2007-05-12

Örjans - Vi håller Sverige dansande

 
Halvgenomskinligt pyjamastyg med fransar, siden-ärmar med kimonostuk, guldhalsband, glesa mustascher och taskig hållning ger Örjans-plattan den där riktigt gedigna känslan av kvalitet.

Man kan fråga sig hur de gjorde när de skulle ta bilden. De som står på övre raden står ju onekligen upp (charmigt skojfriskt från vänster/intensivt framåtlutat/slött inhängande från höger med katastrofal hållning och pårökt blick), och då kan vi ju anta att de främre lirarna sitter ner. Men de ser inte ut att sitta på stolar, i så fall har de väldigt långa överkroppar eller väldigt korta överarmar. (Hur tänkte de med armhållningen förresten?) Sitter de på knä? Är de dvärgar? Så många frågor.

Från skammens år 1977.

27 kommentarer:

Jenni sa...

hahahahaha...
jag har den här på kassett. Köpte för 5 kronor på en loppis. (Efter att ha sett det omslaget måste man ju bara höra hur det låter.)
Enligt min mor var Karlstad-Örjans ganska stora i folkparkerna när det begav sig.

Anonym sa...

Mannen som står längst till vänster hade en son som spelade i mitt fotbollslag. Deras största hit var förövrigt: "Inga blommor växer på en sjömans grav"

Jens sa...

Alla har ju exakt samma frilla och likadan mustasch! Undrar om det också var tänkt att ingå i uniformen...

Anonym sa...

Den här är som en veritabel smörgåstårta.. vi har de individuella spektaklen men också en sån typisk tidsbild som idag framstår som en trendig reklambyrå-parodi på 70-talsdansband. Först har vi killen längst upp till vänster som ser ut att vara utvecklingsstörd (Downs syndrom?) med kaninframtänder, sen en styckmördare i mitten och en riktig player antagligen kraftigt påverkad av diverse cannabinoler och THC. Den nedre raden (från vänster): Gösta Ekmans androgyna tvillingbror Erik (idag Erika) och avkomman från ett topphemligt försök inom SF att genetisk duplicera Janne Loffe Karlsson..

Herr Dryck sa...

Härligt! Det var en alternativ analys av bilden, sådant uppskattas!

Sars sa...

Ser inte killen längst ner till höger lite grann ut som Timbuktu?

Herr Dryck sa...

Jo SARS, det är Timbuktu.

Johan sa...

"och avkomman från ett topphemligt försök inom SF att genetisk duplicera Janne Loffe Karlsson.."

Jag dör fan av skratt snart! Den här bloggen är det bästa som hänt internet på länge.

Anonym sa...

Tror inte n¨ån sitter ner, dom där bak står kanske på nån bänk ala skolfotografering? :P

Anonym sa...

han i mitten är ju klockrenast på hela sidan!

Albin sa...

Extra roligt är ju att trummisen, eller vad han nu är, längst till vänster, ser ut att sakna sin högerarm. Är det en skön def leppard-anspelning eller bara ett misstag av fotografen?

Lenaspena sa...

Mysteriet med armhållningen: de är manliga geishor.

Anonym sa...

Min första tanke var: "Herregud, har de nattlinnen på sej!?" Och det hade de ju. :)

Anonym sa...

5 nevrosedynskadade grabbar med stark livsgnista. Killen i mitten får mig att känna det som om jag satt inuti en TV. Hur liten är egentligen killen nere till vänster... och hur gammal? 9 år och mustasch!? Nallegubben till höger är blyg men vill ha en kram.
De två yttre föddes helt utan armar. (Sång)

Anonym sa...

Killen längst upp till vänster är ju MacGyver...

Anonym sa...

Har från säkra källor fått reda på att killen längst ner till vänster inte är trummis utan basist.

Rutan sa...

Gradänger heter det, de låga bänkar som sånggrupper står på. Tänk körsångare.
Tack för underbara bilder och ännu bättre texter från "en som var med".

Anonym sa...

Hehe...som gammal medlem i orkestrn i fråg har jag sett dessa herrar IRL o jag kan garantera att dom är ganska normala.. :) Det värsta omslaget kom aldrig ut i handeln men jag har ett ex säkert arkiverat...Håller med om att denna sidan är en höjdare!

grandprix63 sa...

Han med den pårökta blicken utan vänsterarm, uppe till höger, är misstänkt lik Georg Haenflain, en herre som under flera år jobbade som musiklärare på Stadskogsskolan i Lindesberg.

Anonym sa...

Ni skulle bara veta vad flickorna dreglade efter dessa fina grabbar!

Anonym sa...

Killen längst uppe till vänster driver idag en lokal TV-station i en viss ort i östvärmland. Det besynnerliga med det hela är att han idag är om möjligt ännu glesare mellan framtänderna än på 70-talet. Månde han opererat isär gaddarna...!?

Förresten så finns det ett omslag med Karlstad-Örjans som slår ut i stort sett alla på den här sajten. Alla i bandet poserar nämligen i bar överkropp. Say no more.

Anonym sa...

Nu blir jag ledsen, tänk dig för det kan faktiskt såra personen ifråga. Är du vuxen så måste du förstå vad man skriver och inte skriver, folk läser. Det var inte så begåvat!

Anonym sa...

Det var absolut inte min mening att såra någon överhuvudtaget. Tvärtom! Men när jag nu läser det jag skrev så inser jag att du har rätt. Det var klumpigt uttryckt av mig och jag ber givetvis om ursäkt om jag sårat någon.

Anonym sa...

Äh, nu taggar vi ner ett tag va? Jag tycker inte alls det behövs någon ursäkt för föregående inlägg. Detta är ju för bövelen en humorsajt där vi skrattar åt dessa fantastiska omslag! Läs bara upphovsmannens egna oslagbara kommentarer! De är inte heller så snälla alla gånger. Kram på er!

Anonym sa...

Killen längst till höger på bakre raden ser ut som Earl i my name is Earl, fast yngre... Dock så blundar Earl på alla bilder.

Anonym sa...

Killen till höger hade jag som musiklärare på högstadiet 1981-83. Musiklektionerna härligt oförglömliga!

Anonym sa...

Sök på http://www.svenskadansband.se/ efter jojje när du vill se mer!