2007-05-15

Gammalt och modernt - I mogen stil med Ludgo-Pelles

 
Bara namnet är ju katastrof. Andra gubben från vänster kallas för Ludgo-Pelle, efter Ludgo socken i Södermanland. Men är det bara i mitt sjuka huvud som tankarna förs till ett öknamn? Någon som ungarna i trakten talar om med skräckblandad förtjusning och som storebror har berättat hemska historier om. Pedo-Anders, Svett-Ragnar, Dräggel-Johan och Ludgo-Pelle, det är farbröder man inte ska följa med hem även om de bjuder på godis.

Jag vill be er titta lite extra på Roland, längst ut till höger. Där blev det väldigt fel på flera vis. Hela gänget står coolt lutade mot trädgrenen i en unison gruppuppställning, utom Roland. Han vred sig nittio grader vänster och fick till en exceptionellt tafatt hållning, med armarna hängande framme på kroppen och framåtböjd nacke som om han just fått grenen i bakhuvudet. Alla valde vita dojor som matchar banduniformen, utom Roland som körde på brunt. Det lär ju ha lagt grund för en del sura kommentarer i turnébussen. Alla log och tittade in i kameran med en charmig, förförisk blick. Alla utom Roland, som ser ut att ha drömt sig bort någon helt annanstans och tittar på något långt borta med nollställd min. (Påminner han inte om någon i barnprogrammet Skrotnisse?)

Från skammens år 1977.

24 kommentarer:

M sa...

ja herregud, vilken sjukt bra blog. ytterligare en grej att göra på jobbet innan man börjar jobba alltså...

Hans sa...

Skrotnisse var klockren. Eventuellt kan han vara en amish som brutit sig loss ur hembygds gemenskapen i USA.

Linn sa...

Jag skrattar lika mycket när jag läser din blogg som när jag såg "En himla många program" för första gången.

The Pale Green Woman sa...

Du är min nya favoritblogg! Jag har just tagit mig friheten att länka till dig.

Herr Dryck sa...

Jag tackar och bockar!

Anonym sa...

AHhahahhahaha!! Shit! Du gjorde verligen min väntetid på Bostons flygplats till en rolig stund!! Tack!

Toby - toby20.blogspot.com

Anders sa...

Lite info: Ludgo är socknen som Pelle kommer ifrån. Den ligger ca 2 mil utanför Nyköping och är nog inte känd för nånting egentligen. Ja förutom Ludgo-Pelle då. Anders & Måns spelade honom i radio ich presenterade honom som världens första rappare.

Malin sa...

HAHAHA! Här skrattade jag så tårarna började spruta!

Fredrik sa...

Ludgo-Pelle. Hörde hans hit "Tungstäppen" från albumet som troligen bar samma namn, hemma hos en vän i barndomen under det tidiga 80-talet. Och troligen var omslaget även på den skivan lika snyggt. Fast vad jag minns var han då solo. Kanske uppstod konstnärliga skiljaktigheter inom orkestern?

wee1 sa...

Det är ju uppenbart vad som pågår här: Roland hängde sig 1969 och byttes ut mot en lookalike. Det här omslaget är Ludgo-Pelles dåliga samvete som kommer honom att ge ledtrådar till händelsen på omslaget till skivan. Uppenbart för de invigda. *börjar vika foliehatt*

Anonym sa...

Men vad har killen längst till vänster stoppat ner i fickan? Kan det va Rolands tupé ?:)

Hjalle sa...

Lägg märke till att mannen näst längst till höger inte står lutad med armen om trädgrenen. Mannen är ju så skröplig så att han håller sig upp med sin armkrok...

Anonym sa...

det e min pappa som står till vänster och han har säkert en tändare där...
hihi... trodde bilderna var preskiberade...

Anders sa...

Han till vänster passar även på att visa kvinnorna vem de ska vända sig till då behov uppstår. Uppkavlade ärmar, uppknäppt skjorta, vita platåskor (möjligen platåträskor) och en viss likhet med Burt Reynolds. Damer som dragit i sig några glas vin på förfesten innan dansen är chanslösa.

Lady Stalker sa...

Jag skrattar så jag gråter ... och det var ett tag sen! Underbar blogg!

Får jag länka till dig?

Barkis sa...

Ludgo-Pelle var en hejare på att "ludga", något jag trodde var utdött fram till för några dagar sedan då jag hörde något liknande på SR Atlas.

Fredrik sa...

Min farmor njöt Ludgo-Pelles live några gånger när det vankades dans i 'Stallet' i Kulltorp, Småland. De var mycket uppskattade!

Anonym sa...

Haha..det sjuka är att Roland är min pappa..och jaa han gör allt annat än samspelar på bilden.Han är fortfarande lik Skrot-Nisse:)
Men de blev inte såå osams om hans bruna boots iaf.Bra va:)

Anonym sa...

Det stämmer bra att kvinnorna var chanslösa mot honom till vänster (min pappa) men dom behövde inget vin för det....och vi syskon har fått samma charm......hi hi....

Eppu73 sa...

Hahaha...aj...magkramp...shit alltså...tog bara 10 minuter o ta sig igenom denna information om Ludgos sköna gäng...o framförallt Rolands lätt "anarkistiska" framtoning...ja fy fan...har inte skrattat så här hårt på länge...tårarna bara rinner...shit alltså...keep it up...

Jan Jävulbock sa...

Tycker att den där Roland ser ganska så rädder ut. Kanske att det precis passerade förbi en förrymd bisonoxe.

Kissekatt2 sa...

Så jäkla skrot-nisse! Var det någon annan än jag som tcykte det barnprogrammet var sjukt obehagligt?

Anonym sa...

Sitter och slöbläddrar tillbaka, och då ser jag att Rolands väst saknar både knappar och knapphål! Dessutom ser den ut att hänga asymmetriskt, men det kanske har med axlarna och hållningen att göra?

Anna sa...

Herregud! Edward Nortons (http://turbo.inquisitr.com/wp-content/2009/10/edward-norton.jpg) efterblivna pappa står längst ut till vänster!