2007-05-24

Noas ark

 
Detta är en riktig klassiker i min samling, som länge satt inramad bakom glas på min köksvägg. Det är nog det sämsta fotomontage jag sett hittills.

Hur var det tänkt? Skall det föreställa att de står i en båt som färdas över havet? Det utgår jag ifrån, eftersom både gruppen och skivan heter Noas ark. Men varför står de då i någon sorts blå kupol? Varenda människa med minsta lilla känsla för perspektiv ser ju att den där tunnan inte skulle klara sig långt vid en syndaflod. De ser ut som rollbesättningen ur en obehaglig dansk Dogmafilm. (Jag kan även tillägga att plattan delvis producerades av legendaren Jard Samuelson från bandet Samuelsons.)

Från skammens år 1977.

23 kommentarer:

Mange sa...

Otroligt rolig blogg. Du besitter den snart utdöda konsten att skriva underhållande. Mitt erbjudande från bloggen om Mats Rådberg står kvar ;)

Herr Dryck sa...

Jag tackar ödmjukast! Ditt erbjudande lockar, det är alltid kul med fula omslag. Men jag har ännu förfärligt många omslag kvar att diskutera och mitt nöje ligger främst i att gräva fram och köpa nya katastrofer som jag inte sett förut.

M sa...

vilken research att veta vem som varit med och prducerat jag är imponerad! vilket jag är av hela bloggen. keep it up!

Anonym sa...

otroligt bra, loggar in så fort jag hinner när mina 2 små barn sover. skrattar så jag gråter åt både fetknoppen med pungstramet och gungorna, otroligt fult! hur tänker folk?

Kram från syrran

spejar'n sa...

M: Ja visst är det imponerande att kunna läsa vad som står på skivomslagen. Helt otroligt faktiskt, maken till research har jag aldrig varit med om.

Daniel sa...

AARRGGHH!! Mina ögon! SÅ fula kunde man väl inte ens vara i kristna kretsar på 70-talet???

Det borde vara dödsstraff på att se ut sådär!!!

Anonym sa...

Tänderna på killen till vänster är ju Hiskeliga ! Jaws junior?

anders sa...

Han i hudfärgad polotröja ser ut som rockaren i Lost. Är detta månne hans band…?

Anonym sa...

Jag tyckter det är snyggt!

Ior sa...

Tjejen är ju praktiskt taget en top model i det här sammanhanget.

Anonym sa...

Är det inte Tobbe trollkarl som står till vänster om tjejen?

Grym sida! Keep on!

Eppu73 sa...

Hahaha...kantrar båten, så tar alla ett fast grepp om i killen polotröjan o flyger iväg...med dom öronen, så...

Jag dör fan av skratt...omslaget e helt sjukt grymt...

Peppe sa...

Visst var vi läckra! Sanslöst vilket ideal man hade på sjuttiotalet. Det är jag till vänster. Kan väl inte påstå att jag är så mycket sötare idag direkt men ändå! Fotomontaget var däremot fult redan då....!Det värsta med den där skivan var i alla fall spelningen vi hade direkt efter studiojobbet, men det är ju en annan historia som man brukar säga. Annars kan jag berätta många extrema händelser från inspelningarna av plattor på den tiden. Man kan säga att kvaliteten på produktionerna matchade omslagen om ni förstår vad jag menar.
Sanslöst kul blogg!! Jag blir sugen att gräva i mina gamla skivhögar efter mer.

Anonym sa...

STORT TACK!!!


Detta är min absoluta blogg-favorit...


Kan aldrig sluta skratta åt dina träffande kommentarer!!!!

Hälsningar
Jagyy

Jan Jävulbock sa...

Med den båten kan man varken frakta giraffer eller elefanter - inte ens fyra Hallelujafjånar som druckit för mycket kamelpiss.

Svensson sa...

En föredömligt snitsig bild, med en tydlig grafisk form: cirkel och fören på en båt, tydliga gubbar: "these guys mean business"...

Andreas Lindholm sa...

Denna skiva är faiktiskt bra. Trots det fruktansvärt dåligt gjorda montaget..

Anonym sa...

För mer info om skivan:
http://www.discogs.com/release/935392

Lägg gärna till bilden med omslag osv.

Jan J sa...

Tycker hela gänget ser bra lobotomerade ut.

Fru Sylt sa...

Oj...är mållös. Ingår de i Familjen, den där vidriga pseudokristna sekten där syskon har sex med varandra? Ser ut så...

Anonym sa...

Men hette han inte Noak? Skall det inte vara Noaks Ark? i allafall på Svenska... Noas Ark vet jag att jag hört på utrikiska.

Bajs-Lasse sa...

Brorsan låg med syrran - och så föddes grabben till vänster. Han fortsatte sedan med sin kusin - och hon födde grabb nummer två från vänster. Sedan låg farsan med sin dotter - och hon födde grabb nummer tre från vänster. Sedan låg brorsan med syrrans lillasyster. Hon hade vid det laget hamnat i fertil ålder; och på så sätt föddes damen till höger.

Anonym sa...

Transkriptionen "Noak" härrör från Bellman. Kanske att det stavades så i Karl XII:s bibelöversättning.