Brd. Samuelsons.

I många år siden mina barnaår i opvæksten i Danmark, lysnade jeg på musikken med brødrene Samuelsons. Dom var altid salvet med helligaåndens kraft. MÅNGA har blivat berørt og helbredt ved den udgående kraft ifrån Samuelsons musik. INGEN vil ustraffet komme utenom Gud ved at nedgøre Herrens tjenere. Kjell og Jard er Guds salvede tjenere...... Ingen tvivl her....... Tyvär er hverken Olle og Rolf en del av gruppen mere. Kære Kjell og Jard......

TACK ATT NI SPELAR JERES FINA SALVEDE MUSIK.......
Stanna aldrig med at spela........ Fortsæt i Herren Jesu Namn...

Med Venlig Hilsen PETER LAUERSEN. danmark





Sara sa...

Född 71
Tillbringade som barn somrarna ( en vecka) på Löttorps Camping med familjen.
Fortsatte som som tonåring och även som vuxen.
Älskade bröderna Samuelson och deras musik och alla tältmöte.
Tycker fortfarande om att lyssna på deras musik. Vackra röster och ett vackert budskap.