2007-05-29

The Gayes - Du vita lilla duva

 
Här har vi ett tydligt exempel på ett bandnamn från en annan tid. Hela gänget står och myser i en tröstlös kombination av ljusa loafers, intensivt blå kostymer med vadderade kavajslag och polotröjor. Har gänget från öppna anstalten Svalan varit och kört go-cart? Namnet antyder en stark manlig vänskap, kanske är det bastuklubben Karlar i karlar som skapat en egen rallyklubb.

Lägg märke till Jan Malmsjö ute på vänsterkanten och den absurt korta luggen på mannen i mitten, han ser ut som en medeltida munk.

Årtal saknas.

27 kommentarer:

mange sa...

Mannen till höger om "munken" ser ut att skratta så han gråter. Bilden ser ut att ha tagits precis då han mellan skrattanfallen kippar efter andan.

Herr Dryck sa...

Ja, röd och grann är han också.

hanne sa...

Hej - Wow så snygga & verkligen en bra blogg!

Varg sa...

Alltså, mannen på högerkanten påminner lite om Reinfeldt.

The Pale Green Woman sa...

Jag undrar så vem som sydde alla dessa kostymer på 70-talet? Fanns det ett mystiskt dansbandsskrädderi någonstans? "Köp fem av samma sort så får du ett mjukdjur att hänga i turnébussen"?

Anonym sa...

passande namn har dom med ju

Wayne34x sa...

De anskrämligt fula dansbandskostymer som förekom på 70-talet och som gör det fortfarande finns p.g.a. skattetekniska själ.

Var "dräkterna" av den karaktär att de kunde bedömas vara så fula att man inte skulle kunna ha dem på sig utanför scenen så gick det för dansbanden att göra skatteavdrag för dem i deklarationen. Vem som sydde dem vet jag dock inte

Wayne34x sa...

Jag glömde tillägga att dessa avdrag kunde göras då kostymerna bedömdes vara arbetskläder...

Anonym sa...

Mannen till höger har en hyfsad cameltoe.

fruust sa...

underbar blogg.. kan man skicka in egenfunna omslag om man så skulle vilja?

Herr Dryck sa...

Det kan man göra. Än så länge publicerar jag dock bara omslag ur min privata samling.

ulrika sa...

Men det här är väl ändå de konstigaste gubbar jag har sett, på ett och samma SKIVOMSLAG, helt otroligt!
Var kommer "bandet" ifrån?
Känns verkligen glesbygd.
Underbart!

Jules sa...

Om du gillade det där så ska du inte missa den här sidan:

http://www.svenskadansband.se/data/media/633/D2216-The-Gayes.jpg

(ja, jag vet att jag är sent ute, men jag var tvungen)

Anonym sa...

Haha.. samma jäkla loafers på den bilden antar jag.
Mannen till höger på omslaget som publicerades här på sidan har rejält (trivsamt?) ingångna dojor på sig.

Terese sa...

tänk om de stavade fel och skulle heta.."the guys"?
så fruktansvärt pinsamt. :)
/Tess

Anonym sa...

Nej, nej, nej, helt fel! Är det ingen som kommer ihåg en gammal tysk SF-serie från 60-talet, Månbas Alpha?! Jag undrade vart "skådisarna" tog vägen när serien slutade - nu vet jag. Det känns skönt.

Anonym sa...

Så Mr Spock (i mitten) är gaye?

Goopher sa...

Men tänk på att alla faktiskt är väldigt glada och ler rätt in i kameran..

jeppzer sa...

HAHAHAHA, mannen med den korta luggen är ju SPOCK från star-trek !

Anonym sa...

Namnet var ju otroligt passande, men lägg på minnet att Gay även kan betyda glad på engelska.
Så min gissning är nog att dom inte vill heta "Bögarna" Utand "De Glada"

Anonym sa...

Detta omslag är det mest otroliga jag sett någonsin!!
Och Bandnamnet sen?
Och vad är det med killen till höger?
Korta ben och lång överkropp...
illa sittande byxor...
Jag får en luktförnimmelse när jag tittar på denna bild...
Det luktar Långtradarchaufförsvett och lök i det rummet.
med en antydan av otvättat kön tack vare kisen till höger som sovit med byxorna på i tre dagar i turnebussens skinnsoffa.
"munken" i mitten är kapelmästarn'
Det var han som kom på det fina orkesternamnet.
Han la fram det för killarna och dom höll med...
det låter glatt och trevligt
-Javisst killar smaka på ordet...
Gayes...Gaaaayyyyes!

Ras sa...

Kul att intresset för The Gayes hålls levande. Själv la jag häromdagen upp omslaget till deras legendariska "Tvåa" med undertiteln "Det händer bakom knuten" på http://tjuvtittat.se/. Plattan hittades på en loppis inte långt ifrån Gayesarnas hemby Flyinge i Skåne.
Rasmus

Evis sa...

Månbas Alpha var brittisk, inte tysk.

Anonym sa...

Spock-snubben heter tydligen Lennart, klockrent! :)

http://www.svenskadansband.se/cat633.htm

Anonym sa...

Jag sökte på The Gayes för att jag sett ett annat suveränt album för något år sen från bandet och fick se detta. Toppen. Förra skivan hette "Det händer bakom knuten". Ihop med bandnamnet så får man ju en inre bild i huvet om vad som händer. Ha Ha.

Anonym sa...

Jag måste ju bara lägga till att det är min pappa till vänster......lite pinsamt men detta var ju på 70 talet! Och han e ju trots allt min pappa! Fatta vad chockad jag blev när jag såg detta (: lite kul faktiskt

Anonym sa...

Den var inte tysk