2007-05-11

Mats Rådberg - Boogie

 
Jag kan inte låta bli att föreställa mig hur denna bild blev till. Någonstans skulle det plåtas till ett omslag, och någon måste ha tänkt "Ok. Killen har väldigt lite pigment i sin hud och har ljusa ögon. Låt oss försöka tona ner de attributen genom att sätta på honom en off-white skjorta, köra ljusblå bakgrund sen softa bilden till förbannelse!" Vips så hade de gjort Mats till en märklig disco-albino med en slags gloria kring huvudet. Den uttryckslösa blicken i kombination med den lätt öppna munnen för tankarna till en person som inte hängde med på första bilden i fotoautomaten. Och efter allt detta måste någon ha sagt "gött, den tar vi!"

1978.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Det är min pappa du skriver om.

Grenoble sa...

@ anonym

Stackars jävel, du har mitt fulla medlidande...

Anonym sa...

Gaaalet sjukt rolig bild. Han ser verkligen ut som om han inte hängt med alls

Hans sa...

Boggie rules!

Anonym sa...

Nog ingen som använda tramsordet "gött" på den tiden!

Herr Dryck sa...

Göteborg utan "GÖTT" är inte Göteborg, detta gällde även på sjuttiotalet!

Morfang sa...

Jag tror att du är min nya idol nu. Dels för att jag inte kan komma på någon mer fulländad konstform att fördriva sin tid med än att samla på fula LP-fodral och häckla över dessa i hundraåttio, dels för att jag inte har garvat såhär mycket på väldigt länge! Helt jävla klockrent.

P.S. "GÖTT" är ju (i alla fall för oss här uppe i fjollträsk) mer eller mindre själva definitionen av göteborg!

Herr Dryck sa...

Jag tackar och bockar!

Mange sa...

Haha, ja herrejävlar vad folk såg ut.
Dansbandens guldålder må vara över, men den efterlämnade hundratals sanslöst fula omslag. Skulle bilderna tryta så kan du maila på flawmore@hotmail.com.
Min kära fader lyssnade till skiten på 70 och 80-talet, och med rädsla för att du om ett tag inte kan leverera fler garv så erbjuder jag mig att fota album åt dig vid behov.

Nina sa...

Ahahaha, underbar blogg.. alla inlägg! :D

Anonym sa...

Och Mats Rådberg & Runkarna levererade ju dessutom låtar som man fortfarande drömmer mardrömmar om.

Tobi sa...

Jag undrar mest vilken fisk det är han föreställer. Torsk? Kolja?

Anonym sa...

Vad som bör tilläggas är att han kammat sig otroligt noggrant innan bilden togs. I övrigt en klockren observation.

Anonym sa...

HETT TIPS--> Aina Nilsson!!!!

Ett underbart omslag, singelskiva med Aina Nilsson!!! Sen va just skivans namn e minns jag inte förståss. Den har vunnit årsomröstningen av tävlingen "Veckans Singel" på mitt gymnasium flera år i rad. Tävlingen går ut på att varje vecka få fram en gammal singelskiva till LP-spelarn med "snyggast" omslag.

Anonym sa...

Jag visste inte att Chuck Norris hade spelat in en platta...!

Mats Rådberg sa...

Tack för inläggen - ni vet inte hur det var på den tiden - trots allt är jag helt nöjd med låtarna på plattan, "BOOGIE rules", skrev de ende som vågade uppge sitt namn - låtarna har inga andra anonyma kvartsfigurer brytt sig om - ni som tycker så jäkla mycket, bifoga ett eget foto så även jag och alla andra får sig ett gott skratt, låt det då vara ett foto från tidigt 80_tal ! Har ni dessutom presterat något eget någon gång är det ju ännu mer intressant - men det brukar ju aldrig vara så med dom som tycker, vissa bara tycker, och dessutom vill ju dessa s.k. "tyckare" oftast vara anonyma - snacka om fega och sorgliga typer ! Tragiska figurer !
/Mats R
Mats Rådberg

Anonym sa...

Brother says who in the what now?

Van Shaw sa...

Hahaha...blogginläggkommentarerna ökar ju bara garvet

Herynkejos nållnållsju sa...

Tycker att mannen på skivomslaget liknar mer en sån där som kör lastbil än en countrysångare.

Koselig koselig sa...

Disco-albino! Hahahahaha

Swennis sa...

Låt dansbanden vara och låt dom se ut som dansband ska. finns ingen anledning att göra sig lustig över omslagen. Man såg ut så på den tiden , och för oss som gillar dansband är det härliga bilder, och fina minnen . så sluta göra er lustiga över sådant ni inte begriper

Anonym sa...

Undrar vad vi kommer säga om dagens omslag om ca 20 år.. hehe

erica sa...

Det roligaste är ju att herr Rådberg (om det nu är han på riktigt, in i det sista hoppas jag att det är en liten 15-åring som bara tyckt han varit rolig) tar åt sig så mycket.

Några enkla visdomsord herr Rådberg: "Tål man inte att skämtas med, förtjänas man inte heller att tas på allvar".
Det var förfan 20-30 år sedan, och håll med om att det är komiskt?
Att skratta åt sig själv har sina poänger, och även att kunna ta dissar för något man gjorde för sju evigheter sedan.

Anonym sa...

Du måste vara en bitter liten sak utan vänner som orkar lägga ner din själ till att klanka ner på andra .Undrar hur du själv ser ut. Kan ett tala om att jag blev förbannad.Min kusin Spelade i treat han till höger . Jag är stolt över honom.Och du kanske skulle vilja ha varit där själv om ens du är född på 80 talet.
När det gäller Mats Rådberg har du nog aldrig sett honom . Han är snygg och charmig man med en röst som få har. Han är dessutom jätte trevlig .Kvinnorna blir knäsvaga av att se honom och han har STOR beundra skar kring sig.
Nej ni som sitter och hånar andra är nog själva rätt så ensamma bittra små saker . Och jag tycker att du åtminstonde kunde be Mats som om ursäkt.
Och du jag vill se hur du ser ut
Kram till min kusin Leffe och kram till Mats det var länge sen jag såg dig. Men du brukar prata med mitt ex Kent Uppsala .Kram till er .

raymond sa...

Ha Ha Ha Helt underbar sida,har inte skrattat så mycket på länge.

Anonym sa...

Rådberg äger!:D /stort fan

Nye Nalle Puh sa...

Skivor med sådana omslag placerar man allt längst bak i skivsamlingen - och skulle man då få för sig att lyssna på eländet, då väljer man nog att lägga baksidan med låtmenyn upp i mån att den ser vackrare ut. Påminner en hel del om omslaget till Mats första soloplatta "På egen hand" från 1975 - även det tas till stor del upp av Mats ansikte i närbild; fast då mot svart bakgrund. Och om "På egen hand" är en helt okej platta, så är den här "Boogie" ren katastrof. Visst låter Mats ungefär som han brukar göra. Men nog kunde han allt ta och variera sig lite. Efter att ha hört en hel skivsida kände jag mig enbart sömnfärdig. Det här får räcka - och om jag skulle få för mig att kolla in sidan 2 på den här, så lär nog detta dröja ytterligare 5 år.

Adrian sa...

Fantastiskt rolig blogg!
Herr Dryck, du gör en kulturgärning. Jag njuter av varenda bild. Men jag tror den skulle vara lika rolig utan onödiga elakheter. Du skriver så bra ändå. tänk på att folk kan bli ledsna, det vill du väl inte? Och ni som kommenterar, tänk på att det är riktiga människor ni ger er på.

Peace and Love

Bengt sa...

Tack för en underbar blogg, skrattade så jag tjöt hela kvällen igår, och fortsätter idag!

Jag är säker på att det inte är Mats R själv som skrivit det nu flera år gamla inlägget, han har säkert mer självironi än så. Jag gillar Mats och hans musik. Och man skrattar ju inte åt artisterna i sig, utan dåtidens teknik, kläder och ideal för omslagsbilder. Hade jag gjort en skiva på 70/80-talet som lagts upp och kommenterats här hade jag skrattat högst av alla, jag lovar! :-)

Anonym sa...

Tur att det finns några ljushyade kvar, om 30 år är dessa borta då blir omslagen negativ istället...
ha ha ha ha ha......för att få till en ljushyad.